• Anonym (TS)

    Ändra kontonummer för 16-åringens CSN?

    Skulle ändra kontonummer på dotterns CSN, men när hon försöker står det att hon måste kontakta ett Swedbank bankkontor. När jag loggar in så ser jag bara mig själv, inte dottern.

    Stämmer det att man måste ta sig till ett fysiskt Swedbankkontor för detta? Känns väldigt old fashion. Vi är inte kunder hos Swedbank.

  • Svar på tråden Ändra kontonummer för 16-åringens CSN?
  • BuoBä

    Ja, har man inte bankID måste man det. 
    Det kan vara enklare att bara sätta upp en månadsvis överföring från det gamla kontot.

  • LFF

    Från CSNs hemsida:

    www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/byter-bank-eller-vill-anmala-kontonummer.html

    Under fliken "Anmäl till Swedbanks kontoregister"


    Så länge den studerande är omyndig betalar vi ut studiebidrag och andra bidrag till en betalningsmottagare.


    Om barnbidraget har betalats ut till en vårdnadshavare eller delats mellan två vårdnadshavare får vi den uppgiften automatiskt från Försäkringskassan. Vi betalar då ut studiebidraget till samma mottagare.


    För att du som är vårdnadshavare ska få in pengarna på ditt konto behöver du anmäla ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister. Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank.


    Om du har bank-id kan du anmäla ditt konto via Swedbanks digitala tjänst. Du kan även se om du redan har ett konto registrerat. Om du saknar bank-id måste du anmäla ditt konto på ett av Swedbanks kontor.


    Observera att det måste vara ett konto som är registrerat på dig, inte ditt barn. Om du vill att pengarna ska överföras till ditt barns konto så gör du en överföring via din egen bank.


    Anmäl konto till Swedbanks kontoregister


    Om du inte anmäler ditt kontonummer betalar vi ut pengarna via en utbetalningsavi. Om du har bank-id kan du lösa in den i Swedbanks digitala tjänst. Saknar du bank-id kan du lösa in den i någon av ClearOns inlösande butiker. Det står på avin var den går att lösa in. Om du löser in den i butik kan du behöva betala en avgift.

  • Anonym (TS)
    BuoBä skrev 2023-08-18 10:14:10 följande:

    Ja, har man inte bankID måste man det. 
    Det kan vara enklare att bara sätta upp en månadsvis överföring från det gamla kontot.


    Både dottern och jag har Bank-ID.
  • Anonym (TS)
    LFF skrev 2023-08-18 10:30:17 följande:

    Från CSNs hemsida:

    www.csn.se/om-nagot-hander-eller-andras/byter-bank-eller-vill-anmala-kontonummer.html

    Under fliken "Anmäl till Swedbanks kontoregister"


    Så länge den studerande är omyndig betalar vi ut studiebidrag och andra bidrag till en betalningsmottagare.


    Om barnbidraget har betalats ut till en vårdnadshavare eller delats mellan två vårdnadshavare får vi den uppgiften automatiskt från Försäkringskassan. Vi betalar då ut studiebidraget till samma mottagare.


    För att du som är vårdnadshavare ska få in pengarna på ditt konto behöver du anmäla ditt kontonummer till Swedbanks kontoregister. Kontot kan du ha i vilken svensk bank som helst, du behöver alltså inte vara kund hos Swedbank.


    Om du har bank-id kan du anmäla ditt konto via Swedbanks digitala tjänst. Du kan även se om du redan har ett konto registrerat. Om du saknar bank-id måste du anmäla ditt konto på ett av Swedbanks kontor.


    Observera att det måste vara ett konto som är registrerat på dig, inte ditt barn. Om du vill att pengarna ska överföras till ditt barns konto så gör du en överföring via din egen bank.


    Anmäl konto till Swedbanks kontoregister


    Om du inte anmäler ditt kontonummer betalar vi ut pengarna via en utbetalningsavi. Om du har bank-id kan du lösa in den i Swedbanks digitala tjänst. Saknar du bank-id kan du lösa in den i någon av ClearOns inlösande butiker. Det står på avin var den går att lösa in. Om du löser in den i butik kan du behöva betala en avgift.


    Tack för ditt svar, jag har läst det där, eller ungefär samma sidor i alla fall Men jag fattar inte hur jag ändrar konto, ser bara mig själv när jag loggar in.

    Det finns ett konto angivet. Men varför kan jag som vårdnadshavare inte ÄNDRA bankkonto? Det är ett default-konto angivet i papprena från CSN, det är ett gammalt konto som maken inte längre använder. Därför behöver vi ändra.


    Är det så att bara maken har tillgång till dotterns CSN?? Jag kan inte ändra konto, utan han måste göra det? Fast vi är två vårdnadshavare? 

