• Anonym (Mappe)

    Är ej attraherad av min sambo pga vikt

    Har levt med min sambo i 9 år och vi har 1 barn tillsammans men hon har gått upp ifrån ca 80kg till nästan 140 och är 162 lång. Jag attraheras inte längre av henne och känner mig nästan äcklad i vissa situationer. Hatar mig själv för dessa känslor men vad ska man göra? När man är på stranden så syns inte ens bikinitrosan för att magen hänger ner över så långt. Vi har pratat om hennes vikt och hon vill gå ner och har gjort några försök men det blir aldrig något av det och hon går sakta men säkert upp hela tiden. Hon är sur på mig för att vi har för lite sex men jag är helt enkelt inte sugen att ha sex med någon jag ej är attraherad av. Vet inte vad man ska göra nu, man kan ju inte dumpa en sambo sen 9 år pga vikten, känns ju så sjukt? Vet inte redigt vad jag vill med detta inlägg men skriver av mig här.

  • Svar på tråden Är ej attraherad av min sambo pga vikt
  • Anonym (Hm)

    Det där med vikten är en mycket svår och känslig situation. Hur gammal är barnet, till att börja med? Är det en liten bebis får du nog ha tålamod med vikten. Det är svårt att rå om sig själv och en nyfödd samtidigt och det är lättare att trycka i sig en bulle i förbifarten än att göra en komplett måltid à la kostcirkeln. 


    Att prata vikt är väldigt svårt, men attraktion är A och O i en relation och det är något som din partner redan vet. Att ta upp det igen är ett måste, med mer ärlighet, men också med stor ödmjukhet över hur mycket du älskar henne, men att du inte kan rå för hur du känner. 

  • Anonym

    Du behöver vara ett stöd.
    Du får ta hand om barnet så att hon får tid att träna.
    Du får föreslå promenader / gå till lekpark med barnet och annat så att ni rör på er på fritiden.
    Du får ta ansvar för bra kost. Köpa hem bra mat från affären och laga bra mat. Då blir du ett bra exempel även för ditt barn som lära sig om bra kost.
    Försök få tid hos en dietist. Hon behöver förmodligen även samtalsstöd, sök på vårdcentralen. Det finns förmodligen någon problematik i botten om hon överäter. Se till att kolla upp järnbrist och vitaminbrist.
    Du ska inte med ett ord kommentera hennes utseende eller vikt. 

  • Anonym (Jo)

    Klart du kan dumpa någon som du inte är attraherad av fysiskt. Sedan misstänker jag lite mentalt också, för det är väldigt oattraktivt med någon som inte tar tag i sitt liv.

    Precis som med vilka andra problem som helst i en relation måste ni kunna prata om detta. Det har ni, men du måste vara tydlig med att om hon inte tar tag i det här så kommer det inte funka. Det hade kunnat vara ett personlighetsdrag som hon behövde fixa, då hade ni också haft samma snack, nu råkar det vara kroppsligt bara.

  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2023-08-20 21:58:55 följande:

    Du behöver vara ett stöd.
    Du får ta hand om barnet så att hon får tid att träna.
    Du får föreslå promenader / gå till lekpark med barnet och annat så att ni rör på er på fritiden.
    Du får ta ansvar för bra kost. Köpa hem bra mat från affären och laga bra mat. Då blir du ett bra exempel även för ditt barn som lära sig om bra kost.
    Försök få tid hos en dietist. Hon behöver förmodligen även samtalsstöd, sök på vårdcentralen. Det finns förmodligen någon problematik i botten om hon överäter. Se till att kolla upp järnbrist och vitaminbrist.
    Du ska inte med ett ord kommentera hennes utseende eller vikt. 


    Men. TS partner är en vuxen människa. Menar du allvar nu att det är TS jobb att ta hand om sambons hälsa? FY det är ju för sjutton ännu mer oattraktivt. TS ska vara ärlig. Det kommer svida men hon vet ju att hon gått upp. Att gå upp 60 kg är inget man missar, det är en hel till person! 
  • Studentpappa
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-20 21:57:32 följande:

    Det där med vikten är en mycket svår och känslig situation. Hur gammal är barnet, till att börja med? Är det en liten bebis får du nog ha tålamod med vikten. Det är svårt att rå om sig själv och en nyfödd samtidigt och det är lättare att trycka i sig en bulle i förbifarten än att göra en komplett måltid à la kostcirkeln. 


    Att prata vikt är väldigt svårt, men attraktion är A och O i en relation och det är något som din partner redan vet. Att ta upp det igen är ett måste, med mer ärlighet, men också med stor ödmjukhet över hur mycket du älskar henne, men att du inte kan rå för hur du känner. 


