• Anonym (Mirakel)

    Får han låna av banken?

    Jag och maken har kollat på ett hus som inte ligger ute, utan som finns internt hos en mäklare. Vi erbjöd utgångspris. Säljarna, som är ett separerat par där han bor kvar i huset. Några dagar passerade och vi hörde inget, något sms från mäklaren om att han försökte få besked från mannen men utan resultat. Plötsligt kom ett sms om att mannen skulle försöka behålla huset. 


    Ytterligare några dagar senare ringer mäklaren och säger att huset är vårt om vi höjer budet, vilket vi gör. Vi enas om ett pris och mäklaren förbereder kontrakt. Vi hade inte möjlighet att skriva samma dag, så vi bestämmer att vi tar det dagen efter. Den dagen kommer och vi gör ingenting, inte heller dagarna som följer. Plötsligt ringer mäklaren upp igen och säger att mannen gjort ett nytt försök att ta över huset, och nu ska göra det. Affären är avblåst. 


    Till saken hör att mannen är ensamstående och ska lösa ut exet från huset. Han driver egen firma (enskild). Enligt taxering har han ca 21 000 kr i bruttolön, ett minus av kapital på knappa 50 000 kr. Han har tillråga på det även betalningsanmärkningar. 


    Huspriset sattes till 2,7 miljoner. Hur jag än räknar förstår jag inte hur han ska kunna få lån på det med tanke på hans ekonomi och bakgrund. Lånen idag uppgår till ca 2 miljoner. Är det önsketänkande från hans sida eller finns det banker som är så dumma att de lånar pengar på dessa premisser? Han är ju en tickande ekonomisk bomb. 

  • Svar på tråden Får han låna av banken?
  • Anonym (E)

    Säger han att han får ta över huset så är det väl så. Gå vidare, varför bry sig om någon främlings ekonomi...?

  • Anonym (A)

    När jag köpte hus lånade jag 5 miljoner av min mamma.

  • EpicF

    Och vad rör det dig hur han finansierar att.ta över sitt egna hus? 

    För svara på din fråga, ja han kan få lån från banken. 

  • Anonym (M)

    En till som tror att en persons ekonomiska förutsättningar syns i deklarationen. Han har väl fått pengar från annat håll? Sanslöst hur folk snokar  i andras ekonomi. Vad hjälper det dig i den här situationen? Leta upp ett annat hus att köpa.

  • Anonym (vafan)
    Anonym (Mirakel) skrev 2023-06-15 20:26:57 följande:
    Får han låna av banken?

    Jag och maken har kollat på ett hus som inte ligger ute, utan som finns internt hos en mäklare. Vi erbjöd utgångspris. Säljarna, som är ett separerat par där han bor kvar i huset. Några dagar passerade och vi hörde inget, något sms från mäklaren om att han försökte få besked från mannen men utan resultat. Plötsligt kom ett sms om att mannen skulle försöka behålla huset. 


    Ytterligare några dagar senare ringer mäklaren och säger att huset är vårt om vi höjer budet, vilket vi gör. Vi enas om ett pris och mäklaren förbereder kontrakt. Vi hade inte möjlighet att skriva samma dag, så vi bestämmer att vi tar det dagen efter. Den dagen kommer och vi gör ingenting, inte heller dagarna som följer. Plötsligt ringer mäklaren upp igen och säger att mannen gjort ett nytt försök att ta över huset, och nu ska göra det. Affären är avblåst. 


    Till saken hör att mannen är ensamstående och ska lösa ut exet från huset. Han driver egen firma (enskild). Enligt taxering har han ca 21 000 kr i bruttolön, ett minus av kapital på knappa 50 000 kr. Han har tillråga på det även betalningsanmärkningar. 


    Huspriset sattes till 2,7 miljoner. Hur jag än räknar förstår jag inte hur han ska kunna få lån på det med tanke på hans ekonomi och bakgrund. Lånen idag uppgår till ca 2 miljoner. Är det önsketänkande från hans sida eller finns det banker som är så dumma att de lånar pengar på dessa premisser? Han är ju en tickande ekonomisk bomb. 


    Ursäkta, men vad har di med det att göra? Vilken otrevlig grej att göra, kola upp hans ekonomi på det sättet! Han kanske har fått låna av nån släkting eller fått loss pengar på nåt annat sätt, eller gjort en annan uppgörelse med exet. Det har ju inte ni med att göra.

    Visst, det är trist för er att affären inte blev av, och det kanske skulle ha kunnat skötas snyggare. Men hur det gått till är faktiskt inte er angelägenhet alls. Varför ska DU räkna på HANS ekonomi?
  • Anonym (Mirakel)

    Folk är roliga, tror att jag ?rotar i folks privata ekonomi? för att jag tycker det är så kul att lägga min fritid på det. 


