• Anonym (Flytta)

    Lämna otrogen sambo? Behöver snabbt svar

    Min sambo och jag har varit tillsammans sedan jag var 15. Idag är jag 33 år. Han vill hellre se på porr än att ha sex med mig. Han skriver även med olika tjejer på internet där han byggt upp ett helt "altarego" som han kallar det. Vi har inte haft sex på över 6 år eftersom att han får sina behov tillgodosedda på detta viset. En gång flyttade jag ut men kom tillbaka då han lovade att ändra sig. Under den tiden åkte han iväg och hade sex med en prostituerad. Han är bra i övrigt. 

    Vi har inga barn men jag vill ha det. 

    Idag fick jag erbjudande om en lägenhet. Nu tvekar jag på om det verkligen är rätt att lämna honom? Vi har varit tillsammans så länge och allt funkar 9/10 förutom att vi inte har sex och de jag beskrev här över. Han säger det är mitt fel att vi inte har sex eftersom att jag "tjatar". Jag vet inte om jag skulle kallat det tjat dem första åren. Då försökte jag få till det kanske 2-3 ggr I veckan men fick alltid nobben. Nu på senare tid har börjat tjata eftersom att jag börjar få panik efter barn. 

    Vad hade ni gjort? Tagit lägenheten och lämnat eller stannat och försökt mer?

  • Svar på tråden Lämna otrogen sambo? Behöver snabbt svar
  • Ocdmänniska
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-07 13:47:00 följande:

    Tack alla!

    Hur kan ni vara så säkra? Jag känner mig jätte osäker!
    Men ni verkar vara överens allihopa. 


    Du är osäker för du står så nära det, och det är svårt när det är känslor inblandade. Men vi kan se från ett klarare perspektivet! 
  • molly50
    Anonym (E.) skrev 2023-08-08 02:43:27 följande:
    Så känner inte jag. En otrohetsaffär med någon min man var kär i, skulle ha varit en fruktansvärd livshändelse. Men en professionell - det betyder ju ingenting. Han älskar inte henne, respekterar inte henne. Hon är inte ett hot mot VÅR relation. Däremot skulle det ju ha varit väldigt äckligt och ofräscht och även farligt (könssjukdomar...) om han hade kommit direkt från henne till mig. Men så var det ju inte i TS' fall.
    Men det som är ett hot mot er relation är att han inte respekterar och älskar dig. Du betyder ju uppenbarligen inte heller något för honom om han har en sådan rutten kvinnosyn att han kan gå bakom din rygg och köpa en prostituerad.
    Samtidigt som han nekar dig sex och konsumerar porr under flera års tid.
    Är det verkligen en person man vill leva med?
    Jag skulle i alla fall inte vilja det.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-07 11:13:14 följande:
    Lämna otrogen sambo? Behöver snabbt svar

    Min sambo och jag har varit tillsammans sedan jag var 15. Idag är jag 33 år. Han vill hellre se på porr än att ha sex med mig. Han skriver även med olika tjejer på internet där han byggt upp ett helt "altarego" som han kallar det. Vi har inte haft sex på över 6 år eftersom att han får sina behov tillgodosedda på detta viset. En gång flyttade jag ut men kom tillbaka då han lovade att ändra sig. Under den tiden åkte han iväg och hade sex med en prostituerad. Han är bra i övrigt. 

    Vi har inga barn men jag vill ha det. 

    Idag fick jag erbjudande om en lägenhet. Nu tvekar jag på om det verkligen är rätt att lämna honom? Vi har varit tillsammans så länge och allt funkar 9/10 förutom att vi inte har sex och de jag beskrev här över. Han säger det är mitt fel att vi inte har sex eftersom att jag "tjatar". Jag vet inte om jag skulle kallat det tjat dem första åren. Då försökte jag få till det kanske 2-3 ggr I veckan men fick alltid nobben. Nu på senare tid har börjat tjata eftersom att jag börjar få panik efter barn. 

    Vad hade ni gjort? Tagit lägenheten och lämnat eller stannat och försökt mer?


    Du lider av stockholmssyndromet, men du börjar vakna upp och inse att du måste lämna den här personen. Du vill ha barn, men du har inte haft sex på 6 år. Hur ska detta gå till? Du kommer inte (och bör inte) få barn med den här mannen om ni aldrig har sex. 

    Självklart ska du flytta och skapa dig ett nytt liv. Gå i lite terapi och hitta dig själv. Ge dig själv chansen att må bra och bli älskad. 
  • Anonym (Dumpa!!)

    Trollttråd?? Annars undrar jag hur du är uppväxt TS? Din pappa går till horor och din mamma är OK med det? Har du ingen i din närhet du kan bolla med? Kollega, vän? Du verkar helt oförmögen att se att du är ihop med en komplett idiot.

  • Anonym (Manboy)

    Om din man kan tänka sig att betala för sex så är det ju rätt troligt att han skulle vara otrogen om det var gratis....

  • Anonym (Men...)

