• Anonym (Sol)

    Är incel något man förtjänar att vara?

    För mig är en incel en man som inte lyckats ha ett förhållande med en kvinna trots att han vill och han skyller på kvinnorna, att det är deras fel. Så var betydelsen när jag först hörde talas om begreppet. Ensamma män som uttryckte sig hatiskt mot kvinnor. Självklart provocerar det folk.

    Jag tycker inte att någon förtjänar att vara incel (i betydelsen att man lever i ofrivilligt celibat), men så ser livet ut. Inte alla träffar någon, och det gäller ju både kvinnor och män.


    Däremot förstår jag att folk tröttnar när dessa män sitter och gnäller över att det är orättvist osv. 

  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 16:50:14 följande:
    Frågan är dock om det blir bättre för den som är en snäll och hygglig incel att skylla på sig själv, för då får man sämre självförtroende och det är en oattraktiv egenskap. Att skylla ifrån sig kan vara ett sätt att skydda sig själv från att utveckla självhat.
    Varför måste man skylla på någon?
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-13 18:20:03 följande:
    Om ett stort fartyg sjunker eller två bilar krockar försöker man förstå vad som har hänt. Att vara incel präglar livet för de som är det och de försöker hitta förklaringar till varför de är det.
    Ja, är flera inblandade får man reda ut vad som hänt. Här är det bara en person, så vad ska utredas? 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 17:07:20 följande:
    Jag tycker att det är en svår fråga att ta ställning till. Alla har långt ifrån samma föreställningar, men samtidigt är det så att de som presterar bäst i livet måste bli belönade på något sätt. Där verkar sex ha ungefär samma funktion som pengar. Att om man är en världskändis kan man både bli miljardär och få massvis med sex.

    Skillnaden är att vi omfördelar pengar så att de som har mycket betalar skatt till de som har väldigt lite pengar. Detta för att samhället ska bli mer rättvist. Det finns dock inget system för att hjälpa de som aldrig har sex till att ha det, vilket ur en rättvisesynpunkt rimligen är fel.

    Jag lutar åt att de som är incels förmodligen inte har gjort sig förtjänta av sex, men det borde vara lättare för dem att förbättra sin situation. Om du är långtidsarbetslös får du hjälp. Samhället borde hjälpa dem på något sett.
    Det kan aldrig vara samhällets uppgift att se till att alla träffar en partner. 
    Däremot finns mycket i samhället som underlättar för folk att träffas. Singelresor, singelklubbar, föreningsliv mm. 

    Det blir helt fel att jämföra med skatt. Vi kan inte omfördela kvinnor till män som är utan. Du är inne på människohandel, där vi ska omfördela kvinnor så det blir rättvist för alla. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 17:26:37 följande:
    Jag tror att människor alltid har förväntat sig att få ett jobb, ett boende och en fru/man. En sak som har hänt är att trösklarna till arbetsmarknaden, bostadsmarknaden och relationsmarknaden har höjts väldigt mycket under de senaste årtiondena.

    Det är inte bara hur lätt som helst att skaffa sig de sakerna, utan man måste under lång tid systematiskt bygga upp en karriär så man kan ta stora lån för att köpa ett boende. Allt detta kommer sen att granskas när man letar efter en partner på dejtingappar, plus utseendet så att man når upp till en viss standard.

    En viss del klarar inte av dessa förhöjda krav och hamnar efter. Så visst måste man göra jobbet för att uppnå saker i livet, men jobbet har blivit svårare att göra.
    Titta dig omkring. De flesta som har ett förhållande har inga jätteinkomster eller flotta hus. Det är inga höga trösklar för att få ett vanligt arbete. De flesta arbetar, de gör inte karriär. Vilka trösklar är för höga för att arbeta t ex i vården, som brevbärare eller sopgubbe? Men självklart måste man göra något, man måste se till att få godkända betyg i skolan, man måste eventuellt söka en vidareutbildning och sedan söka jobb. 

