• Shakira88

    Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller

    Detta är något jag länge funderat på och jag har ju bara egentligen kunskap utifrån min anställning som arbetare med kollektivavtal.
    Men jag undrar vad som gä?ler för tjänstemän som mer har en fast lön för att utföra ett jobb. Behöver  de inte följa arbetstidslagarna som gäller för oss andra? Tex 11 timmars dygnsvila. Eller regeln som säger att du endast får jobba max 11 dagar på rad. Om tex chefen jobbar hela helgen förutom veckans jobb, måste denne inte då ha betald ledighet den 12 e dagen som det är för oss andra?

    Varför jag undrar är för en närstående till mig blivit lite högre chef på en firma och jobbar nu hur mycket som helst. Kommer oftast hem kl 21 och äter o sover. Sen upp igen vid 6 och iväg till jobbet igen. 
    Även jobbar hela helgen utan att reflektera alls över det. 

  • Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller
  • Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 17:28:43 följande:
    Okej. Ja jag har märkt bland fler bekanta med högre titlar att Det verkar bli mer och mer så här. Hinner dom inte under veckan med allt pga möten och liknande så får dom jobba under helgen osv. Finns tydligen inga tider eller lediga dagar som är viktiga längre.
    Jag tycker ju dock det känns konstigt att man som chef över 30 Pers inte själv tänker följa lagar som finns. Det är ju ingen rekommendation utan en lag.
    Och den som är chef över min närstående blundar ju oxå fördetta.
    Nästan så man önskar lite att Det ska leda till sjukdom så de ser att Det inte går ...
    Vilken lag tänker du på? 
  • Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 18:26:36 följande:
    Arbetstidslagen

    Jo, förlåt, jag menade vilka delar av den. Dåligt uttryckt av mig. 


    Vissa delar av arbetstidslagen kan förhandlas bort i kollektivavtal, men jag har inte koll på vilka. 

  • Anonym (Ellen)

    Även om man har förtroendearbetstid så behöver det finnas något slags registrering och avstämning av fullgjord tid.
    Det missas ofta, man tänker att "frihet under ansvar" täcker det men det stämmer inte. Samma lagar gäller för den tjänsteman som har avtalat bort sin övertid.
    Även anställda på avtal om förtroendetid har ett heltidsmått i sitt avtal som man utgår ifrån.

    Så ansvarig chef bör löpande stämma av med medarbetare som har avtalat bort sin övertid om hur många timmar de lägger på sitt arbete. Hur de upplever belastningen. Om de får sin vila som de ska osv.
    I en sund organisation så gör detta upplägg att en tjänsteman absolut kan stanna kvar och lösa uppkomna situationer en kväll och ta samtal hemifrån lördag förmiddag OM hen sen kan checka ut en halv onsdag eller ta en ledig dag i samband med helgen exempelvis. Men det är inte okej att bara köra på och hänvisa till att Pelle minsann förhandlat bort övertiden och ska ställa upp... icke sa nicke.

    Där jag arbetar har både medarbetare på förtroendetid och medarbetare på flex "mallar" som fylls i där chefen håller koll så att allt ser bra ut relaterat gällande lagar och avtal. 

  • Shakira88
    Anonym (Ellen) skrev 2023-08-11 20:41:37 följande:

    Även om man har förtroendearbetstid så behöver det finnas något slags registrering och avstämning av fullgjord tid.
    Det missas ofta, man tänker att "frihet under ansvar" täcker det men det stämmer inte. Samma lagar gäller för den tjänsteman som har avtalat bort sin övertid.
    Även anställda på avtal om förtroendetid har ett heltidsmått i sitt avtal som man utgår ifrån.

    Så ansvarig chef bör löpande stämma av med medarbetare som har avtalat bort sin övertid om hur många timmar de lägger på sitt arbete. Hur de upplever belastningen. Om de får sin vila som de ska osv.
    I en sund organisation så gör detta upplägg att en tjänsteman absolut kan stanna kvar och lösa uppkomna situationer en kväll och ta samtal hemifrån lördag förmiddag OM hen sen kan checka ut en halv onsdag eller ta en ledig dag i samband med helgen exempelvis. Men det är inte okej att bara köra på och hänvisa till att Pelle minsann förhandlat bort övertiden och ska ställa upp... icke sa nicke.