    Jag kan inte förstå att du är osäker? Är det för att du vill ha barn som du funderar på att stanna? Sämsta anledningen, eftersom ni har ett riktigt dåligt förhållande och det vill du väl ändå inte ge ditt barn? Och som en parantes, hur skulle du öht bli gravid om ni inte har något sexliv? Du behöver verkligen lära dig att respektera dig själv och inte längre acceptera ett sådant förhållande.

  • Anonym (Flytta)

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det

  • Tyra myra
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-08 21:19:41 följande:

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det


    Tycker att du ska fundera på om du vill ha en framtid lik vad du har haft fram tills nu?  
    Vill du ha en bättre framtid måste du ta tag i den och sluta titta bakåt. Det kanske är det bästa för er båda att ni båda startar på nytt med andra.  
    Är det bättre om du i framtiden sitter och ångrar att du inte avslutade?
  • EpicF
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-08 21:19:41 följande:

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det


    Vill du verkligen gå igenom en tuff IVF process med ett rövhål till kille? 
  • molly50
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-08 21:19:41 följande:

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det


    Jag vill inte låta elak. Men jag tror inte du kan rädda det här.
    Han respekterar inte dig. Och varför vill du försöka rädda ett förhållande med någon som ändå inte respekterar dig och inte själv verkar ha något intresse av att jobba på förhållandet?

    Även om ni inte var tillsammans när han låg med den prostituerade kvinnan så visade han vilken unken kvinnosyn han har.
    Och han skyller dessutom på dig för att han har tittat på för mycket porr.
    Om han dessutom inte kan få barn på normal väg så kanske du ändå kastar bort tid.
    Tid du kan lägga på att hitta en bättre man som älskar dig för den du är.
    Och som dessutom kan ge ditt barn en bättre uppväxt.
    Är det inte vad du helst vill ha?
  • Anonym (...)
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-08 21:19:41 följande:

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det


    Det kommer inte så svårt för dig att hitta någon bättre om man säger så... Vadå att du inte har någon rätt att tycka att han köper sex? Du har rätt att tycka vad du vill om precis allting, det kan inte han styra.

    Så du tänker att du ska "rädda" ert förhållande genom att trycka ner dig själv ytterligare, sätta munkavel på dig själv och låta honom köra med dig ytterligare? Jo men absolut - sen kommer er framtida dotter se sin mamma växa upp i misär och sluta likadant själv för det är så hon tror att relationer ska se ut. Eller om ni får en son så kommer han behandla sina framtida tjejer som din sambo behandlar dig - dvs som skit. Fantastiskt!

    Sluta nu TS. Se detta som ett enormt plåster du måste få av. Bara GÖR DET! NU! Det enda du kastar bort är tid om du faktiskt stannar! Som sagt - det går inte att ändra på det som hänt, men du kan påverka det som sker just nu och framöver!
  • Anonym (...)

    Vill också lägga till vad du skriver om "tänk om ingen vill ha mig" - dels vet jag att det inte är sant, men även om så skulle vara fallet har du det 100% bättre själv! Du har inte varit singel sen du blev vuxen, undantag ert uppbrott då, men fasen hitta dig själv och vem DU är utan den muppen!

  • Oussama

    Hej TS. 

    Du har flyttat ut en gång tidigare, men gick tillbaka för att han lovade att ändra sig. Men han verkar inte ha ändrat sig ändå, eller?  Ta hjälp av relationsexpert om du tänker fortsätta med honom. 

    Tänk igenom och skriv ner vad du ser för problem med din sambo. Jag förstår att det framförallt handlar om avsaknad av sex och hans chattande med andra tjejer. Det kanske finns fler orsaker. När du har dessa uppskrivna framför dig kan det bli enklare för dig att ta beslutet. 

    Utifrån vad vi fick veta hittills, så verkar han vara en bra kompis, men att du inte får den kärlek av honom och uppmärksamheten som förväntas av en partner. Mitt råd: Flytta ut, och byt man. 

    Hans påstående om männens kvinnosyn är inte allmängiltig. Det finns män med bättre syn, jag lovar. Det finns män som kommer fungera bra med dig och som kommer älska dig och som du kan vara dig själv med. Du ska inte oroa dig över det. 

    Du har tid på dig att hitta en annan man och skaffa barn med.

    Sök stöttning hos släkt och vänner och varför inte även professionell hjälp (kurator, psykolog mfl). 

    Lycka till. 

  • Anonym
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-08 21:19:41 följande:

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det


    Du kommer att hitta flera som är bättre. Tro mig.
    Ingen vill ha dig? Damer i 85-90 års åldern,  ja äldre tom, har kavaljerer som uppvaktar dem. Det finns karlar så det blir över till alla kvinnor.
  • Mimosa86

    Gjort slut

    tagit lägenheten 

    Träffat en man som respekterade och åtrådd är mig

    Skaffat barn med ovan

  • Anonym (Dumpa!!)
    Anonym (...) skrev 2023-08-08 21:50:16 följande:
    Det kommer inte så svårt för dig att hitta någon bättre om man säger så... Vadå att du inte har någon rätt att tycka att han köper sex? Du har rätt att tycka vad du vill om precis allting, det kan inte han styra.

