• coffeeaddict slash workoutaholic

    Svar från intervjun

    Välkomna att spekulera och berätta om egna erfarenheter! 


    Jag har lämnat in en omfattande ansökan till en tjänst, varit på intervju och gjort ett arbetsprov. 


    Jag skulle få svar före midsommar men har ingenting hört. 


    Vad tror ni? Är de oense om vem som ska antas, är de inte intresserade av mig, har de blivit sjuka, gått på semester eller har annat viktigt att göra? 


    Gått på nålar i snart en vecka så behöver få ventilera och höra hur det gått för andra (i alla möjliga rekryteringsprocesser) och få tips om och hur jag själv ska ta kontakt? 

  • Svar på tråden Svar från intervjun
  • Anonym (Chef)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2023-06-28 16:25:37 följande:
    Svar från intervjun

    Välkomna att spekulera och berätta om egna erfarenheter! 


    Jag har lämnat in en omfattande ansökan till en tjänst, varit på intervju och gjort ett arbetsprov. 


    Jag skulle få svar före midsommar men har ingenting hört. 


    Vad tror ni? Är de oense om vem som ska antas, är de inte intresserade av mig, har de blivit sjuka, gått på semester eller har annat viktigt att göra? 


    Gått på nålar i snart en vecka så behöver få ventilera och höra hur det gått för andra (i alla möjliga rekryteringsprocesser) och få tips om och hur jag själv ska ta kontakt? 


    Har de lovat svar innan midsommar tycker jag du ska ringa och kolla läget.
  • Anonym (...)

    Jag skulle ringt. Någon där kan ju ha blivit sjuk eller så, som gjort att de inte hört av sig. 

    På mitt jobb skulle en tjänst tillsättas för några veckor sedan. Den personen som erbjöds tjänsten tackade nej, och då fick chefen dra en ny runda med ett par personer som var näst på tur. De hade fått vänta på besked i ett par veckor, innan de fick veta att tjänsten ff fanns kvar. Så det kan säkert ta lite tid. 

  • Jemp

    De kan ju blivit sjuka eller haft för mycket med annat, annan som behövt ställa in intervjun alt att de väntar svar från annan de erbjudit tjänsten till... 
    Skadar inte att ringa och fråga!

  • Anonym (Manboy)

    Exakt samma grej hände mig, insåg att det troligaste var att den som var ansvarig för rekryteringen gått på semester och "glömt" bort att meddela mig. Det jag gjorde var att skicka ett mail till VD'n på företaget (finns alltid nån sekreterare som bevakar) och berättade att mina ambitioner att arbeta för företaget hade minskat ordentligt pga dålig internkommunikation. Jag skrev även att jag inte förväntade mig någon ytterligare respons från dem!

    Det tog "hus-i-helvete" och jag blev uppringd av VD'n dagen efter, fick en ström av ursäkter och jobberbjudande på direkten. Jag tog jobbet, VD'n frågade senare hur det kom sig att jag vågade skriva som jag gjorde i mailet. Jag svarade att antingen är jobbet redan tillsatt eller så är det helt enkelt en kommunikationsmiss internt. Då torde mailet belysa detta och få saker att hända.

  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Hur formulerar man sig utan att låta dryg och anklagande i en sådan här situation?
    Ska man belysa att tiden då man avsett att meddela svar har passerat eller bara höra hur det går med rekryteringsprocessen? 

  • Anonym (Manboy)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2023-06-28 17:08:27 följande:

    Hur formulerar man sig utan att låta dryg och anklagande i en sådan här situation?
    Ska man belysa att tiden då man avsett att meddela svar har passerat eller bara höra hur det går med rekryteringsprocessen? 


    Bara att hålla sig till fakta!

