• Anonym (Livet blev INTE som jag tänkt mig)

    Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?

    Hej,

    Kortfattat: Jag och min nuvarande, men väldigt snart ex-sambo, har ett gemensamt barn på drygt 3 år. Nu blev jag gravid, helt oplanerat hävdar mannen, men han VET att jag varit utan spiral i ett drygt år. Det kan ju liksom inte slå ner som blixten i skithuset att man kan bli gravid om man chansar lite godtyckligt och inte tar något aktivt ansvar själv anser jag. Jag ville ha ett barn, jag är lite till åren också så det var verkligen inte självklart att det skulle bli. Jag ville nog helt ärligt ge det ett försök eftersom det gnagde och skavde så i mig, och jag tycker inte att jag lurat honom eftersom jag informerat honom om att vi saknar preventivmedel från min sida.
    Man kan tycka vad man vill om upplägget, men jag har naivt nog tagit hans passivitet som ett silent-comitment... Oavsett både hans och mitt eget bristande ansvar så är graviditeten ett faktum, och då väljer han att lämna mig eftersom han inte kan tänka sig ett barn till, han slår hellre sönder familjen.

    Han hävdar också att det enda moraliska jag kan göra nu är att inte uppge honom som pappa, barnet ska stå som faderslös tycker han. Trots att det finns ett helsyskon som är  3,5 år äldre. Han vill heller inte ha någon som helst kontakt med sitt yngsta barn, han vill inte ens se det vid överlämningar av vårt större barn. Det barnet säger han sig älska förbehållslöst och kräver delat boende på 50 %.

    Är det inte att skada det äldre barnet att förskjuta det yngre? Jag vet att jag får förklara för det yngre barnet så småningom om jag inte hemlighåller vem som är hens pappa att pappan bara vill ha storasyskonet. Men är det ett ansvarsfullt försäldraskap att förskjuta ett av två helsyskon? Hur skulle familjerätten se på hans förmåga att se till barnens bästa om han på fullt allvar beter sig så mot sina barn? Det äldre barnet kommer ju ta illa vid sig när småsyskonet vänds ryggen?

  • Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?
  • Anonym (Ja)

    Kortfattat: Ja, en man kan välja att bara umgås med sitt ena barn. Oavsett att han är en skitstövel ska du så klart uppge rätt pappa till det yngre barnet!

    Eftersom ni inte är gifta kommer du att få ensam vårdnad om den yngre. Du kan också ansöka om att få vårdnaden för det äldre barnet just pga bristande föräldraskap som du beskriver.

  • Anonym (Mina)

    Han låter riktigt störd. Jag hade gjort orosanmälan mot honom så han inte får umgås med 3,5 åringen i heller så som hans tankebanor går. Jag hade använt varenda offentliga myndighet jag kunnat. Det han vill utsätta ert ofödda barn för är psykisk misshandel på väldig hög nivå. Att ignorera att barnet ens existerar men vara fortsatt pappa till 3,5 åringen. Så jävla sjukt. Vem tänker så? Aldrig hört något liknande. Vem vet vad han är kapabel till att göra mot 3,5 åringen? Jag hade blivit livrädd för honom om jag hört hans resonemang. Vad är det här för man?

    Man kan bli gravid även om man använder preventivmedel så det har inte med saken att göra, där är alltid en risk. Det är hur man väljer att uppföra sig när väl nyheten kommer. Han ska inte straffa barnet för att han tycker du lurat honom. Vilken man, vilken pappa gör så här? Tänker så? Jag har blivit oplanerat gravid mer än en gång, varit den som varit orolig men alltid fått stöd från pappan, fått missfall mer än en gång och ingen blivande pappa skulle någonsin uttala sådana  här sjuka idéer som han har. Dessutom vill han att du ska begå ett brott åt hans vägnar, att du inte ska skriva honom som fadern när du vet att han är det. Jag hoppas inte du går med på något. 

    Jag hade berättat hans resonemang för hans familj och vänner, jag hoppas de är mer normala än vad han är. Han borde skämmas. Du behöver stöd. Berätta för allt och alla. Jag hade bett honom att lämna min syn för jag hade inte klarat av att se på fanskapet en sekund till. Sådan besvikelse. Jag hade blivit ordentligt rädd för honom.


    Riktigt sjukt. 

    Stackars dig. 

  • Anonym (I)

    Vet inte vad oavstånde ojar sig så över. JA man har rätt att välja bort sitt barn - man kan aldrig tvinga någon att vara förälder. Åt ett barn som han inte vill ha. Skitsamma om man haft pmedel eller ej -man har rätt att ångra sig oavsett.

    Inte rätt mot barnet. Inte moraliskt. Sjukt  japp men finns inget du kan göra åt det. 

    Och att orosanmäla skadar bara barnen. Man har alltid umgängesrätt och detta kommer ej räcka för att att han ej ska få träffa det tidigare barnet. Han gör inget fel enligt lag. 

    Du ska självklart uppge honom som fader ändå. Barnet har rätt att veta sitt ursprung. 

  • EpicF

    Ja, det kan välja. Personlig tycker jag man är rätt korkad om ma  gör så. Men ingen kan tvinga en annan människa att ha kontakt med någon den inte vill, även om det är dennes barn. 

  • Anonym (H)

    Ja , det kan han , men som tur kan det större  barnet också välja bort honom när han blir äldre. 

