• Lodjursungen

    Låna för att betala skulder

    Är det helt omöjligt att få ett banklån för att komma på fötter? 


    Jag har fast jobb o inga anmärkningar, ändå ska de vara så jäkla svårt att få ett lån. 


    Kan dom inte se till de att jag faktiskt just nu klarar att betala braaa mkt mer på mina krediter o att jag därför lätt skulle klara ett litet banklån. 


    Blmot så jäkla irriterad. Sen ska man ansöka på sidan o får ett sms till svar. Jag vill ju förklara situationen liksom.
    är alla banker så här eller finns de nån human människa på nån bank?

  • Svar på tråden Låna för att betala skulder
  • Finansen7

    Kontakta banken och be om ett personligt möte. Då kan du lättare förklara din situation.
    Banker är dock inte humana i kontexten stå för risk och de har sina regler att följa.

  • Mortiscia80

    De lär knappast godkänna lån vid ett personligt möte även om du förklarar situationen. De har väldigt strikta regler! Minns när vi skulle låna till huset och försökte förklara att vi inte har någon morgontidning t ex (och en hel del annat så klart) men de var tvungna att gå efter sina parametrar vad ett hushåll behöver, inte den faktiska verkligheten. Med andra ord, om din ekonomi ser ut som att du har för litet betalningsutrymme, även om du i dagsläget klarar det galant, så kommer du inte att bli godkänd.

    Det kanske finns andra sätt att betala av dina skulder snabbare? Ta lån någon annanstans med något bättre ränta och betala av ett flertal mindre lån? Sälja något? Hur mycket pengar rör det sig om?

    Hur skulle ett banklån få dig att komma på fötter tänker du? Om det går bra för dig att betala av som du gör så finns väl ingen anledning att ta ett lån.

  • rosesarewhite

    Jag antar att de skulder du har är lån med hög ränta. Det ser såklart bankerna som ett riskbeteende, att du tidigare tagit en massa lån till konsumtion. Att du skulle klara av att betala av deras lån spelar inte så stor roll för vad hindrar att du tar ännu fler dåliga lån om du får mer betalningsutrymme?
    Även om du vet att du inte skulle göra det så vet ju inte banken det. Men tycker absolut att du kan boka ett personligt möte på banken, du har ju inget att förlora på det.

  • Vladdis

    Jag arbetar just med privat & företagslån i mitt egna bolag som konsult. Jobbat inom branschen i över 9 år. Jag har analyserat säkert över 1000000 uc:s vid det här laget. När jag hjälper kunder gör jag detta genom preliminära bedömningar innan UC görs. Det man kan tänka på är att bankerna är mer sammankopplade än någonsin. Så när du tar ett lån hos en bank, så vet en annan det - trots banksekretess som idag är ganska urvattnad. Många banker har idag skärpt filtren. Kort sagt ska du maximalt göra fyra UC:s per år(ett i kvartalet) för att få bra bud. Om du idag har kreditkort som du inte utnyttjar men bara har - det tolkar bankerna som att du har möjlighet att överstiga kalp - kvar att leva på kalkyl. Dvs. Du blir nekad. Så stäng ner alla kreditkonton du har. Kolla upp hur många UC:s du har. Vänta ut det sista. Sen finns det såklart sbabbkrediter men där är årsränta över 3000% så det är bara dumt att ta. Bankerna bryr sig inte om din historia. Din kreditprofil är det de ser, & en dator kalkylera risken varpå räntan sätts. Idag gör alla låneförmedlare en aggressiv satsning på att få in låneansökningar. Detta resulterar i negativ kreditvärdighet för kund som också motiverar högre ränta/avslag. 

  • Lodjursungen

    Jag har liksom många små. Ex klarna, Ikea, qliro
    så många bäckar små blir flera tusen i månaden. Om jag fick bort dessa o bara har ett banklån skulle jag få mer pengar över.
    Kan man spärra sig själv från dessa kunde jag göra de oxå för att bevisa för banken 

  • Mortiscia80
    Lodjursungen skrev 2023-06-29 12:57:00 följande:

    Jag har liksom många små. Ex klarna, Ikea, qliro
    så många bäckar små blir flera tusen i månaden. Om jag fick bort dessa o bara har ett banklån skulle jag få mer pengar över.
    Kan man spärra sig själv från dessa kunde jag göra de oxå för att bevisa för banken 


    Storsatsa på att bli av med ett i taget, betala av extra mycket så du får färre skulder per månad.
  • Lodjursungen
    Mortiscia80 skrev 2023-06-29 15:03:50 följande:
    Storsatsa på att bli av med ett i taget, betala av extra mycket så du får färre skulder per månad.
    Ja det var en bra idé 
    Får börja Så iaf
  • Lodjursungen

    Banken säger nej till att låna för att betala krediter men det är okej att låna till att köpa nya tuttar

    irriterad

  • Finansen7
    Lodjursungen skrev 2023-06-30 15:49:35 följande:

    Banken säger nej till att låna för att betala krediter men det är okej att låna till att köpa nya tuttar

    irriterad


    Vad menar du? Nekar banken dig lån för att lösa dina krediter men erbjuder dig lån för skönhetsoperationer?

  • Lodjursungen
    Finansen7 skrev 2023-06-30 16:37:15 följande:

    Vad menar du? Nekar banken dig lån för att lösa dina krediter men erbjuder dig lån för skönhetsoperationer?


    Nej men jag lånade till det för 15 år sen o det gick bra
  • Räkan77
    Lodjursungen skrev 2023-06-30 16:45:27 följande:
    Nej men jag lånade till det för 15 år sen o det gick bra
    Hade du andra lån då också? 
  • Finansen7
    Lodjursungen skrev 2023-06-30 16:45:27 följande:
    Nej men jag lånade till det för 15 år sen o det gick bra
    Din kreditvärdighet var annorlunda de mot nu.
  • Lodjursungen
    Räkan77 skrev 2023-06-30 16:58:12 följande:
    Hade du andra lån då också? 
    Alltså nej. Men grejen är ju att jag vill låna nu så jag bara har ett lån. Men till sånt säger dom nej oavsett tydligen 
  • Lodjursungen
    Finansen7 skrev 2023-06-30 17:10:10 följande:
    Din kreditvärdighet var annorlunda de mot nu.

    Tycker Själv att den är bättre nu med fast jobb o så som jag inte hade då. 


    Men då lånade jag på banken i min by där alla känner alla. Jag tror ändå att sånt spelar roll 
    beror på vilken person på banken man frågar 

  • Mortiscia80
    Lodjursungen skrev 2023-06-30 16:45:27 följande:
    Nej men jag lånade till det för 15 år sen o det gick bra
    Ja läget var väl annorlunda då.
  • BellaDonnna

    Ett tips är att skaffa googla fram min UC och gå med där ett tag, kostar 49 kr så kommer du få en bättre förståelse för din kreditvärdighet och vad du behöver göra för att göra den bättre. Massa bra tips, som någon annan bände, stäng ner alla krediter som du inte använder, försök få bort en efter en, sen vänta ut om du har många förfrågninga, det är sådant som påverkar. och sen till sist välj lendo, Zamla eller liknande som gör en kreditupplysning fast det går ut till många banker samtidig, då får du förhoppningsvis napp och du in jämföra och välja det bästa lånet för di.  Lycka till!

Svar på tråden Låna för att betala skulder