• Randomiserad

    Vad tycker ni är en OK lön?

    Vilken lönenivå skulle du vara nöjd med för egen del och vad anser du är en bra lön rent generellt? 

    Förutsättningen är ett heltidsjobb och medelålder på arbetstagaren, 40-50 år. 


    Självklart skiljer lönenivå på sektor, bransch och tusen andra faktorer. Frågan är mer magkänsla vad just du anser är en OK lön för egen del och vad du anser är en bra lön rent generellt. 

     

  • Svar på tråden Vad tycker ni är en OK lön?
  • Anonym (Abc)

    Det är ju omöjligt att svara på för det finns så många variabler men eftersom du vill ha en siffra så vill jag nog ha 30k brutto. Det kan nog funka.

  • Drottningen1970

    Ju mer man tjänar ju mer förskjuts gränserna. Jag tycker min lön är ok. Har 55.000, men grejen är att skillnaden mellan 45 som jag tjänade för ett halvår sedan, och 55 inte blir så stor som man tror i lönekuvertet. Då infinn sig lätt en känsla av att man vill ha mer, även om jag naturligtvis vet att jag ändå tjänar mer än de flesta kvinnor i min ålder.

  • Tom Araya
    Randomiserad skrev 2023-07-10 22:17:59 följande:
    Vad tycker ni är en OK lön?

    Vilken lönenivå skulle du vara nöjd med för egen del och vad anser du är en bra lön rent generellt? 

    Förutsättningen är ett heltidsjobb och medelålder på arbetstagaren, 40-50 år. 


    Självklart skiljer lönenivå på sektor, bransch och tusen andra faktorer. Frågan är mer magkänsla vad just du anser är en OK lön för egen del och vad du anser är en bra lön rent generellt. 

     


    Svårt att säga.... det hänger ju på utbildningsnivå och hur kvalificerat arbetet är, ansvar, position (t.e.x. chefsnivå) e.t.c.

    Men med ingen till låg utbildning, vanlig knegare med den erfarenhet man byggt upp som 40-50 år gammal så är väl 30k ok och 40k bra - brutto.

    För akademiker skulle jag säga att 40k är ok och 70k bra.

    Lägg på 25-50 % för chefsposition.
  • Anonym (Chef)

    I min nuvarande roll med tanke på erfarenhetskrav, ansvar för personal och budget, alternativa jobb, kring 70 000 kr/mån

    Tycker det är en bra lön.  

  • Randomiserad
    Anonym (Chef) skrev 2023-07-10 22:53:42 följande:

    I min nuvarande roll med tanke på erfarenhetskrav, ansvar för personal och budget, alternativa jobb, kring 70 000 kr/mån

    Tycker det är en bra lön.  


    Ungefär 70k/månad har jag uppfattat som någon slags riktmärke för chefsroll, åtminstone inom privat sektor. Har sämre koll på kommun och region.


    Ni som är chefer - är jag ute och cyklar tycker ni eller i hyfsat med i matchen? 

  • Anonym (Chef)
    Randomiserad skrev 2023-07-10 22:58:38 följande:

    Ungefär 70k/månad har jag uppfattat som någon slags riktmärke för chefsroll, åtminstone inom privat sektor. Har sämre koll på kommun och region.


    Ni som är chefer - är jag ute och cyklar tycker ni eller i hyfsat med i matchen? 


    Många chefsjobb med personalansvar ligger mycket under 70kkr/mån inom privata sektorn. 
  • Anonym (S)
    Anonym (Chef) skrev 2023-07-10 23:01:34 följande:
    Många chefsjobb med personalansvar ligger mycket under 70kkr/mån inom privata sektorn. 
    Kan intygas härifrån. Har ett ex som haft ett flertal chefsjobb, inte ens som regionschef hade han över 48k.
  • Randomiserad
    Anonym (S) skrev 2023-07-10 23:15:38 följande:
    Kan intygas härifrån. Har ett ex som haft ett flertal chefsjobb, inte ens som regionschef hade han över 48k.
    Ok, intressant. Var det här länge sedan eller kan man räkna det som aktuellt? Och vilken sektor var detta - privat, kommun, region, statligt? 

    Utifrån svaren hitintills så verkar jag ha missbedömt chefslöner som generellt högre än faktiska lönenivåer. Tack för att ni hjälper mig nyansera detta 🙂
  • Anonym (S)
    Randomiserad skrev 2023-07-10 23:43:25 följande:
    Ok, intressant. Var det här länge sedan eller kan man räkna det som aktuellt? Och vilken sektor var detta - privat, kommun, region, statligt? 

    Utifrån svaren hitintills så verkar jag ha missbedömt chefslöner som generellt högre än faktiska lönenivåer. Tack för att ni hjälper mig nyansera detta 🙂
    Få se, det var två eller tre år sedan om det är färskt nog. Privat sektor.
Svar på tråden Vad tycker ni är en OK lön?