• AliciaNN

    Varför fortsätter man testa efter ett positivt graviditetstest?

    Hej alla,

    har hängt här på familjeliv ett tag nu och ser att det verkar vara vanligt att folk fortsätter göra graviditetstest trots att de fått ett positivt test. Jag kan förstå om man tar två tester bara för att dubbelkolla men varför testar en del om och om igen? bara nyfiken på att höra era tankar, visste inte att det var en grej...

  • Svar på tråden Varför fortsätter man testa efter ett positivt graviditetstest?
  • Anelaaa89

    Hej 🥰
    För att se utvecklingen av stegring. Normalt sett borde resten bli starkare och starkare men ibland går det åt andra hållet och det kan betyda missfall.
    Så de som testar så efter plus är förmodligen oroliga för missfall och vill försäkra sig om att hcg nivåerna ökar. Dock om jag förstått det rätt kan det gå lite upp och ner i början så det skulle kunna oroa i onödan.
    Har inte gjort det själv men försöker bli gravid nu och skulle mycket väl kunna göra det om jag ändå har test kvar 😂🥰

  • Emiz

    Hahah ja du, tror det finns många olika anledningar😅. En del kanske har massa missfall i bagaget, en del kanske försökt länge och kan knappt tro det, en del kanske får positivt på ett test och negativt på ett annat, eller stegring upp eller ner. En del tror jag faktiskt bara blir helt loco och testnarkomaner, lätt att hamna där.

    Själv gjorde jag flera under typ 2 dagar. Gjorde det eftersom fick positivt på ett digitalt och tvär negativt på en rfsu sticka. Dagen efter samma. Tillslut köpte jag bara clearblue tester både digitala och vanliga. Alla var positiva så då slutade jag och utgick från att det var positivt🤷?♀️

Svar på tråden Varför fortsätter man testa efter ett positivt graviditetstest?