• LST

    Bröstförminskning

    Hej, jag är 28 år, bor i Stockholm och vill så gärna göra en bröstförminskning. Har 65J i BH-storlek men ligger ändå runt 26 i BMI. Har läst på andra trådar att man kan kontakta klinikerna direkt (som landstinget har avtal med) och få det betalt den vägen istället för att gå via VC. Stämmer det?
    Hur fungerar det när man vill förminska brösten?
    Vad sker under alla läkarbesök innan och efter operationen?

    Akademikliniken i Stockholm (om jag läst rätt) har avtal med landstinget, kan jag kontakta dem direkt och i så fall, hur för jag diskussionen om betalningen med dem?

  • Svar på tråden Bröstförminskning
  • OlgaElvira

    Jag förminskade mitt ena bröst förcatt få till samma storlek som det andra som opererats p.g.a cancer. Jag valde den vägen istället för att förstora det opererade bröstet.
    Du behöver troligen ta vägen via din VC för en första bedömning, kan vara olika i just din region. Jag antar att du göra detta för att du får besvär av dina tunga bröst (värk i rygg och nacke, exem, sår under brösten). 
    Där gör de en första bedömning, var tydlig med varför du behöver göra detta, att det är de fysiska besvären som är viktigast. Du får då en remiss till kirurgklinik för en ytterligare bedömning. De gör tester för att se om det finns några hinder för operation, hjärtfel, diabetes, xxx, sånt de måste ta hänsyn till. Inget som hindrar men sånt de måste veta. När de bedömt att du har rätt till operation (=regionen betalar). Nu ställs du på kö, det kan ta tid, då dina besvär inte är dödliga, de måste hela tiden prioritera livsräddande ingrepp. 
    Det är då man åberpoar den lagstadgade vårdgarantin somminnebär att du har rätt att få din operation iniom 90 dagar efter att du fått ok till att få den. 
    Det finns en sajt där man listar väntetider för olika åtgärder in9m regionerna.
    https://skr.se/vantetiderivarden/vantetidsstatistik.63530.html
     Nu kontaktar du den enhet på ditt landsting som hanterar väntetiderna, i min region kallas det vårdlots. Där berättar du att du fårt ok till operation men att du vill ha den så snabbt som möjligt. De hjälper då till med att skicka din journal till den mottagning du önskar. Jag ringde först själv till mottagningen för att höra om aktuellt läge. Jag fick då tid efter tre veckor.

    På dagen innan operationen fick jag tvätta kroppen och håret med ett starkt bakteridödande medel, sedan samma sk på morgonen. 
    skjutsades in till operationsalen, fick en lugnande spruta, sedan minns jag inget förrän jag vaknade upp i en säng inne på ett rum. Jag var hårt lindad, mådde lite illa Men allt var bra när de inspekterade operationssåren. Jag fick ligga kvar några timmar och fick tid för återbesök och instruktioner om allt jag inte fick göra. Inte ligga på mage, inte lyfta något tyngre än 1/2 kilo, inte springa, ingen alkohol, fuck bra smärtstillande att ta till. Besök hos distriktssköterska efter några dagar. De hade svar på många av mina frågor som jag nu hade. 
    Lycka till

Svar på tråden Bröstförminskning