• Teddybears

    "Hitta min iPhone!

    Det finns ju andra appar för detta som ni kanske använder. Men min fråga till er är. Är det vanligt att ni har hitta min iPhone så att ni kan hålla koll på er partner? Jag tycker det är helt okej att hålla koll på sina barn, men inte min fru eller vise versa.

    Hur gör ni? Är det okej att "övervaka" sin partner?
  • Svar på tråden "Hitta min iPhone!
  • Anonym (Hs)

    Vi delar var vi är via Google maps (kontinuerligt och automatiskt). Mitt kreditkort är aven kopplat till samma konto som min frus, så hon får en notifikation för varje gång jag köper något. 

  • OlgaElvira

    Vi, d.v,s. jag och min man använder platsdelning. Vi kan följa varandra på Google Maps. Det har vi gjort så länge möjligheten funnits. Vi tycker att det är en bra hjälp i vardagen. 

  • Dr Nail

    Det är inte bara "inte okej", det är olagligt i Sverige. Att spåra någons telefon utan samtycke är ett brott, även om det är tekniskt möjligt i vissa situationer. GDPR finns av en anledning.

  • Anonym (Abc)

    Vi delar plats med varandra i familjen.

    Det underlättar vardagen på många sätt och jag kan inte komma på vad nackdelen skulle vara Eller varför man har behov av att dölja var man är. Uppstår en sådan situation är det ju lätt att inaktivera det tillfälligt.


    Många ungdomar delar ju sin plats med bekanta genom snapchat. Det är ju märkligare än att dela med sin familj tycker jag.

  • Anonym (nej)

    Vi har aldrig gjort så, varken med varann eller med våra ungdomar. Inte för att jag har något att dölja för min partner men varför ska han se exakt var jag är, eller jag var han är? 
    Jag vet att många har så på sina barn och det kanske är bra när barn är yngre men när de tex går på gymnasiet, nej jag tycker det blir en del i det där att vi håller dem krav i barnstadiet alldeles för länge. Ungdomar idag får inte bli vuxna utan "ungdom" idag räknas till ca 25 eller kanske ännu längre. Att då vara så osjälvständig att mamma/pappa kan se på kartan var man är någonstans känns för mig inte rätt. 

  • Limajo
    Anonym (nej) skrev 2023-07-03 06:52:11 följande:

    Vi har aldrig gjort så, varken med varann eller med våra ungdomar. Inte för att jag har något att dölja för min partner men varför ska han se exakt var jag är, eller jag var han är? 
    Jag vet att många har så på sina barn och det kanske är bra när barn är yngre men när de tex går på gymnasiet, nej jag tycker det blir en del i det där att vi håller dem krav i barnstadiet alldeles för länge. Ungdomar idag får inte bli vuxna utan "ungdom" idag räknas till ca 25 eller kanske ännu längre. Att då vara så osjälvständig att mamma/pappa kan se på kartan var man är någonstans känns för mig inte rätt. 


    Men samhället idag ser inte ut som det gjorde för 1-2 generationer sedan. Där jag bor har två 15 åringar mördats bara under juni månad. Min tonåring är fullt medveten om detta och har inga invändningar mot att jag enkelt kan kolla var han är om han är sen hem någon kväll. Det är han sällan och oftast ringer han då men det kan ju bli strul med bussen eller liknande. 

    Jag ser inte samma behov av att hålla koll på min sambo dock, som tråden handlade om och förstår inte vad det skulle förenkla men vi har rätt mycket kontakt under dagen och säger till när vi åker från jobbet och om det händer nåt längs vägen osv.
  • Teddybears

    Verkar som det är 50/50 här i tråden. Visst det är bra att hålla koll på barnen om det behövs när dom är ute på klubb eller så. Så kan man se om dom är på väg hem eller inte.

    Men mellan mig och min fru tycker jag det känns bara som att hon vill ha det så för att hålla koll trots att hon inte behöver det. Det känns som en svartsjuk person som vill ha kontroll och det tycker jag känns as jobbigt att ständigt vara övervakad.

    Dessutom tycker inte jag att barnen ska hålla koll på oss. Det är vi som ska hålla koll på dom.

Svar på tråden "Hitta min iPhone!