• Jojohanna99

    Gravid, måste ta blodprov

    Hej! Är gravid i vecka 8. Jag vågar inte skriva in mig hos barnmorskan och lämna blodprov. har stor fobi för nålar och blod. Även fast det bara är blodprov i fingret. Jag blir helt yr skakig och kallsvettig. får även akut känsla av att behöva göra nr 2 på toaletten? jag försöker andas och tänka att det är ofarligt och går fort men det är just den hemska känslan av illamående innan och efter? kan ligga och skaka efteråt och behöva ligga kvar 10-20 min för att inte svimma. Barnmorskan och sköterskor tycker alltid jag överdriver då dom menar att de inte gör ont och de behövs bara lite blod från fingret. Är även livrädd för att ta i armen, de känns nästan omöjligt. Förra graviditeten genomled jag blodproven med stor skräck inför varje gång. hade okej blodsocker och bra järn hela graviditeten pga min kost. Tänker att om jag äter bra så kanske jag inte behöver lämna prov?? är så himla ångestladdad. Ska försöka gå i kbt, men den här skräcken har jag haft hela mitt liv och även svimmat som barn i samband med blodprov. Jag blundar alltid o ligger ner när dom tar blodprov men är ändå jätte jättenervös ? 

  • Svar på tråden Gravid, måste ta blodprov
  • Emiz

    Åh stackare! Önska jag kunde skicka dig min totala oberörda inställning till blodprov. Känner personer som har svårt för det medan jag själv är fullständigt oberörd. Måste vara jobbigt ju, man vet ju att man borde ta de där testerna. Du hinner förstås inte genomgå någon terapi nu innan men kan du försöka att göra som senast? Att ligga ner och bara försöka slappna av så gott det går och bara få det överstökat hur jobbigt det än är? Din skräck låter svår så vet inte vad man ska säga. Kan inte rekommendera dig till att inte ta proverna.

    Tänk att de bara ska ta lite lite blod inget farligt. Inget farligt kan hända. Och det är bara ett litet litet stick som är över på 2 sekunder. Inget märkvärdigt. Försök intala dig detta, gå o bajsa, drick vatten och tänk på något du ska göra eller liknande under tiden. Lycka till

  • Anonym (Lis)

    Det är väl inget tvång att gå på bm-besöken?

    Antingen skippar du det och ser Till att äta varierad kost. hade du lågt järnvärde sist så se till att äta järn nu.

    Eller så får du ta ett djupt andetag och ta dig igenom det om du vill ta de prov de vill ta. Du kan ju även säga att du bara vill ta Vissa prov, kanske räcker det med ett prov under hela graviditeten, prata med BM om vilka ni kan skippa.

    Jag ligger ner och pratar när jag tar mina prov och dricker vatten efteråt. Har superlätt att svimma så säger alltid det, har aldrig varit problem med att få ligga ner. 😊

  • Anonym (Gå!)

    Även om du inte vill ta just blodprov så kan du väl gå på besöken hos mvc i övrigt? Det görs ju även andra kontroller och allt är ju frivilligt.

  • My871

    Usch vad jobbigt din stackare! 


    min dotter har hela livet haft jättetufft med blodprov och har behövt ta det en hel del pga allergi. I höstas var det världens bästa skolsköterska som tog sig tiden att hjälpa oss med henne rädsla. Hon fick andningsövningar som hon skulle öva på inför spruttillfälle. bland annat låtsas att det fanns en ballong i magen som skulle fyllas och tömmas. sen använde vi emlaplåster för att minska räddas för själva sticket. Sedan dess har hon tagit två vaccinsprutor och ett blodprov i armen utan problem.
    jag förstår att det skiljer väldigt mycket mellan olika personer och olika åldrar, men jag rekommenderar verkligen andningsövningar och emlaplåster. emlaplåster finns på apoteket och är ett bedövningsplåster om du inte vet det Glad
    hoppas att allt går bra för dig Hjärta

Svar på tråden Gravid, måste ta blodprov