    "NN lovade att höra av sig innan Midsommar, det har alltså inte skett och mitt intresse för tjänsten har minskat betydligt. Jag förmodar att platsen är tillsatt men att det inte kommunicerats ut i vederbörlig ordning. Om så är fallet förväntar jag mig ingen respons på detta mail"

    Jag tror det var exakt så jag skrev i slutet av mailet...
  • Jemp
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2023-06-28 17:08:27 följande:

    Hur formulerar man sig utan att låta dryg och anklagande i en sådan här situation?
    Ska man belysa att tiden då man avsett att meddela svar har passerat eller bara höra hur det går med rekryteringsprocessen? 


    Fråga bara hur det går. 

    Jag ser ingen anledning att vara dryg öht. En försening på några dagar är rätt normal. 
  • coffeeaddict slash workoutaholic
    Anonym (Manboy) skrev 2023-06-28 17:18:40 följande:
    Bara att hålla sig till fakta!

    "NN lovade att höra av sig innan Midsommar, det har alltså inte skett och mitt intresse för tjänsten har minskat betydligt. Jag förmodar att platsen är tillsatt men att det inte kommunicerats ut i vederbörlig ordning. Om så är fallet förväntar jag mig ingen respons på detta mail"

    Jag tror det var exakt så jag skrev i slutet av mailet...
    Nää det här är inte en tjänst som man kan formulera sig så till? 
  • Anonym (Chef)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2023-06-28 17:08:27 följande:

    Hur formulerar man sig utan att låta dryg och anklagande i en sådan här situation?
    Ska man belysa att tiden då man avsett att meddela svar har passerat eller bara höra hur det går med rekryteringsprocessen? 


    Telefon: Hej! Jag heter X. Jag var på intervju för tjänsten Y. Skulle få besked förra veckan- Hur är sttusen?
  • coffeeaddict slash workoutaholic
    Jemp skrev 2023-06-28 17:23:43 följande:
    Fråga bara hur det går. 

    Jag ser ingen anledning att vara dryg öht. En försening på några dagar är rätt normal. 

    Ja, det förstår jag, har ingen ambition att vara dryg utan vill tvärtom starkt undvika det. 


    Gärna tips på formulering 

  • Anonym (Chef)
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2023-06-28 17:28:06 följande:

    Ja, det förstår jag, har ingen ambition att vara dryg utan vill tvärtom starkt undvika det. 


    Gärna tips på formulering 


    RING!
  • Anonym (Juli)

    Ring och fråga hur det går. Jag hade inte nämnt att de missat datumet de angett utan lagt tyngden på att visa att jag fortfarande är mycket intresserad av tjänsten. 


    Att vara spydig, som någon föreslog, skulle jag verkligen inte rekommendera. Att man är otrevlig ellee jobbig kan spridas snabbt mellan olika företagsledare inom samma branch. Ett dåligt rykte är svårt att bli av med. 

  • Anonym (Juli)

    Min gissning är att den som erbjudits tjänsten inte har tackat ja än och att arbetsplatsen inväntar det. Jag blev en gång erbjuden ett jobb som nummer fyra i ordningen. Eftersom alla som erbjöds tjänsten fick ett tag på sig att fundera drog processen ut ordentligt i tid. 

    Men det är bara en gissning baserad på att jag själv varit med om det. 

  • Jemp
    coffeeaddict slash workoutaholic skrev 2023-06-28 17:28:06 följande:

    Ja, det förstår jag, har ingen ambition att vara dryg utan vill tvärtom starkt undvika det. 


    Gärna tips på formulering 


    Hej, jag heter cofeeaddict. Jag var på intervju för tjänst Y häromveckan och undrar hur det går med rekryteringen? 
  • coffeeaddict slash workoutaholic

    Nu har jag ringt. 


    Fick veta att det skapats en rankordningslista och att de ska börja ringa referenser inom kort. 

    Rekryteringsstödet visste inte hur jag låg till i den listan så nu är det lite planlöst väntande igen som gäller men förhoppningarna är inte så höga. 


    Trist, hade hellre tagit ett ?nej tyvärr? när jag ringde, det värsta som finns är ju att vänta på ett svar när man har låga odds men inte riktigt kan sluta hoppas än. 

Svar på tråden Svar från intervjun