• RahRah

    Ångest av att dricka kaffe

    Hej alla! fler som får ångest när ni har druckit kaffe? 
    jag har sedan länge tillbaka haft ångest problem i en lång period. nu mår jag bra men ja märker att när jag dricker kaffe så får jag ångest känslor tillbaka. Hjärtklappning, stressad, tänker mycket o allt som man kan känna med ångest. 
    är det vanligt att man känner så av bara kaffe :||| 

  • Svar på tråden Ångest av att dricka kaffe
  • Anonym (Maria)

    Jag vet inte om det är ångest jag har, men blir som orolig och får en olustig känsla i kroppen, om jag dricker mer än en kopp. Först några timmar senare kan jag dricka mer, om jag vill slippa olusten. 


    Så det kanske även kan gälla för dig, att du måste hitta vilken mängd du tolererar?

  • Tow2Mater

    Eller laga svagare kaffe?
    Själv kan jag bälga kaffe 'litervis' utan att varken bli pigg eller andra lustiga känslor, på sin hojd halsbränna. Men dricker svagare kaffe.

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Alchemista) skrev 2023-08-12 00:43:16 följande:
    Eller avstå kaffe helt eftersom koffeinfritt är många kemikalier. Örtteer eller vatten tycker jag är mycket bättre alternativ. Man måste inte dricka kaffe varesig med eller utan koffein då det ena görs av en medicinalväxt och det andra baseras på kemikalier tycker jag inte det är att rekommendera.
    Kemikalier i koffeinfritt, är väl för att det behövs en massa skit för att behandla kaffet med, för att få ut/bort koffeinet ur kaffet.
  • flygrl
    Tow2Mater skrev 2023-08-13 00:13:57 följande:

    Eller laga svagare kaffe?
    Själv kan jag bälga kaffe 'litervis' utan att varken bli pigg eller andra lustiga känslor, på sin hojd halsbränna. Men dricker svagare kaffe.


    Är det typiskt amerikanskt svagt kaffe eller? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-13 00:18:29 följande:
    Kemikalier i koffeinfritt, är väl för att det behövs en massa skit för att behandla kaffet med, för att få ut/bort koffeinet ur kaffet.
    'en av de mest använda metoderna är The Swiss Water Decaf Process, där koffeinet extraheras med hjälp av vatten och helt utan kemikalier.'

    www.nestleprofessional-nordic.com/se/inspiration-utbildning/sa-funkar-koffeinfritt-kaffe
  • Tow2Mater
    flygrl skrev 2023-08-13 00:29:43 följande:
    Är det typiskt amerikanskt svagt kaffe eller? 
    Ja. Man vänjer sig :)
  • flygrl
    Tow2Mater skrev 2023-08-13 00:30:53 följande:
    Ja. Man vänjer sig :)
    Är amerikanskt kaffe svagt för man helt enkelt använder mindre mängd kaffepulver eller är det nåt annat typ som lägre rostningsgrad?
  • Tow2Mater
    flygrl skrev 2023-08-13 00:38:22 följande:
    Är amerikanskt kaffe svagt för man helt enkelt använder mindre mängd kaffepulver eller är det nåt annat typ som lägre rostningsgrad?
    Det jag köper är medium rostat. Det finns light, medium, medium-dark, och dark. Jag drack inte kaffe i Sverige, bara te. Sen började jag dricka kaffe här på jobbet, det används mindre kaffemängd. Det är inga 'en skopa per kopp + en för pannan' som används vid bryggningen.
    Min mamma kokar i kaffepanna på gammaldags sätt hemma i Sverige, hennes kaffe tycker jag inte om, alldeles för starkt.
  • flygrl
    Tow2Mater skrev 2023-08-13 00:47:27 följande:
    Det jag köper är medium rostat. Det finns light, medium, medium-dark, och dark. Jag drack inte kaffe i Sverige, bara te. Sen började jag dricka kaffe här på jobbet, det används mindre kaffemängd. Det är inga 'en skopa per kopp + en för pannan' som används vid bryggningen.
    Min mamma kokar i kaffepanna på gammaldags sätt hemma i Sverige, hennes kaffe tycker jag inte om, alldeles för starkt.

    Ok, intressant att veta. ☕️😊

  • Anonym (Va?)
    Anonym (Maria) skrev 2023-08-13 00:18:29 följande:
    Kemikalier i koffeinfritt, är väl för att det behövs en massa skit för att behandla kaffet med, för att få ut/bort koffeinet ur kaffet.
    Men om du också kunde kolla länken jag gav kan du kanske se att det där är fel?
Svar på tråden Ångest av att dricka kaffe