• Jacksparrow

    Kallelse till kirurg efter CT buk - dåligt tecken?

    Min pappa fick för 3 år sedan ändtarmscancer. Han genomgick cellgifter och strålning under ett antal veckor och sedan en operation där tumör, intilliggande lymfkörtlar och frisk vävnad med marginal togs bort. Han hade inga metastaser och fick en tillfällig stomi som opererades tillbaka ett halvår senare. 

    Han var på röntgenuppföljning för snart 4 veckor sedan (antar att det var 3-årskollen) och då vi inte hört ngt från sjukvården har vi tänkt att det är ett bra tecken. Idag fick pappa ett brev från det sjukhuset som opererade bort hans cancer, i brevet står "vi har mottagit en remiss till vår kirurgavdelning från din läkare på primärvården. Du kommer erbjudas en tid så fort vi får en ledig tid att erbjuda". Han har inte fått någon info från sin läkare på vårdcentralen. Ej heller gjort någon slags skopi sedan han fick sitt cancerbesked.

    Ni som är insatta - är detta ett dåligt tecken? Pappa är mycket ledsen och orolig och säger att han inte skulle få en tid till kirurgen om det inte är så att de hittat något på hans röntgen. Jag förstår hur han tänker men trodde att man fick en snabb tid vid stark misstanke om cancer... Någon som orkar killgissa? 
  • Svar på tråden Kallelse till kirurg efter CT buk - dåligt tecken?
  • Wolfard

    Be han logga in på www.1177.se där kan man läsa sina journaler fast det är inte alla avdelningar som lägger in journalanteckningar där så det är inte säkert att röntgenavdelningen gör det men det kanske står något från kirurgen om kallelsen som är mer utförlig än det som framkom i brevet. Annars kan man ringa och fråga men de är kanske inte så benägna att svara på frågor alla gånger. 

  • Jacksparrow
    Wolfard skrev 2023-07-05 20:30:22 följande:

    Be han logga in på www.1177.se där kan man läsa sina journaler fast det är inte alla avdelningar som lägger in journalanteckningar där så det är inte säkert att röntgenavdelningen gör det men det kanske står något från kirurgen om kallelsen som är mer utförlig än det som framkom i brevet. Annars kan man ringa och fråga men de är kanske inte så benägna att svara på frågor alla gånger. 


    Han har inget bank-id, annars hade det varit en jättebra idé! 
  • Anonym (K)

    Jag vet inte hur det fungerar i alla delar av Sverige, men i Göteborg brukar man kallas till kirurg för 3-årskontroll inklusive skopi.

    Lite märkligt för mig att det är vårdcentralen och inte kirurgkliniken som haft hand om uppföljningen.

    Om det trots allt skulle vara så att man ser något misstänkt på röntgen som tyder på att cancern kommit tillbaka så är det inte en omedelbar dödsdom. Mycket går att behandla och hålla tillbaka flera år, även om det inte alltid är botbart.

    Ett första steg skulle ändå kunna vara att kontakta vårdcentralen för att höra varför de skickat remiss, alternativt kontakta kirurgkliniken för att höra vad som står i remissen.

    Han borde ha en kontaktsköterska på kirurgmottagningen att höra av sig till. 

Svar på tråden Kallelse till kirurg efter CT buk - dåligt tecken?