• Bebisenspappa

    Plussat på första ÄL efter tidigt missfall.

    Hej. 
    Som ni ser på bilden nedan så har vi precis plussat. Hon fick missfall den 14 juli i vecka 6 och har inte haft mens sedan dess och hon hade ÄL runt månadsskiftet juli/augusti (vi testade med Clearblue ÄL-test). Vi är nu självklart rädda att de ska hända igen och vi testar som dårar flera gånger om dagen för att se så att hcg-nivåerna inte sjunker. Vi börjar känna oss lite smått galna och undrar om någon har varit i samma eller liknande sits?

  • Svar på tråden Plussat på första ÄL efter tidigt missfall.
  • Anonym (Rose)

    jag har varit där, tre graviditeter varav två tidiga missfall. Nu gravid på nytt och lite längre tid har hunnit passera. Jag testade som en galning tidigare men bestämde mig denna gång för att sluta då det bara är slöseri med pengar och otroligt ångestframkallande. Dels kan koncentration i urin variera, dels kan nyansen på strecken variera (beror lite på vilket märke testet är av) fastän de doppats i samma urin och det är inget mätbart utan en subjektiv bedömning. Inte heller de digitala (1-2,3+ etc) är någon mening att hålla på med tycker jag. senare i graviditeten brukar även koncentrationerna bli så höga att urinprov blir falskt negativt. 


    min åsikt och ingen universal sanning men det jag menar är: det leder bara till ökad ångest och bortkastade pengar. Ett starkare test en dag är ingen garanti för att allt kommer gå bra och ett svagare test nästa gång är ingen missfallsdom. Vad ska det leda till? Varför skulle det hjälpa en att veta timmar-dagar före att ett missfall kommer ske?


    Jag tror man måste våga sluta med såna ?säkerhetsbeteenden?, inse att det inte finns några garantier och våga gå vidare ganska förutsättningslöst i början utan att ta ut all glädje i förskott eller se framför sig hur allt går åt helvete.

    jag har ingen aning om hur min nuvarande graviditet kommer gå och den tanken är skrämmande men min grundinställning är att det kommer gå bra, det bryter ner en för mkt att ständigt oroa sig för något som kanske aldrig inträffar 

  • Anonym (Lis)

    Styrkan kan variera under dagen så testa inte flera gånger om dagen. För att seen tydlig ökning är det bästa att testa varannan dag. Efter några veckor brukar testen kunna bli svagare pga hook effect. Så sluta testa nu när det är så starkt, annars är risken att ni om ett par veckor blir nervösa när det sjunker.
    Nu har ni gått igenom ett missfall, vilket gör risken för ytterligare ett mindre. Sen är ju missfall jättevanligt så det är många som gått igenom det ni gått igenom, det var ju skönt att det var ett så tidigt missfall och grattis till att ni blev gravida så snabbt igen!


    Försök släppa testmanin nu och fira plusset ihop.🌸


     

  • svansmamman

    Jag har varit i er sits, dock aldrig så ?extremt? att jag testat flera gånger samma dag men ändock. Jag håller i sak med Rose ovan, men för mig inbringade det någon form av känsla av kontroll att testa med cbs test med veckoindikator med en veckas mellanrum. Jag är nu gravid för femte gången, de tre första graviditeterna slutade i missfall/MA, den fjärde resulterade i sonen och nu är jag gravid i vecka 19. De gånger det inte gått vägen har veckorna inte ökat som de ?ska?, dvs efter 7 dagar har inget omslag skett. De har vidare aldrig nått 3+. De två senaste gångerna har omslagen skett snabbare och jag har kommit upp i 3+. Om än jag såklart förstår, och hela tiden förstått, att det inte är någon garanti för att allt kommer gå bra så har det i sig känts som en milstolpe. Jag har resonerat att då har jag iallafall vetat att jag har så pass mycket hormon i kroppen att testerna nått ?fullt? utslag. När så skett har jag tänkt att allt förmodligen är som det ska, och om inte så finns det ändå inget mer jag kan göra. 


    Så ja, rent logiskt så är det ju ingen vits att testa efter att man plussat så det ändå inte ger några garantier, men det kan ändå ge en fingervisning och lugna en i stunden där i början. Så ska jag ge något råd är det nog ändå det, att slopa testerna som innebär att jämföra streckens styrka, och framförallt sluta testa flera gånger om dagen (då inget ändå hinner förändras på så kort tid). Håll er till en veckas mellanrum och försök stå fast vid det, och kör med veckoindikator istället. Om/när ni nått fullt utslag, lägg ner testandet och gå in med inställningen att allt förmodligen kommer gå vägen. Jag förstår att det är svårt, men hela graviditeten och sedan tiden med barn är en konstant oro av olika slag. Man kommer måste lära sig att hantera sin oro och så gott det går försöka vara rationell. 


    Jag håller tummarna för att allt kommer gå vägen och för att ni snart kan slappna av och bara njuuuuta av graviditeten och lilla pyret! ❤️

  • Anonym (Jadå)
    Bebisenspappa skrev 2023-08-14 21:36:15 följande:
    Plussat på första ÄL efter tidigt missfall.

    Hej. 
    Som ni ser på bilden nedan så har vi precis plussat. Hon fick missfall den 14 juli i vecka 6 och har inte haft mens sedan dess och hon hade ÄL runt månadsskiftet juli/augusti (vi testade med Clearblue ÄL-test). Vi är nu självklart rädda att de ska hända igen och vi testar som dårar flera gånger om dagen för att se så att hcg-nivåerna inte sjunker. Vi börjar känna oss lite smått galna och undrar om någon har varit i samma eller liknande sits?

    //


    Plussade på första ÄL efter missfall. Bebisen beräknas komma vilken dag som helst nu.
Svar på tråden Plussat på första ÄL efter tidigt missfall.