  • Anonym (Jadu)

    TS, 
    Du tror inte att han bara mindfuckar dig till en abort? Spela på ditt samvete så du ska känna att du gör fel som behåller barnet? 


    Jag har två fantastiska barn med samma pappa, båda planerade av oss båda, av en mängd olika anledningar har han ingen relation till yngsta barnet. Han tog inga initiativ till att lära känna den yngsta. Jag separerade från pappan när yngsta var 3 år. Sedan dess är det i princip bara äldsta som har umgänge med sin pappa, om än sällan. Nu har det gått ett år och den yngsta väljer bort sin pappa till 99%. Sonen sätter reglerna nu. 


    Jag har pratat med barnpsykolog även sökt hjälp själv hos psykolog för jag har varit så förtvivlad över hur pappan har agerat. Det gör ont i hjärtat på alla plan. 


    Men alla jag mött med kunskaper är eniga om att en välfungerande kan kompensera för det här. Äldsta barnet får ha sitt umgänge. Men även det barnet kommer att förstå en dag. Så länge du har en fin anknytning till den lilla och ger kärlek och allt det en förälder ska ge så skadar det inte barnet. En bra förälder är bättre än en bra och en dålig. 

    Självklart ska han stå som pappa, det är lag på det, se till att ha ensamvårdnad så att du automatiskt får alla föräldrardagarna. Skriver du barnet som fader okänd så ger du upp barnets rätt till arv er. Gör inte det för att skydda en osmaklig vuxen man! 


     

  • Anonym (Måsen)

    Han kommer ändra sig när barnet kommit. Det gjorde jag. Sa också liknande saker.

    Kan bli risk att han snarare blir överbeskyddande. Konstigt nog

  • fornminne

    Sjukt att han resonerar så, att han på allvar tror att det går att göra så stor skillnad på barnen och komma undan med det. Ännu sjukare att han resonerar så här efter att ha haft oskyddat sex med dig! Han är inte det minsta lurad, han är bara oansvarig. 

    Och ett barn kan inte utan vidare stå som faderlös, det borde han fatta. Myndigheterna kommer att ställa frågor och letar ofta med ljus och lykta om ingen känd pappa finns. Du behöver bara uppge honom som far, förnekar han det blir det DNA-test, mot hans vilja om så krävs. Men följ ovanstående råd och se till att få ensam vårdnad. 

  • Anonym (Mina)
    Anonym (Måsen) skrev 2023-07-19 03:51:49 följande:

    Han kommer ändra sig när barnet kommit. Det gjorde jag. Sa också liknande saker.

    Kan bli risk att han snarare blir överbeskyddande. Konstigt nog


    Överbeskyddande kommer nog ifrån att man vill kompensera för att man betett sig som ett rövhål innan mot ett litet ännu ej fött försvarslöst barn som dessutom är ens eget och inte har någon skuld i något alls. Trevligt med sån solskenshistoria, att du kom till sans igen. 
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Jadu) skrev 2023-07-18 22:40:48 följande:

    TS, 
    Du tror inte att han bara mindfuckar dig till en abort? Spela på ditt samvete så du ska känna att du gör fel som behåller barnet? 


    Jag har två fantastiska barn med samma pappa, båda planerade av oss båda, av en mängd olika anledningar har han ingen relation till yngsta barnet. Han tog inga initiativ till att lära känna den yngsta. Jag separerade från pappan när yngsta var 3 år. Sedan dess är det i princip bara äldsta som har umgänge med sin pappa, om än sällan. Nu har det gått ett år och den yngsta väljer bort sin pappa till 99%. Sonen sätter reglerna nu. 


    Jag har pratat med barnpsykolog även sökt hjälp själv hos psykolog för jag har varit så förtvivlad över hur pappan har agerat. Det gör ont i hjärtat på alla plan. 


    Men alla jag mött med kunskaper är eniga om att en välfungerande kan kompensera för det här. Äldsta barnet får ha sitt umgänge. Men även det barnet kommer att förstå en dag. Så länge du har en fin anknytning till den lilla och ger kärlek och allt det en förälder ska ge så skadar det inte barnet. En bra förälder är bättre än en bra och en dålig. 

    Självklart ska han stå som pappa, det är lag på det, se till att ha ensamvårdnad så att du automatiskt får alla föräldrardagarna. Skriver du barnet som fader okänd så ger du upp barnets rätt till arv er. Gör inte det för att skydda en osmaklig vuxen man! 


     


    Tycker det låter helt förfärligt det du fått gå igenom. Tänkte bara inflika i att hur vet du att ditt barn inte tagit skada? Allt som kan komma senare i tonåren eller vuxen ålder. Jag kan bara tänka mig scenen att pappa ska komma snart och hämta det äldsta och så får den yngsta vara kvar hemma och se den andre åka iväg. Så jävla djupt det måste sitta. Att bli ratad på det sättet, och barn har inga ord. Jag tycker faktiskt att gör man så som pappa så ska man betala skadestånd i rätten till minstingen, sådan hög nivå av psykisk misshandel, det skulle vara brottsligt, det är det absolut minsta som kan göras, det ska kännas för honom i alla fall i plånboken. 
Svar på tråden Kan en pappa välja att bara ha kontakt med ett av två helsyskon?