    Och så har det alltid varit, vissa har stått utanför arbetsmarknaden och vissa utanför relationsmarknaden. Några utan båda. Livet är inte rättvist. 

    Men är man inte beredd ens för sin egen skull att satsa på att få en inkomst/arbete, ja då får man liksom skylla sig själv. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 17:53:43 följande:
    Hur populärt tror du att det är att som man säga på en dejt att man jobbar som undersköterska eller brevbärare? Jag gissar inte så mycket.

    De flesta idag har karriärer, utbildningar, äger bostadsrätter eller hus. Medellönen är ca 40 000 kr/månad, så om du tror att de allra flesta är knegare som knappt har några pengar stämmer det inte.

    Och ändå har de yrkesgrupperna förhållanden. Plus alla som arbetar i fabriker, kör taxii osv. 


    Men du får gärna motbevisa mig. T om de i utanskapsområdena, där det råder hög arbetslöshet, har förhållanden. 


    Men om du redan bestämt dig för att du inte duger, så är det ju så. Bara du vet hur du är som person och om du är attraktiv för någon annan. 

  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 18:40:14 följande:
    Hur vet du det att de har förhållanden? De är inte den uppfattningen som jag har fått av de personer som jag har träffat med såna jobb.

    De i utanförskap. Ja de är från andra kulturer med lägre materiell standard så det finns inte samma förväntningar där. Föreställ dig att vara svensk bosatt i Rinkeby och dejta. Det är inte samma sak.

    Är det inte motsägelsefullt att att å ena sidan säga att man inte ska förvänta sig något i termer av förhållanden och å andra sidan säga att det är så lätt att få ett förhållande att det inte krävs så mycket?

    För att jag känner folk privat, för att jag kommer i kontakt med folk i mitt yrke, samt många på min arbetsplats arbetar i låglöneyrken. Därför vet jag att de har relationer och barn.

    Om du tycker det krävs för mkt av dig, så  får du acceptera att det är så. Ingen kan göra något åt det. 


    Du ska kanske satsa på någon från utlandet då.

  • Anonym (Sol)
    Anonym (Röde Orm) skrev 2023-07-15 15:14:21 följande:
    I precis varje tråd om sexbrist skriver några att " Sex är ingen rättighet" trots att det aldrig är någon som uttrycker sig så.

    Verkar vara någon fixering vid den där meningen om att sex inte är en rättighet.
    Det är nog samma person som i alla liknande trådar drar upp detta, och skriver på ett svårbegripligt sätt, samt spammar med massor av svar. Alla lika förvirrande. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-17 22:32:17 följande:
    Det är en hårfin gräns mellan att bara tänka på sig själv och att vara självsäker, vilket är attraktivt. Det finns stora likheter mellan att vara narcissist och att vara en driven person som är framåt (attraktivt). Det sämsta en man kan vara är inte att vara en psykopat utan att vara osäker och tråkig. Psykopater får i alla fall chansen till relationer.

    Har du hört om någon incel som har sagt att kvinnor ska ställa upp på barmhärtighetssex eller är det bara en nidbild?
    Ja, om man ska tyda det du skriver, om att samhället ska ha regler och lagar för dejting, göra det svårare för kvinnor att välja, då blir det barmhärtighetssex. Dvs kvinnor ska inte fritt få välja, som det är idag.

    Så ja, om du anser att du är en incel, så har du skrivit det och vi är många som läst det. Alltså ingen nidbild. 
  • Anonym (Sol)
    Anonym (hej) skrev 2023-07-14 19:02:24 följande:
    Det var inte jag som påstod det utan andra i tråden som skrev att man borde inte förvänta sig ett förhållande om man inte är en duktig person med en stor social vänkrets osv... Om du vill får du bemöta deras inlägg också.

    Absolut inte. Har ingen som helst samhörighet med dem. Det finns inget mer patetiskt än folk som importerar fruar/män.

    Så du väljer bort utländska kvinnor, men har problem när kvinnor väljer bort dig? 


     

Svar på tråden Är incel något man förtjänar att vara?