• Trollkatten

    Flytta på en grav

    Min pappa gick bort för 20 år sedan och ligger begravd i en kistgrav med gravsten. I graven finns plats för 1 kista till och även plats för 1 till namn på gravstenen. Min mamma gick bort för 1 år sedan och ville bli begravd med min pappa. Till saken hör att min mamma misshandlade min pappa psykiskt och fysiskt i många år så jag valde att lägga henne i en egen grav en bit bort för det kändes för tufft att ha dom I samma grav. Nu har det gått över ett år och det känns inte alls bra att ha dom I olika gravar. Det känns som om jag svek mi  mammas sista vilja och jag vet inte om jag orkar leva med det. Det är kaos i min hjärna.
    Finns det någon möjlighet att lägga dom i samma grav. Jag vet att det är näst intill omöjligt men någon som vet något om det här,?

  • Svar på tråden Flytta på en grav
  • Mortiscia80
    Trollkatten skrev 2023-07-30 18:14:44 följande:

    Ja det står ju sammanförande av makar så det kanske är värt ett försök.


    Var de gifta när han gick bort så kan du nog få till det.
  • Ellie

    Jag tycker du gjorde rätt som särade på dem. Om din mamma har misshandlat din pappa så är det bättre att han får vila i lugn och ro än att hon skall få fortsätta skada honom. Hennes egna vilja i detta blir lite mindre värd när hon önskar att vara nära den hon skadat.

    Jag förstår att det är en hopplös situation för dig, men kanske kan du känna att offrets vilja är starkare än förövaren, och du sviker inte din mamma. Hon har själv orsakat situationen. 

  • Trollkatten

    Ja det var så jag tänkte. Att dom skulle vila i frid på varsitt håll. Även om dom är döda kände jag att hon skulle fortsätta om dom låg i samma grav. Jag får bara sådan fruktansvärt ångest för det här beslutet emellanåt. Jag blir ifrågasatt av släkt runtomkring också.

  • Ellie
    Trollkatten skrev 2023-07-30 19:11:34 följande:

    Ja det var så jag tänkte. Att dom skulle vila i frid på varsitt håll. Även om dom är döda kände jag att hon skulle fortsätta om dom låg i samma grav. Jag får bara sådan fruktansvärt ångest för det här beslutet emellanåt. Jag blir ifrågasatt av släkt runtomkring också.


    Jag tycker som sagt du gjorde helt rätt! Bry dig inte om vad andra säger. Du vet bäst hur din pappa hade det.
  • Mortiscia80
    Ellie skrev 2023-07-30 19:06:42 följande:

    Jag tycker du gjorde rätt som särade på dem. Om din mamma har misshandlat din pappa så är det bättre att han får vila i lugn och ro än att hon skall få fortsätta skada honom. Hennes egna vilja i detta blir lite mindre värd när hon önskar att vara nära den hon skadat.

    Jag förstår att det är en hopplös situation för dig, men kanske kan du känna att offrets vilja är starkare än förövaren, och du sviker inte din mamma. Hon har själv orsakat situationen. 


    Fortsätta hur då? De är döda. Det enda som finns är deras kvarlevor. Hon kan inte komma åt honom varken fysiskt eller psykiskt. Sedan skulle jag själv inte gräva upp en person som legat i bara ett år med tanke på tillståndet mamman är i just nu. Antagligen skulle jag inte gräva upp någon alls utan låta hen vila i frid.
  • Ellie
    Mortiscia80 skrev 2023-07-30 19:37:24 följande:
    Fortsätta hur då? De är döda. Det enda som finns är deras kvarlevor. Hon kan inte komma åt honom varken fysiskt eller psykiskt. Sedan skulle jag själv inte gräva upp en person som legat i bara ett år med tanke på tillståndet mamman är i just nu. Antagligen skulle jag inte gräva upp någon alls utan låta hen vila i frid.
    Jag tror TS förstår hur jag menar. 
  • Mortiscia80
    Ellie skrev 2023-07-30 20:00:37 följande:
    Jag tror TS förstår hur jag menar. 
    Ja det gör då inte jag, och det var jag som frågade. Föräldrarna är döda och den enda som tänker på vad som hänt mellan dem är ts och andra levande.
Svar på tråden Flytta på en grav