• Mangemannen

    Frun vill inte - vad gör jag?

    Jag älskar min fru. Hon är en fantastisk partner på många sätt och en underbar mamma till våra barn. Vi har ett fint och nära förhållande, pratar om det mesta, trivs i varandas sällskap. Efter 18 år är jag fortfarande kär i henne, och det tycks vara ömsesidigt.

    Men hon vill inte längre ha sex. Det håller på att ta kål på vårt förhållande, eftersom sex är väldigt viktigt för mig. Jag älskar sex, både den kroppsliga njutningen och närheten det ger när man älskar sin partner.

    När vi har (hade) sex verkar hon verkligen tycka om det. Hon kommer nästan alltid, och hon verkar väldigt glad och nöjd efteråt.

    Problemet har kommit steg för steg, och det har pågått ca 10 år. Först ville hon ha sex mer sällan, men hånglade gärna. Vi känner förstås varandra väl sexuellt, jag vet vad hon går igång på, och jag lyckades ibland få henne så upphetsad att hånglet blev till sex. Efter att jag lyckats locka henne till sex tänkte jag "det här löser sig, hon njöt så mycket att hon kommer vilja göra det här imorgon igen".  Men uppehållen mellan liggen blev allt längre, sedan blev hon även allt mindre intresserad av hångel, och nu har vi i princip helt slutat med både sex och kyssar.
    Hon vill gärna att jag håller om henne i sängen, men inte mer än så.

    Hon vill inte prata om det här. Andra förhållande-issues kan vi ha bra och respektfulla samtal kring, men inte om sexlivet. Jag har bett henne att gå på parterapi med mig, hon har sagt att hon ska fundera på saken, men sedan har jag inte fått något svar. Det gör mig sårad, arg och ledsen. Jag har försökt förklara hon stort det här problemet är för mig, att jag inte vet om jag klarar att fortsätta leva utan sex.

    Nu överväger jag att vara otrogen, men vill inte. Jag har övervägt att be henne om tillåtelse att ha sex med andra, men jag tror aldrig hon skulle acceptera det. Däremot skulle hon bli upprörd över frågan.

    What to do?
  • Svar på tråden Frun vill inte - vad gör jag?
  • Anonym (Elle)

    Det finns egentligen bara två saker du kan göra: acceptera läget, eller lämna.

    Du kan fråga om att öppna upp förhållandet men om det blir ett nej så är du tillbaka till de första två: acceptera eller lämna.

    Alla människor gillar inte sex, även om det kan vara skönt i stunden. Det är väl synd att din fru inte vill prata om det, men ärligt talat, vad kan hon säga som gör att du är ok med situationen? Ingenting. Hon vill inte ha sex och även om ni pratar och hon säger det, så förändrar ju inte prat något alls om hon inte vill ha sex.

    Så det du kan göra nu är ju att fundera på om du kan/vill leva utan sex och få det så sporadiskt som det är nu, eller om du ska avsluta förhållandet och gå vidare med någon som vill samma som du.

  • Anders1970

    Hej,

    Otrogen (sämst) eller fråga om du får träffa andra (sämre) är inte rätt väg och kommer bara leda till problem och att du förstör det ni har.


    Bra att ni idag inte bråkar om det, då det är dåligt.


    Säg vid bra tillfälle när ni båda är på bra humör att du vill/kräver att ni uppsöker parterapi då sex och samliv är väldigt viktigt för dig.


    Säg även att om det leder till att ni påsikt går i sär så kommer ni fortsatt ha en väldigt varm och nära relation dvs. om hon önskar det.


    Då tar du plats och ger uttryck för att du önskar ta in hjälp samt skickar ut signaler att du är trygg och ödmjuk.


    Ni behöver extern hjälp, det finns ingen quickfix utom kunnig dialog.


    Under tiden kan du göra allt du kan för att vara attraktiv, vikt/hälsa osv.

  • Mimosa86

    Var ärlig med henne. Och var rak. 

    Säg att det inte funkar att inte prata om det. Att sex är ett viktigt kärleksspråk för dig och du mår väldigt dålig av detta. Ni måste hitta en lösning här tillsammans om det ska funka att fortsätta tillsammans och det går inte om hon stoppar huvudet i sanden. Föreslå följande:

    1. parterapi för ni reder ut vad det är som hindrar det sexliv. Kan vara hormoniellt, kan vara du, kan vara yttre omständigheter men det kan också vara svalnad attraktion.
    2. Öppet förhållande (där du har sex med någons nna men sköter det diskret och snyggt men med hennes tillåtelse).
    3. Ni separerar.

    nej, Otrohet är inte en lösning. Då förstör du tilliten för alltid. Bättre att ställa krav att hon är delaktig inatt hitta en lösning på problemet.

  • Anonym (Gift utan sex)

    Du är inte ensam då de flesta män råkar ut för att lusten falnar hos partnern.

    Ska du göra allt rätt så pratar du om det med henne och avslutar äktenskapet på ett snyggt sätt. Därefter ger du dig in i dejting träsket där det troligen visar sig att de kvinnor som är intresserad av dig inte motsvarar dina förväntningar. Men är det bara ett skjut så får du väl blunda lite.

    Eller så biter du ihop och bekantar dig med fröken höger. Ni kommer att lära känna varandra under lång tid framöver.

  • 07Angel07

    Bästa du kan göra är att prata med henne öppet om det och att ni tar ett gemensamt beslut men att hon förstår ordentligt hur viktigt denna del är för dig, sen om det slutar med parterapi eller att ni delar på er får man ju se men att det åtminstone blir ett beslut ni tar tillsammans! 

  • Tecum

    Jag blir väldigt förvånad när du skriver att hon är en sån fantastisk partner och fin människa samtidigt som hon helt struntar i ett av dina viktigaste behov och inte ens vill diskutera hur du känner och mår. I mina öron låter hon både som en superegoist och en känslokall person. Hon verkar inte ha särskilt höga tankar om dig heller, då beter man sig inte så....

    Mitt förslag är att du tydligt talar om att om hon inte vill diskutera problemen och delta i terapi kommer du att inleda separation. Och att du menar det!

  • Anonym (Boll)

    Har du frågat henne var hon tycker är en rimlig väg framåt? Om hennes förlag är att fortsätta som ni har det så är det ju enkelt för dig att fatta ett beslut. Lämna.

  • Anonym (kvinna)

    Ställ ultimatum: om ni inte gemensamt kan komma fram till en lösning, antingen genom parterapi eller på egen hand, kommer det att bli separation. Var inte otrogen, det riskerar bara att slå tillbaka på dig förr eller senare.

  • Mrs Okänd
    Tecum skrev 2023-08-10 20:27:35 följande:

    Jag blir väldigt förvånad när du skriver att hon är en sån fantastisk partner och fin människa samtidigt som hon helt struntar i ett av dina viktigaste behov och inte ens vill diskutera hur du känner och mår. I mina öron låter hon både som en superegoist och en känslokall person. Hon verkar inte ha särskilt höga tankar om dig heller, då beter man sig inte så....

    Mitt förslag är att du tydligt talar om att om hon inte vill diskutera problemen och delta i terapi kommer du att inleda separation. Och att du menar det!


    Och jag tycker det låter konstigt att han vill ha sex med en random person fast det är henne han fortfarande är förälskad i. Helt plötsligt handlar det bara om en kroppslig upplevelse. 
Svar på tråden Frun vill inte - vad gör jag?