• tjejkvinnan

    Bonus önskar sig svindyr present-

    Hjälp! Min bonusdotter (16) önskar sig väldigt dyra födelsedagspresenter. En önskelista har skickats ut till de närmaste. 


    Hon skickar inte ens ett grattis sms till mig när jag fyller. Hälsar knappt när jag kommer hem. Pratar aldrig med mig. Men svarar snällt när jag pratar med henne. 


    Nu är det hennes pappa (min sambo) som har vidarebefordrat önskelistan till mig. 


    presenterna ligger i prisintervallet 1000-7000 kronor..
    Hon är van att få väldigt dyra presenter och resor. 

    jag kommer lösa detta genom att hitta något i det lägre prisintervallet alternativet swisha ett belopp som jag tycker är lämpligt. 


    men min fråga till forumet:
    Jag känner mig nästan lite uppskörtad, fast jag inte köpt något än. Förväntas jag köpa en sån dyr present till någon som knappt hälsar på mig? Hur tänker min sambo? ska jag ta upp det med honom eller bara köpa/swisha lämpligt belopp ? 


     

  • Svar på tråden Bonus önskar sig svindyr present-
  • Anonym

    Jag skulle avstå från att ge mig in i presentsvängen. Hon kommer bli arg och missnöjd vad du än ger. 
    Hon verkar vara typen som aldrig blir glad eller tacksam bara missnöjd över vad hon inte får

  • Anonym (nja)

    Gör i stället så att din man/hennes pappa köper en present till henne som då är med på att betala på en kant. Det är vad jag förväntat mig av min bonusmamma genom åren (jag är 19).

  • Anonym (Elina)

    Låt din sambo köpa presenten så kan du vara med på ett litet hörn. Min mamma har alltid gjort så, och så har det varit från både henne och min styvpappa. Skulle aldrig förvänta mig något annat. 

  • tjejkvinnan
    Anonym skrev 2023-07-14 00:42:21 följande:

    Jag skulle avstå från att ge mig in i presentsvängen. Hon kommer bli arg och missnöjd vad du än ger. 
    Hon verkar vara typen som aldrig blir glad eller tacksam bara missnöjd över vad hon inte får


    Något vill jag absolut ge. Min sambo ger mina barn presenter (lägre belopp). så någon present blir det. Det är mer sättet att skicka en sån lista. Kan på ett sätt förstå att flickan inte har bättre förstånd, men hur tänkte sambon? Och hur ska jag ta upp det?
  • Anastasia
    tjejkvinnan skrev 2023-07-14 00:48:14 följande:
    Något vill jag absolut ge. Min sambo ger mina barn presenter (lägre belopp). så någon present blir det. Det är mer sättet att skicka en sån lista. Kan på ett sätt förstå att flickan inte har bättre förstånd, men hur tänkte sambon? Och hur ska jag ta upp det?
    Men då kanske du kan ge samma belopp som din sambo ger till dina barn, tänker jag?
  • Anonym (Alex)

    När min ena dotter fyllde 17 fick hon av mig ett besök på nagelsalong. Mycket populärt! det kostade 529 kr. Vore kanske ngt?

  • Anonym (Jenny)
    tjejkvinnan skrev 2023-07-14 00:48:14 följande:
    Något vill jag absolut ge. Min sambo ger mina barn presenter (lägre belopp). så någon present blir det. Det är mer sättet att skicka en sån lista. Kan på ett sätt förstå att flickan inte har bättre förstånd, men hur tänkte sambon? Och hur ska jag ta upp det?
    Fråga honom bara om råd om vad du kan ge i samma prisklass som han gav till dina barn och som hon kan tänkas bli glad för.

    Och var inte irriterad på 16-åringen. De har verkligen inte tillgång till särskilt stort folkvett i den åldern - särskilt inte om de har blivit lite bortskämda genom åren. 
  • Anonym (Humlan)

    Hon behöver blyskor för att komma ner på jorden.
    Sen lära sug om ekonomi.
    Bortskämd unge till 100%
    En bunt privatlektioner i ekonomi kan hin behöva

  • nihka
    tjejkvinnan skrev 2023-07-14 00:37:31 följande:
    Bonus önskar sig svindyr present-

    Hjälp! Min bonusdotter (16) önskar sig väldigt dyra födelsedagspresenter. En önskelista har skickats ut till de närmaste. 


    Hon skickar inte ens ett grattis sms till mig när jag fyller. Hälsar knappt när jag kommer hem. Pratar aldrig med mig. Men svarar snällt när jag pratar med henne. 


