• Pinkipie

    HPV -Cellprov

    Jag gjorde provtagning hemma för HPV och fick svar att testet visade på detta. Blev därför kallad på cellprovtagning hos barnmorska. Jag har läst mycket och har förstått att detta oftast läker ut av sig självt. Just nu går jag här och väntar på svar på cellprovet och känner mig väldigt orolig. Om det skulle visa på cellförändringar så kan detta innebära fler prover på gyn och jag har en hemsk sjukhusfobi. Jag undrar därför om någon vet om man alltid blir kallad till gyn eller om det är så att man inte blir det om cellförändringarna tex är ?lätta?? Kan någon berätta lite mer om processen? Jag vill tillägga att jag tycker att det är toppen att man får göra cellprov och att man följer upp. så det är jag mycket tacksam för. 
  • Svar på tråden HPV -Cellprov
  • Anonym (hpv)

    jag har tydligen hpv  .  men jag behövde inte göra extra tester utan skulle vänta 3 år och sen kolla så det läkt ut.  
    och det har inte riktigt gått 3 år än då... 

  • Anonym (jn)

    Majoriteten som får ett positivt resultat på hemmaprovet går bara och gör det enkla testet, får höra att det inte är några problem och att kolla upp sig igen om x antal år. No biggie. 

Svar på tråden HPV -Cellprov