    Där jag arbetar har både medarbetare på förtroendetid och medarbetare på flex "mallar" som fylls i där chefen håller koll så att allt ser bra ut relaterat gällande lagar och avtal. 


    Ja det låter ju sunt.
    Här verkar det mer som att han bara jobbar på på eget bevåg och chefen verkar glad att han gör mycket jobb. 
    Och jag kan förstå om det är såhär under nån speciell kris eller så men nu har det pågått ett år.  Finns inget utrymme för nån ledighet att ta ut en annan dag eller liknande. Aldrig nånsin.
    Men jag tror att det ligger på min närstående att han blir så uppfylld av sitt jobb att det blir hela hans liv.
    Jag är hans sista person han umgås med och jag börjar ge upp. Allt kretsar runt det där jobbet och att tex föreslå att vi ska ta en promenad en kväll eller nåt så tittar han på mig som att jag är dum i huvudet och svarar " jag jobbar" .
    Jag har förklarat att det gör alla människor men har en fritid på kvällen men han svarar inte ens på det 
  • Små lätta moln
    Anonym (Linda) skrev 2023-08-11 17:03:24 följande:

    Personen har förmodligen förtroendearbetstid. På mitt jobb är de flesta tjänstemän och arbetsplatsen är ansluten till kollektivavtal, men några av cheferna har förtroendearbetstid. Vi andra har flexmöjlighet innan kl 09 och efter kl 15 (undantaget om det finns något schemalagt som ska göras - då får man inte flexa ut och bara sticka sin väg.)


    med ramtidsavtal ska arbetstiden vara förlag mellan två med arbetsgivaren överenskomna klockslag. Allt utanför klockslagen är övertid. Förtroendetid innebär att man inte har några fasta arbetstider utan arbetar när man behöver för att få jobbet gjort, dvs det finns ingen kontroll på hur mycket du arbetar. Sedan finns det årsarbetstid. Det innebär att du ska göra ett visst antal timmar per år. När du förlägger arbetstiden är upp till dig, under förutsättning att du utför dina arbetsuppgifter. Har testat alla tre.
  • Anonym (Nja)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 17:28:43 följande:
    Okej. Ja jag har märkt bland fler bekanta med högre titlar att Det verkar bli mer och mer så här. Hinner dom inte under veckan med allt pga möten och liknande så får dom jobba under helgen osv. Finns tydligen inga tider eller lediga dagar som är viktiga längre.
    Jag tycker ju dock det känns konstigt att man som chef över 30 Pers inte själv tänker följa lagar som finns. Det är ju ingen rekommendation utan en lag.
    Och den som är chef över min närstående blundar ju oxå fördetta.
    Nästan så man önskar lite att Det ska leda till sjukdom så de ser att Det inte går ...
    Du önskar att det ska leda till sjukdom? För att din man inte hinner gå på promenad med dig?
  • Anonym (Linda)
    Shakira88 skrev 2023-08-11 21:05:27 följande:
    Ja det låter ju sunt.
    Här verkar det mer som att han bara jobbar på på eget bevåg och chefen verkar glad att han gör mycket jobb. 
    Och jag kan förstå om det är såhär under nån speciell kris eller så men nu har det pågått ett år.  Finns inget utrymme för nån ledighet att ta ut en annan dag eller liknande. Aldrig nånsin.
    Men jag tror att det ligger på min närstående att han blir så uppfylld av sitt jobb att det blir hela hans liv.
    Jag är hans sista person han umgås med och jag börjar ge upp. Allt kretsar runt det där jobbet och att tex föreslå att vi ska ta en promenad en kväll eller nåt så tittar han på mig som att jag är dum i huvudet och svarar " jag jobbar" .
    Jag har förklarat att det gör alla människor men har en fritid på kvällen men han svarar inte ens på det 

    Då är han antingen arbetsnarkoman och/eller har en dålig chef. Min egen närmaste chef kvalar in på båda, främst den första, av de här punkterna och han har försummat sitt privatliv under mycket lång tid, bland annat barnens uppväxt. Han älskar sitt jobb och säger att han kommer fortsätta jobba, fast i annan regi, när han inte får jobba kvar hos oss pga ålder. Han har klarat sig utan att krasha, men har varit farligt nära ibland. 