    Så du tänker att du ska "rädda" ert förhållande genom att trycka ner dig själv ytterligare, sätta munkavel på dig själv och låta honom köra med dig ytterligare? Jo men absolut - sen kommer er framtida dotter se sin mamma växa upp i misär och sluta likadant själv för det är så hon tror att relationer ska se ut. Eller om ni får en son så kommer han behandla sina framtida tjejer som din sambo behandlar dig - dvs som skit. Fantastiskt!

    Sluta nu TS. Se detta som ett enormt plåster du måste få av. Bara GÖR DET! NU! Det enda du kastar bort är tid om du faktiskt stannar! Som sagt - det går inte att ändra på det som hänt, men du kan påverka det som sker just nu och framöver!
    Det sociala arvet. Kanske är TS uppväxt med en pappa som är som hennes sambo, och nu upprepar hon mönstret. Liksom deras eventuella framtida dotter kommer göra.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Flytta) skrev 2023-08-08 21:19:41 följande:

    Vi kan ej få barn på naturlig väg utan kommer behöva IVF i det fallet. (Det är inte pga mig, utan han). Vilket han säger vi kan göra. 

    Han säger jag inte har någon rätt att trycka nåt om när han gick till prostituerad eftersom att jag hade flyttat ut då och vi ej var tillsammans. 

    Mitt problem är mest att han använder porr istället för mig och säger att han kollat på så mkt porr att han helt enkelt inte kan tända på mig längre. Han har ej sagt dem orden men de är det han menar. Samtidigt som han hävdar att jag tjatar om sex och därför vill han inte längre. 

    Jag tänker hela tiden att jag kanske kan rädda det och att jag kanske borde lyssna mer på han och sluta tjata tex. Sluta ta upp gammalt om när han åkte till en annan tjej under tiden han försökte göra mig gravid för år sen (innan vi visste de var fel på han) och liknande. 

    Jag hör hur det låter när jag skriver allt det här, men tänk om jag inte hittar någon bättre? Tänk om jag gör fel? Tänk om ingen vill ha mig? Ska jag kasta så här många år? Och så får jag återigen tankar om att jag kan rädda det


    Bara du hittar någon så är det en överväldigande chans att den är bättre.

    Men framförallt så är det väl bättre att vara ensam än med någon som behandlar en illa?
  • Anonym (lista)

    hej TS.

    Ditt liv låter inte jättekul utifrån det du beskriver, i alla fall inte din relation.
    Hur lever du för övrigt? Jobbar du? Har du vänner?
    Umgås ni tillsammans som par med andra, går ut eller hem till andra? Träffas och bjuder hem vänner?

    Hur är din relation till din familj? Kan du prata med mamma och pappa om hur du mår och har det? Syskon?


    På det du skriver låter det som att du är väldigt låst till din sambo och har svårt att se "nyktert" på relationen och din situation.

    Du skrev i början att han är bra 9/10. Kan du beskriva lite mer?
    Skriv ner två listor, en med sånt som är bra i er relation och en med sånt som inte funkar. Om du är helt ärlig så borde du själv kunna se att det behövs en förändring, tror jag.

    Men, ok. Om jag tänker (låtsas) att han faktiskt har fina sidor, att han är omtänksam och visar sin kärlek för dig, prioriterar dig och vill ditt bästa på alla sätt (utom sexet) så borde det vara lätt.
    Då skulle han ta tag i sina problem, gå och prata med någon professionell och försöka få hjälp med sitt porrberoende. Har han försökt det nån gång?


    Att han har köpt sex och är porrberoende visar att det är ganska långt kvar tills han kan fungera normalt i en relation. Du ser kanske inte detta eftersom du är medberoende.


    Utan att veta mer än det jag gissar (ovan) skulle jag föreslå följande:
    - Ta lägenheten, gör slut och flytta ut.
    - Säg till honom att han behöver förändra sig och bevisa att det har blivit resultat om ni ska försöka igen.
    - Han behöver söka hjälp för sitt porrberoende.
    - Om/när han gjort detta så kanske ni kan träffas/dejta, och då kan du själv bedöma om det blivit någon förändring.

    Gå inte tillbaka under några omständigheter utifrån "löften" om förbättring, det är resultat som gäller, inget annat.

    Min starka gissning är att du kommer upptäcka att du mår bättre utan honom ganska snabbt efter att du flyttat. Börja träffa andra människor, kanske nåt intresse, förening, dans, träning eller studiecirkel. Bjud hem trevliga vänner på fika eller mat.


    Ditt största problem är faktiskt inte din ointresserade, porrberoende sambo utan att du inte tycks ha ett eget liv som du fyllt med relationer och aktivitet du tycker om.


    Livet kan vara så mycket bättre

Svar på tråden Lämna otrogen sambo? Behöver snabbt svar