    Nu är det hennes pappa (min sambo) som har vidarebefordrat önskelistan till mig. 


    presenterna ligger i prisintervallet 1000-7000 kronor..
    Hon är van att få väldigt dyra presenter och resor. 

    jag kommer lösa detta genom att hitta något i det lägre prisintervallet alternativet swisha ett belopp som jag tycker är lämpligt. 


    men min fråga till forumet:
    Jag känner mig nästan lite uppskörtad, fast jag inte köpt något än. Förväntas jag köpa en sån dyr present till någon som knappt hälsar på mig? Hur tänker min sambo? ska jag ta upp det med honom eller bara köpa/swisha lämpligt belopp ? 


     


    Du kan ta upp det med din sambo genom att uppfatta att han skickat dig listan för att han vill ha tips om vad han ska köpa åt sin dotter från önskelistan. Föreslå  något eller några av alternativen och säg samtidigt att du kan vara med med en femhundring på hans present.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Hej)

    Skulle annars säga att sambon/ni köper present och det är från er båda två. 
    Nu är det våra gemensammabarn men vi köper ju inte present var o en utan det som köps är från oss båda två. 

  • Anonym (Hej)

    Annars som en del av de andra. Kolla ca vad han brukar handla för till dina barn och ge samma summa,

    Önskelista är ju just önskelista.... men inte lätt når de är vanan vid dyrare saker. 

  • Anonym (Sandra)

    Till henne hade jag gett en present för 250 ca. Finns ingen anledning att lägga ut mer pengar tycker jag .

  • Anonym (A)
    tjejkvinnan skrev 2023-07-14 00:37:31 följande:
    Bonus önskar sig svindyr present-

    Hjälp! Min bonusdotter (16) önskar sig väldigt dyra födelsedagspresenter. En önskelista har skickats ut till de närmaste. 


    Hon skickar inte ens ett grattis sms till mig när jag fyller. Hälsar knappt när jag kommer hem. Pratar aldrig med mig. Men svarar snällt när jag pratar med henne. 


    Nu är det hennes pappa (min sambo) som har vidarebefordrat önskelistan till mig. 


    presenterna ligger i prisintervallet 1000-7000 kronor..
    Hon är van att få väldigt dyra presenter och resor. 

    jag kommer lösa detta genom att hitta något i det lägre prisintervallet alternativet swisha ett belopp som jag tycker är lämpligt. 


    men min fråga till forumet:
    Jag känner mig nästan lite uppskörtad, fast jag inte köpt något än. Förväntas jag köpa en sån dyr present till någon som knappt hälsar på mig? Hur tänker min sambo? ska jag ta upp det med honom eller bara köpa/swisha lämpligt belopp ? 


     


    Tänker att ni har större problem än vad presenten ska kosta. Lös dom istället. 
  • Anonym (äää)

    Nu vet man ju inte hur ni lever, men här skulle min man köpa present till sitt barn och jag skulle vara med på den summa jag i så fall tyckte var ok för mig. Men oftast ger vi inte pengar så, utan jag köper presenter till mina barn, han till sina, och så skriver vi båda namnen på kortet. 

    Ni som reagerar på att man skickar en önskelista så tycker jag inte det är konstigt alls. Praktiskt med lista, sen kan det vara bara att man även har lite billigare saker på en sån lista men TS skriver ju att tjejen är van att få lite dyrare saker och det är väl föräldrarna som vant henne vid det? 

    "Felet" här tycker jag i så fall är att pappan skickat listan vidare till TS. Men det kanske har kommunicerats något mer runt detta som TS inte skrev i starten? 

  • Anonym (tonårsmamma)

    Tänker att önskelistan är något som släktingar efterfrågat då dom vill ge något hon vill ha och inte att dom ger något som sen bara ligger och inte används.
    Kanske släktingarna brukar ge dyrare presenter?
    Men för det behöver ju inte alla ge det som står på listan, så är det ju alltid som vid jul, bröllop, konfirmationer, man frågar vad som önskas.
    Nu fyller tjejen 16 år och börjar nu bli äldre, inget litet barn som hon nyligen var och önskar sig som många andra ungdomar helt andra saker än barn och det är ofta dyrare saker.

