• Kaga

    Lundby dockhus till en snart 6 årig flicka?

    Syskonbarnet leker och tycker det är roligt att pyssla med dockhuset hos kusinen.

    Nu funderar vi fastrar och farbröder på att ge henne ett sådant dockskåp i 6 års present.

    Men jag är lite rädd att hon snart är för gammal för det? Kusinen som äger det hon leker med är ju bara 3. Hur gamla kan barnen vara då leker med detta? ( förstår såklart att det är olika men i regel följer ju ungefär samma tidsramar på när saker är intressanta)

    Tänker var ju att man då kan fylla på med tillbehör som julklapp också.

  • Svar på tråden Lundby dockhus till en snart 6 årig flicka?
  • Jemp

    Jag tror nog åldern kan funka! 
    Jag har en 5.5 åring, hon har förvisso inte jättestort intresse av sitt men jag tänker snarare att det kommer (eller inte... Såklart personlighet också).

  • Anonym (???)

    Vadå, för stor? När jag var 10 lekte jag med dockor. 

  • Anonym (S)

    Jag lekte mycket och länge med mitt dockskåp. Lätt till jag var 10 men säkert längre än så. 

  • Yuppyupp

    Åldern kan absolut fungera! Jag har en 9 åring tjej som älskar sitt dockhus. Just nu håller vi på och renoverar det med nya tapeter, golv, lägger in el och köper miniatyrer av allt. Det är superroligt och ett riktigt fint pyssel att göra tillsammans 

  • Mamma27

    Min åttaåring älskar att leka med hennes dockor! Som jag förstår det från vad mina väninnor har sagt om deras äldre barn så brukar både pojkar och flickor sluta med dockor och actionfigurer efter tioårsåldern. Själv så lekte jag med mina barbies väl in i tonåren. 

  • flygrl

    Jag VET jag hade blivit superlycklig om jag fått ett fint Lundby-dockhus när jag fyllde sex och även att jag hade lekt med det många år framåt. Själv slutade jag leka med dockor först när jag va 11 år. 😉


    Yuppyupp skrev 2023-07-23 17:44:56 följande:

    Åldern kan absolut fungera! Jag har en 9 åring tjej som älskar sitt dockhus. Just nu håller vi på och renoverar det med nya tapeter, golv, lägger in el och köper miniatyrer av allt. Det är superroligt och ett riktigt fint pyssel att göra tillsammans 


    Det låter ju riktigt kul! Och att ni gör det tillsammans! Underbart jue! 😊
  • Anonym (Summer)

    Jag skulle säga att 6 år är en perfekt ålder för att få ett dockskåp. I den åldern tycker de flesta barn om att leka "mamma pappa barn" på förskolan, vilket man även kan göra med dockskåp. Är också perfekt för att öva upp sin finmotorik. När jag var i den åldern älskade jag att möblera om och pyssla saker till mitt dockhus, vilket kan vara en rolig aktivitet att göra med sina barn. Det är ju naturligtvis individuellt om man tycker det är kul eller inte, men om man vet att sitt barn tycker om att leka med dockor och pyssla är det nog en bra present att ge sitt barn. Om barnet inte tycker om dockskåpet eller växer ifrån det är det en perfekt grej att ärva eller ge bort. Jag fick min mammas gamla dockskåp och blev jätteglad. Skulle säga att det var intressant som "leksak" till ungefär 9-11 årsåldern, men att det senare uppemot tonåren var kul att ha och pyssla med, möblera och även kanske måla om. Är fint att ställa upp med belysning och så.

Svar på tråden Lundby dockhus till en snart 6 årig flicka?