    Som skrivits ska förtroendearbetstid innebära att man tar ut ledigt vid lämplig tidpunkt för det man ibland behöver jobba extra. Men har man ålagts för mycket/många arbetsuppgifter eller själv tar på sig en massa jobb utöver det man ska göra, så funkar inte upplägget. 

  • Shakira88
    Anonym (Linda) skrev 2023-08-12 11:42:16 följande:

    Då är han antingen arbetsnarkoman och/eller har en dålig chef. Min egen närmaste chef kvalar in på båda, främst den första, av de här punkterna och han har försummat sitt privatliv under mycket lång tid, bland annat barnens uppväxt. Han älskar sitt jobb och säger att han kommer fortsätta jobba, fast i annan regi, när han inte får jobba kvar hos oss pga ålder. Han har klarat sig utan att krasha, men har varit farligt nära ibland. 


    Som skrivits ska förtroendearbetstid innebära att man tar ut ledigt vid lämplig tidpunkt för det man ibland behöver jobba extra. Men har man ålagts för mycket/många arbetsuppgifter eller själv tar på sig en massa jobb utöver det man ska göra, så funkar inte upplägget. 


    Ja, det verkar vara en kombination. Och att han sätter alla andra framför sig själv hela tiden. Han planerade inte ens in sin egen semester i våras så nu har han inte haft nån. Han skulle nu ha nästa v semester,  bara en vecka. Men det blev inget nu heller för han missat att en nyanställd kommet och lite viktiga möten. Så ja , jag tänker att det blir nog ingen semester för honom i år... Det kommer ju alltid vara något som han måste göra på sitt jobb.
    Hans chef är medveten om hur det ser ut men gör inget märkbart åt det.
    Måste ju vara nåt fel på hela organisationen när folk inte ens har tid att ha semester, alls
  • Anonym (Ellen)
    Shakira88 skrev 2023-08-12 13:33:27 följande:
    Ja, det verkar vara en kombination. Och att han sätter alla andra framför sig själv hela tiden. Han planerade inte ens in sin egen semester i våras så nu har han inte haft nån. Han skulle nu ha nästa v semester,  bara en vecka. Men det blev inget nu heller för han missat att en nyanställd kommet och lite viktiga möten. Så ja , jag tänker att det blir nog ingen semester för honom i år... Det kommer ju alltid vara något som han måste göra på sitt jobb.
    Hans chef är medveten om hur det ser ut men gör inget märkbart åt det.
    Måste ju vara nåt fel på hela organisationen när folk inte ens har tid att ha semester, alls
    Men det är lagvidrig hantering av hans chef. Enligt lag ska arbetsgivare lägga ut 4v semester sommartid. Och semesterlagen är en skyddslag, det går inte att strunta i... Om din anhörige går in i väggen tex och det visar sig när man utreder detta att han inte haft sin lagstadgade sommarledighet så ser det otroligt illa ut för arbetsgivaren.

    Man får göra avsteg från detta om kollektivavtalet har en period som omfattar fler månader eller tre veckor istället för fyra.
    Men inget avtal får reducera semestern helt. Har man medarbetare som inte vill så kan man göra avsteg men endast om man då har en plan för semestern, tex att vederbörande planerat en längre resa och vill ta fyra veckor i oktober istället. Det kan ju passa både verksamheten och den enskilde bra just det året. Men vilan och rekreationen behöver man.

    Sen är ingen oumbärlig. Ingen av oss. Det finns ingen av oss som är så viktig på sin arbetsplats att det inte går att lösa en frånvaro i form av semester. Eller att man kan stänga av telefonen vissa eftermiddagar. Finns dock dem som gärna gör sig själva oumbärliga eller tror att de är helt omöjliga att ersätta. De kan absolut hamna i ett ekorrhjul likt det du beskriver. 
Svar på tråden Arbetstidsregler för tjänstemän, vad gäller