    Men det betyder ju inte heller att alla måste ge det utan är ju vad hon önskar sig.
    Kanske mormor och morfar, farmor och farfar vill och har ekonomisk möjlighet att ge det hon önskar sig liksom hennes mamma och pappa.
    Eller så kan flera gå ihop och ge en dyrare present om det är något hon verkligen önskar sig och vill ha.
    Men tycker inte att du som bonusförälder behöver ge för samma summa, tror inte att folk förväntar sig att du ska ge för samma summa som hennes föräldrar, se önskelistan som just för hennes närmaste släktingar.
    Du kan absolut ge en present för en mindre summa eller så är du med på din sambos present till bonusdottern. Varför kan inte presenten vara ifrån er bägge två? Det är väl ganska så vanligt att man ger present som ifrån mamma och Kalle eller Pappa och Lisa osv.
    Tror inte heller bonusdottern förväntar sig att du ska ge dyr present utan mer ifrån föräldrarna, förväntar sig din sambo att du ske ge en dyr present?
    Det får du i så fall prata med honom om och i så fall säga att ni ger en tillsammans som är lite dyrare men att du lägger in en mindre summa än han.
    Men många unga önskar sig inte längre billiga saker då deras intressen ändrats och det dom blivit intresserade av vid den åldern ofta är dyrare teknikprylar som dom ännu inte fått eftersom dom varit för unga tidigare, jag själv tonåringar och det är vad dom och deras kompisar önskar sig, ändras efter ett par år då dom hunnit få några sådana saker men det bästa är ju om man då kan gå ihop om en sådan present som står på listan så barnet får det som önskas och blir glad och nöjd.
    Som sagt tror knappast att 16 åringen förväntar sig att du ger en lika dyr present som hennes mamma och pappa och mor och farföräldrar, förhoppningsvis gör inte din sambo det heller. Ge en billigare present eller ge tillsammans med din sambo.

  • ninnifiore

    helt ärligt fattar jag inte problemet. en sextonåring skickar ut en önskelista inför sin födelsedag till sin familj, klart grejerna inte kommer kosta 500 spänn, vad får man för det nuförtiden? köp något från den eller swisha en tusenlapp, du är vuxen och borde ha råd med det. hon verkar vara en helt normalfuntad tonåring (jag är 32 år med barn och man, ingen aningslös singellolla utan koll på ek) tycker du fortfarande det är för mycket pengar håller jag med om att du får vara med på ett hörn på vad din sambo ger. 

    vad det gäller att hon inte hälsar osv.. som sagt hon är 16 bast. ta det inte så personligt, man är ju hjälplöst självupptagen i den åldern. det ger sig. 

  • Anonym (din)
    tjejkvinnan skrev 2023-07-14 00:37:31 följande:
    Bonus önskar sig svindyr present-

    Hjälp! Min bonusdotter (16) önskar sig väldigt dyra födelsedagspresenter. En önskelista har skickats ut till de närmaste. 


    Hon skickar inte ens ett grattis sms till mig när jag fyller. Hälsar knappt när jag kommer hem. Pratar aldrig med mig. Men svarar snällt när jag pratar med henne. 


    Nu är det hennes pappa (min sambo) som har vidarebefordrat önskelistan till mig. 


    presenterna ligger i prisintervallet 1000-7000 kronor..
    Hon är van att få väldigt dyra presenter och resor. 

    jag kommer lösa detta genom att hitta något i det lägre prisintervallet alternativet swisha ett belopp som jag tycker är lämpligt. 


    men min fråga till forumet:
    Jag känner mig nästan lite uppskörtad, fast jag inte köpt något än. Förväntas jag köpa en sån dyr present till någon som knappt hälsar på mig? Hur tänker min sambo? ska jag ta upp det med honom eller bara köpa/swisha lämpligt belopp ? 


     


    Barnets pappa får väl sköta presentgivandet i första hand. Och du kan ge symboliskt utifrån vad du har lust. Svara din sambo att du inte ger nåt från listan och att han kan behålla listan för du vill inte ge så dyr present till hans barn. 

    Jag har lite liknande med min pappas fru. Hon visar på alla sätt att jag är en ovälkommen påtvingad del av familjen. Jag blir aldrig inbjuden när de har tillställningar, och absolut inte till hennes födelsedag eller liknande. Helt okej egentligen, jag har inte särskilt mycket lust att umgås med henne. MEN sen kommer pappan och "kräver" att jag ska skicka blommor eller bidra till ditt eller datt till hans fru. För att det skulle "se illa ut" om jag inte var med på present eller skickade något. 
  • jeanette02

    Men pappan får väl fixa presenten. Köp ngt du tycker är lagom. Bara för att hon är van att få resor och dyra presenter måste inte alla ge det. Vissa ungdomar verkar leva i en drömbubbla när det kommer till kostnader och ekonomi. 
    Jobbar hon nu under sommaren? anstränger sig sköter saker hemma mm eller lever hon bara som en drottning. 
    När växte upp själv under lite bonusföhållande så vart oftast presenten från både föräldern och bonuspapoa. Eller att jag fick pengar t ex av min bonuspapps. 

Svar på tråden Bonus önskar sig svindyr present-