• Anonym (Frida)

    Kvinnor tycker det är skönare med kondom?

    Jag tror nog ändå att det är det. Det blir mer friktion på något sätt. Känns mer än utan. Utan kondom försvinner en del känsla liksom. Är det så det känns för männen att ha kondom?

    Om man nu bortser från att det är härligare att vara närmare sin älskare.

    Vad tycker ni andra? Hur upplever ni känslan i slidan?

  • Svar på tråden Kvinnor tycker det är skönare med kondom?
  • Anonym (Ingen skillnad)

    Känner ingen skillnad. Kan inte ens avgöra om han använder en kondom eller inte. Friktion vill man eliminera som kvinna. Glid är välkommet.

    Summa summarum: det är inte jag som ska behöva vika mig när det kommer till skydd.

  • Anonym (Man 53 år make)

    Jag känner ingen skillnad (man).

    Min fru (kvinna) vill absolut inte att vi använder det då hon inte tycker det känns bra.

    Så därför använder vi inte det (inte mig emot).
    Enda nackdelen är väl att har man ingen kondom blir det blöt fläck i sängen från mig (sats). 
    En fördel utan kondom är ju att det är bekvämt att slippa fippla med den och så behöver vi ju aldrig köpa några heller så det spar ju pengar.

    Hon har numera kopparspiral,  tidigare p-piller. Och vi är monogama så ingen risk för könssjukdomar.

    Är nog väldigt individuellt hur man upplever kondom.

  • Anonym (S)
    När jag var ung kunde jag tycka det var skönare med, nu som äldre absolut skönare utan. 
  • Anonym (Frida)

    Har förut misstänkt det men inte haft koll riktigt. Men nu när jag slutade med kondomen med en och samma man och tänkte på det så märkte jag att det blev inte samma stimulans i slidan. Jag kände mer hur den gled fram och tillbaka förut med kondomen på.

  • Anonym (Frida)
    Anonym (S) skrev 2023-07-31 18:01:11 följande:
    När jag var ung kunde jag tycka det var skönare med, nu som äldre absolut skönare utan. 
    Hur kändes det skönare?
  • Pixie99

    Jag gick över till hormonspiral för många år sedan och för min del känns det klart skönare utan kondom - på något sätt varmare och smidigare. Jag har ibland haft UVI-liknande besvär med det silikonbaserade glidmedlet som de flesta kondomerna är preparerade med, så jag är glad att slippa det. Vi använder dock ett vattenbaserat glidmedel eftersom vi inte är helt kompatibla storleksmässigt.

    Blöt fläck som någon tidigare nämnt är inget problem om man är lite förutseende och lägger en handduk under rumpan, samt att jag efteråt går på toaletten och kissar. Jag har faktiskt alltid en liten handduk i sängbordslådan, just in case.

  • Anonym (Frida)
    Anonym (Ingen skillnad) skrev 2023-07-31 17:30:02 följande:

    Känner ingen skillnad. Kan inte ens avgöra om han använder en kondom eller inte. Friktion vill man eliminera som kvinna. Glid är välkommet.

    Summa summarum: det är inte jag som ska behöva vika mig när det kommer till skydd.


    Om det är friktionsfritt så skulle man inte känna att den glider fram och tillbaka? Det blir ju som en strykning av vävnaden som känns lösare och lösare ju mindre friktion det är.
  • Anonym (Malin)

    Det är skönare utan, det kändes inte bra med plast inne i mig. Hände också att det skavde, vilket det sällan gör naturell. Dessutom kan kondomer gå sönder, jag känner mig tryggare med spiral. 

    Detta gäller i fasta förhållanden! Under singeltiden var kondom ett måste.

  • Mimmi P

    Känns mycket skönare utan. Har aldrig gillat kondom. Det känns onaturligt på något vis.

    Också tar den bort den sköna känslan när sprutet kommer. 
    Är det ingen annan som gillar att känna det?

  • Anonym (S)
    Anonym (Frida) skrev 2023-07-31 18:22:36 följande:
    Hur kändes det skönare?
    Vet inte riktigt, tror det kändes mer men det var kanske bara med den personen. 
Svar på tråden Kvinnor tycker det är skönare med kondom?