• Zola78

    Ekonomisk fördelning efter skilsmässa

    Hej! 


    Jag och min man ska skilja oss efter 28 år tillsammans. Vi har en 17 åring som ska börja ta körkort nu till hösten. 
    Han tjänar mer än dubbelt så mycket mer än mig, men tycker ändå att vi ska dela 50/50 på allt som handlar om hennes utgifter. 


    Det känns skevt för mig, men tänker att jag slänger ut frågan här och kollar hur ni tänker/gör. 


    Tacksam för all input. 💕

  • Svar på tråden Ekonomisk fördelning efter skilsmässa
  • Limajo

    Mina barns pappa är mångmiljonär efter en lyckad startup-affär. Jag betalar hälften av barnens kostnader, eller egentligen ännu mer eftersom jag köper saker till dem som jag tycker de behöver utan att stämma av det med honom. Skulle aldrig få för mig att förvänta mig att han skulle betala mer. Ekonomisk självständighet är väldigt viktigt för mig.

  • Daisy28
    Zola78 skrev 2023-07-18 16:39:06 följande:
    Ekonomisk fördelning efter skilsmässa

    Hej! 


    Jag och min man ska skilja oss efter 28 år tillsammans. Vi har en 17 åring som ska börja ta körkort nu till hösten. 
    Han tjänar mer än dubbelt så mycket mer än mig, men tycker ändå att vi ska dela 50/50 på allt som handlar om hennes utgifter. 


    Det känns skevt för mig, men tänker att jag slänger ut frågan här och kollar hur ni tänker/gör. 


    Tacksam för all input. 💕


    Ni betalar det ni vill betala.  
  • Tow2Mater

    Forst tillsammans definiera vilka saker som ska betalas for 17-åringen. Kanske hon borde jobba lite och bidra själv till sitt korkort t ex. Att allt ska delas 50/50 mellan er är ju inte självklart om t ex bara den ena anser det är en utgift ni ska bekosta.

  • Magical

    Normalt delar man 50/50 men det får ju vara rimliga saker. Om pappan tex tycker att ungdomen ska få en bil när körkortet är taget, så kanske inte du kan bidra med 50%. Det handlar ju om normalt uppehälle man ska bidra till. 

    Ungdomen är så pass gammal så kanske kan hon jobba på helger, köpa sina egna kläder för de pengarna osv. CSN antar jag att hon får själv? 

  • linani

    Är ni skilda är det helt rimligt med separata ekonomier och därmed betalar 50/50 var. Ditt ex har ingen anledning att fortsätta subventionera dina kostnader och därmed försörja dig. 

    Å andra sidan kan han inte kräva eller förvänta sig att du betalar utöver barnets grundläggande behov. Vill eller kan du inte lägga 50% för körkortet, säg nej. Så får antingen pappa hosta upp eller barnet arbeta och tjäna ihop pengarna själv. 

  • AnnaZL

    Frågan är ju också hur mycket ni tjänar- om det är du 80,000/mån och han 240,000 spelar det ju mindre roll än du 20,000 och han 60,000.
    Har ni båda råd att bara slänga upp ett halvt körkort och vill göra det så gör det. Har du inte råd får 17-åringe jobba extra. Det är inte lag på att föräldrar ska betala körkort till barn. De kan få körlektioner i present till jul och födelsedag, övningsköra med er etc.
    sedan tycker jag det är ohyggligt snålt att vilja dela 50/50 om det är så stor skillnad på inkomster.

  • nihka
    Zola78 skrev 2023-07-18 16:39:06 följande:
    Ekonomisk fördelning efter skilsmässa

    Hej! 


    Jag och min man ska skilja oss efter 28 år tillsammans. Vi har en 17 åring som ska börja ta körkort nu till hösten. 
    Han tjänar mer än dubbelt så mycket mer än mig, men tycker ändå att vi ska dela 50/50 på allt som handlar om hennes utgifter. 


    Det känns skevt för mig, men tänker att jag slänger ut frågan här och kollar hur ni tänker/gör. 


    Tacksam för all input. 💕


    Då får du begränsa vilka utgifter du har utöver de nödvändigaste så de passar dina inkomster.

    Jag är helt säker på att pappan inte skulle vilja dela 50-50 på dotterns flyglektioner om du tjänade 90 000 tusen i månaden och han 40 000.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Mortiscia80

    Det beror väl främst på var barnet bor. Om hen bor 50/50 så delar ni utgifter 50/50, men detta gäller bara sådant som ingår i försörjningen och för hobbies, som också ingår, ska det vara rimliga summor. Titta på riksnomen hur mycket det är beräknat att en ungdom i den åldern behöver.

  • anonimus

    Är det stor skillnad i lön mellan er så kan man vända sig till rätten för att få underhåll trots man har barnen 50% var.

  • Pollparasol

    Detta är en fråga som det ofta visar sig stora olikheter mellan människors synsätt i .

    jag tycker att det är självklart att man som utgångspunkt nt betalar lika mycket var, dvs 50/50. Om det är frågan om en nödvändig utgift (det kan väl diskuteras i detta fallet) och den ene har svårt att få ihop ekonomin kan man, som den som tjänar mer, överväga att bjuda till lite.

    jag har ungefär samma situation. Jag tjänar ca 5x mer än barnens mamma, men hon lever gott så jag avhåller mig från att st för mer än hälften av kostnader. Vi lever inte tillsammans, alltså.

    jag tror också som någon tidigare skrivit att det är viktigt för egen del att känna att man minsann bidragit lika mycket. För denne egna känslan, dvs.

Svar på tråden Ekonomisk fördelning efter skilsmässa