    Trycka i sig en bulle i farten? Är man så fet så lär man knappast stanna vid en..

    Vid den vikten ser man ju knappast om hon står eller ligger ner. Oddsen att det kommer gå till sig är ju inte höga och ts får nog helt enkelt välja. För tjock lär hon förbli.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hm)
    Studentpappa skrev 2023-08-20 22:10:09 följande:
    Trycka i sig en bulle i farten? Är man så fet så lär man knappast stanna vid en..

    Vid den vikten ser man ju knappast om hon står eller ligger ner. Oddsen att det kommer gå till sig är ju inte höga och ts får nog helt enkelt välja. För tjock lär hon förbli.
    Kanske. Men TS har inte beslutat att lämna utan velar och står i valet och kvalet. Då är ju ett samtal med sambon det första steget trots allt och att faktiskt ha ett ordentligt och ärligt samtal och inte bara hinta lite om viktuppgång 
  • Anonym
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-20 22:06:13 följande:
    Men. TS partner är en vuxen människa. Menar du allvar nu att det är TS jobb att ta hand om sambons hälsa? FY det är ju för sjutton ännu mer oattraktivt. TS ska vara ärlig. Det kommer svida men hon vet ju att hon gått upp. Att gå upp 60 kg är inget man missar, det är en hel till person! 
    TS  är också en vuxen människa . Därför ska han ta ansvar som en vuxen och handla och laga mat. Eftersom ts har barn ska han ta hand om barnet så att även hans sambo får egentid för avkopppling och motion.
    Att vara ett stöd för sin partner hör också till att vara en vuxen människa
  • Anonym (Mappe)
    Anonym (Hm) skrev 2023-08-20 21:57:32 följande:

    Det där med vikten är en mycket svår och känslig situation. Hur gammal är barnet, till att börja med? Är det en liten bebis får du nog ha tålamod med vikten. Det är svårt att rå om sig själv och en nyfödd samtidigt och det är lättare att trycka i sig en bulle i förbifarten än att göra en komplett måltid à la kostcirkeln. 


    Att prata vikt är väldigt svårt, men attraktion är A och O i en relation och det är något som din partner redan vet. Att ta upp det igen är ett måste, med mer ärlighet, men också med stor ödmjukhet över hur mycket du älskar henne, men att du inte kan rå för hur du känner. 


    Barnet är 6 år nu, vi har pratat lite om det tidigare och hon vill gå ner i vikt men hon har en tendens att alltid ta den enkla utvägen och om man måste jobba för något så blir det inte långvarit. Hon har till och från den senaste tiden gått på lite sånna pass på gymmet där de gör olika saker i grupp men det hjälper liksom inte när hon äter som hon gör.
  • Anonym (Hm)
    Anonym skrev 2023-08-20 22:16:24 följande:
    TS  är också en vuxen människa . Därför ska han ta ansvar som en vuxen och handla och laga mat. Eftersom ts har barn ska han ta hand om barnet så att även hans sambo får egentid för avkopppling och motion.
    Att vara ett stöd för sin partner hör också till att vara en vuxen människa
    Nej. Sämsta förslaget ever. Som att hans partner är en barnrumpa. Jag födde en bebis för 4 månader sen, har två andra kids och roddar hela hemmet, kosten och handlingen. Jag tar hand om mig själv, tränar och äter rätt, för jag är en vuxen människa. TS ska stötta men inte fan dalta. Fy fan vad oattraktivt att bli helt handlingsförlamad utan sin partner som leker förälder. DET är något att dumpa för. 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Mappe) skrev 2023-08-20 22:19:11 följande:
    Barnet är 6 år nu, vi har pratat lite om det tidigare och hon vill gå ner i vikt men hon har en tendens att alltid ta den enkla utvägen och om man måste jobba för något så blir det inte långvarit. Hon har till och från den senaste tiden gått på lite sånna pass på gymmet där de gör olika saker i grupp men det hjälper liksom inte när hon äter som hon gör.

    6 år. Okej. Då är det inte småbarnsår eller gravidkilona och inget barn som din partner behöver avlastning från för att ha egen tid, för att citera andra svar du fått. 


    Gillar du att träna? kan ni göra det till en gemensam grej För att åtminstone öka motivationen? Kan du kanske peta lite på föräldrasamvetet. att vara så kraftigt överviktig ligger till grund för farliga sjukdomar som gör att barnet kan förlora sin mamma? 


    Jag tror dock att hon kommer ha undanflykter för det mesta. 60 kilo är trots allt ändå 60 kilo där hon inte stoppat sig själv. Vågar du vara brutalt ärlig och se om det ger någon respons? :/ 

Svar på tråden Är ej attraherad av min sambo pga vikt