    Nej, så är givetvis inte fallet. Enda anledningen till att frågan dyker upp är för att veta om det finns någon möjlighet att han inte får igenom lånet och vi åter skulle kunna köpa huset. Vårt dilemma är att vi sålt vårt hus, vi skrev kontrakt bara en timme innan vi skulle signera kontrakten för köpet. Plötsligt står vi nu här utan bostad och är måttligt stressade över vad som ska hända. Marknaden är inte strålande, så att köpa första bästa hus bara för att är inte aktuellt. Bostadsköerna gör det omöjligt att ta sig in på hyresmarknaden, för att inte tala om vad en fyra skulle kosta i månaden. 


    Jag söker hjälp för att förstå hur/om kalkylen går ihop. Om det finns möjlighet att banken inte alls beviljar lånen. Endast för att veta om vi har en chans att slippa bli bostadslösa. 


    Att han plötsligt skulle ha hunnit skrapa fram en miljon ställer jag mig tveksam till, lånen på huset är 1,7 miljoner och bara det är tveksamt om banken skulle bevilja. 

  • EpicF
    Anonym (Mirakel) skrev 2023-06-16 22:26:58 följande:

    Folk är roliga, tror att jag ?rotar i folks privata ekonomi? för att jag tycker det är så kul att lägga min fritid på det. 


    Nej, så är givetvis inte fallet. Enda anledningen till att frågan dyker upp är för att veta om det finns någon möjlighet att han inte får igenom lånet och vi åter skulle kunna köpa huset. Vårt dilemma är att vi sålt vårt hus, vi skrev kontrakt bara en timme innan vi skulle signera kontrakten för köpet. Plötsligt står vi nu här utan bostad och är måttligt stressade över vad som ska hända. Marknaden är inte strålande, så att köpa första bästa hus bara för att är inte aktuellt. Bostadsköerna gör det omöjligt att ta sig in på hyresmarknaden, för att inte tala om vad en fyra skulle kosta i månaden. 


    Jag söker hjälp för att förstå hur/om kalkylen går ihop. Om det finns möjlighet att banken inte alls beviljar lånen. Endast för att veta om vi har en chans att slippa bli bostadslösa. 


    Att han plötsligt skulle ha hunnit skrapa fram en miljon ställer jag mig tveksam till, lånen på huset är 1,7 miljoner och bara det är tveksamt om banken skulle bevilja. 


    Precis därför man aldrig säljer innan man har skrivit kontrakt på nytt boende. 

    1.7 miljoner är inte tveksamt att banken beviljar. Sedan kan han också ha medlåntagare. Men oavsett så är der inget du ska bry dig om. Ditt lopp för att få köpa huset har gått. Konsentrera dig på att hitta nytt boende till er, istället för att rota i främlingar ekonomi. 

    Faktiskt skrämmande att du har kollat upp hans deklaration. (Även om deklarationen inte säger allt). 
  • Anonym (Mirakel)
    EpicF skrev 2023-06-16 22:32:12 följande:
    Precis därför man aldrig säljer innan man har skrivit kontrakt på nytt boende. 

    1.7 miljoner är inte tveksamt att banken beviljar. Sedan kan han också ha medlåntagare. Men oavsett så är der inget du ska bry dig om. Ditt lopp för att få köpa huset har gått. Konsentrera dig på att hitta nytt boende till er, istället för att rota i främlingar ekonomi. 

    Faktiskt skrämmande att du har kollat upp hans deklaration. (Även om deklarationen inte säger allt). 

    Detta är det dummaste jag läst, någon måste ju skriva först? Det hör inte till vanligheterna att en säljare drar sig ur precis innan kontraktsskrivning, så jag förstår inte hur du menar att man ska kunna förutse det. 


    Det är tveksamt när driftskostnader på huset är 10 000kr/månad och man är ensamstående. 

    Vad jag ska och inte ska göra är inte din ensak. Att ge råd är en sak, men att diktera över någon annan är bara märkligt. 

    Jag förstår inte vad som är ~skrämmande~ med det öht faktiskt. Och nej uppenbarligen säger inte deklarationen allt, men den (tillsammans med övrigt) bekräftar att de ekonomiska förutsättningarna är dåliga. Den som tror något annat har inte koll på vad man kan utläsa av en deklaration (även om det inte är den jag läst). 


     

  • Anonym (Mirakel)

    Besvara frågan eller skrolla vidare. Jag är föga intresserad av att läsa om era personliga åsikter 

  • EpicF
    Anonym (Mirakel) skrev 2023-06-16 22:45:51 följande:

    Besvara frågan eller skrolla vidare. Jag är föga intresserad av att läsa om era personliga åsikter 


    Jo, allt kan hända innan man skriver på kontrakt. Säljer man först och köper sedan så riskerar man att bli bostadslös. 

    Och ja, han kan få lån av banken. 10 000kr i drifstkostnad/månad är är inte på något sätt högt. Finns förövrigt endel man kan göra aktivt för att sänka sina drifstkostnader. 

    Du får inse att det huset kört för er. 

    Jo, det är skrämmande när du kollar upp främmande personers ekonomi. Det är inte normalt för fem öre. 

    Om du vill bostadslös så får du bli det. Inte problem. 
Svar på tråden Får han låna av banken?