• Zlender

    Tecken på missfall?

    Hej!


    Jag är gravid med första barnet och gick in i vecka 7 IDAG (onsdag). Jag har läst att det är vanligt att känna illamående och att det är värst kring vecka 7-14. Jag har också läst att risken för missfall är som störst innan vecka 12.
    I förrgår och igår mådde jag jätteilla dygnen runt och kunde inte ens tänka på mat. Jag fick tvinga i mig. Det tog jättelångt tid att äta.
    Imorse när jag vaknade var illamåendet som bortblåst (som att trycka på en knapp) och jag kände mig hungrig för första gången på 48 h.
    Jag hörde att en annan som var tidigt i sin graviditet och alla hennes symptom försvann, kort därefter fick hon missfall.

    Jag undrar om illamåendet kan komma och gå från dag(ar) till dag(ar) eller om min avsaknad av mitt kraftiga illamående betyder att ett missfall är på gång? Förvånad

    Har någon upplevt samma symptom som jag och inte fått missfall av det?

    Tacksam för svar! 
    /Mvh
    Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • Svar på tråden Tecken på missfall?
  • HejsanJenny

    Jag förstår precis hur du känner dig och att tankarna snurrar konstant. Den första tiden i graviditeten är så skör och läskig. 
    Försök att inte tänka för mycket på illamåendet. Illamående i graviditet kan vara, men behöver absolut inte vara linjärt. Jag har erfarenhet av graviditeter med noll procent illamående (slutade i missfall tyvärr) men också graviditeten med min dotter där det kom och gick under de första tjugo veckorna. Idag är jag gravid i vecka 38 och har inte haft något illamående alls. Så länge du inte fått någon större blödning tycker jag du ska fortsätta utgå från att du är gravid :) Lycka till! 

  • Zlender

    Tack så mycket för ditt svar! Ja, tankarna snurrar. Drömmer Jag har inte haft någon blödning alls ännu. Men nu känner jag att jag kan lugna mig lite. Tack! Glad


    Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
  • yny

    Jag var bara ordentligt illamående ca 1 vecka (v 9) under första trimestern. Däremellan mådde jag oförskämt bra och hade dessutom småblödningar lite då och då, så jag var helt övertygad om att det skulle gå åt skogen.

    Nu sitter jag här i v 20 och har en normalt utvecklande pojke i magen :) 

    Tror att det är väldigt vanligt med symtom som kommer och går, och ingen graviditet är den andra lik!

  • svansmamman

    Jag tycker inte heller du ska oroa dig, symptom är inte en garant åt något håll. Vissa dagar kan man ha mer symptom, för att nästa ha mindre. Passa på att njuta de stunder du mår bra och försök tänka att du får lite paus. Jag har själv haft tre missfall/MA och väntar nu mitt andra barn, så jag talar av erfarenhet att detta med symptom är ett lotteri från dag till dag. 🙈

    Jag håller tummarna för att det går vägen! ❤️

  • Zlender
    svansmamman skrev 2023-08-02 19:51:04 följande:

    Jag tycker inte heller du ska oroa dig, symptom är inte en garant åt något håll. Vissa dagar kan man ha mer symptom, för att nästa ha mindre. Passa på att njuta de stunder du mår bra och försök tänka att du får lite paus. Jag har själv haft tre missfall/MA och väntar nu mitt andra barn, så jag talar av erfarenhet att detta med symptom är ett lotteri från dag till dag. 🙈

    Jag håller tummarna för att det går vägen! ❤️


    Tack, snälla du! Idag känner jag att illamåendet är på väg tillbaka, men inte lika illa. Inga blödningar i alla fall! Lycka till du med! Skrattande
    Kan vi snälla vara en förebild för e-etikett, tack!
Svar på tråden Tecken på missfall?