    Kan tillägga att kontot CSN valt inte är samma konto som där barnbidraget gått in. Det hade jag köpt som logiskt.

  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2023-08-18 10:58:24 följande:

    Tack för ditt svar, jag har läst det där, eller ungefär samma sidor i alla fall Men jag fattar inte hur jag ändrar konto, ser bara mig själv när jag loggar in.

    Det finns ett konto angivet. Men varför kan jag som vårdnadshavare inte ÄNDRA bankkonto? Det är ett default-konto angivet i papprena från CSN, det är ett gammalt konto som maken inte längre använder. Därför behöver vi ändra.


    Är det så att bara maken har tillgång till dotterns CSN?? Jag kan inte ändra konto, utan han måste göra det? Fast vi är två vårdnadshavare? 

    Kan tillägga att kontot CSN valt inte är samma konto som där barnbidraget gått in. Det hade jag köpt som logiskt.


    Om kontot står på maken är det maken som måste ändra. Vad gäller dottern så står det ju att de betalar ut till VH vars konto angivits på Försäkringskassan gällande barnbidraget. Vill man att minderårig ska få studiebidraget så får man skapa överföring på egen hand till minderårigs konto. Alternativt så måste ju du gå in på den sidan där du anmäler konto hos Swedbank och skriva in ditt kontonummer i deras databas. Men på CSNs hemsida kan du ju inte ändra något alls.

    Det enklaste är ju att ringa CSN och prata med dem. 
  • LFF
    LFF skrev 2023-08-18 11:02:09 följande:
    Om kontot står på maken är det maken som måste ändra. Vad gäller dottern så står det ju att de betalar ut till VH vars konto angivits på Försäkringskassan gällande barnbidraget. Vill man att minderårig ska få studiebidraget så får man skapa överföring på egen hand till minderårigs konto. Alternativt så måste ju du gå in på den sidan där du anmäler konto hos Swedbank och skriva in ditt kontonummer i deras databas. Men på CSNs hemsida kan du ju inte ändra något alls.

    Det enklaste är ju att ringa CSN och prata med dem. 
    Missade att du skrev att de inte använt samma konto som FK betalat till. Då är det enklast att ringa dem och fråga vad de håller på med.
  • LFF
    Vad händer när jag registrerar mitt konto hos er?
    När du registrerar ditt konto hos oss möjliggör du för företag, myndigheter och kommuner att betala ut pengar direkt till ditt konto. Om du inte anmäler ditt konto får du en kontantavi på posten.

    Om något går fel med din kontoanmälan mailar vi dig och du får anmäla kontot på nytt. Kontot du anmäler måste ägas av dig.


    Om du anmäler ett konto i en annan bank innebär det inte att du blir kund hos oss. Vill du bli kund hos oss kan du enkelt bli det via vår hemsida.


    Kontoanmälan för en omyndig person eller ett företag gör du enklast genom att kontakta ditt närmaste Swedbank eller sparbanks kontor.


  • Anonym (TS)
    LFF skrev 2023-08-18 11:03:02 följande:
    Missade att du skrev att de inte använt samma konto som FK betalat till. Då är det enklast att ringa dem och fråga vad de håller på med.
    Ah OK. Tack igen för svar. Då verkar dom gjort fel alltså? Barnbidragen har gått in på samma konto sen äldsta ungen föddes så lite märkligt är det ju. Helt annan bank också (inte Swedbank det heller).
  • LFF
    Anonym (TS) skrev 2023-08-18 11:06:49 följande:
    Ah OK. Tack igen för svar. Då verkar dom gjort fel alltså? Barnbidragen har gått in på samma konto sen äldsta ungen föddes så lite märkligt är det ju. Helt annan bank också (inte Swedbank det heller).
    Min oprofessionella åsikt är att maken nog har ett konto anmält på Swedbank och ett till FK och de har gått på det som står i Swedbanks register. Så be honom kolla vilket konto som står anmält där via länken jag gav ovan till Swedbank där man kan kolla just kontonummer samt ändra.
  • Anonym (TS)
    LFF skrev 2023-08-18 11:03:02 följande:
    Missade att du skrev att de inte använt samma konto som FK betalat till. Då är det enklast att ringa dem och fråga vad de håller på med.

    Nu har jag pratat med CSN och dom får uppgifter från FK om vem som fått barnbidraget (maken i vårt fall) och betalar ut CSN till samma person. Däremot får dom inga uppgifter från FK om vilket bankkonto som barnbidraget har betalats ut till.


    Så maken har ett stenålderskonto registrerat hos CSN sedan han själv hade kontakt med dom, och då tar dom det.

    Han behöver logga in och ändra konto, jag kan inte göra det.

    Så det fanns en logisk förklaring och nu vet jag det i alla fall :)

Svar på tråden Ändra kontonummer för 16-åringens CSN?