• Anonyymisen11

    Distansförhållande, han vill inte flytta.

    Jag har ett distansförhållande sedan 2 år tillbaka med en kille från min hemby, han är 30 och jag 24. Jag studerar och är klar med mina studier om ca ett år och har som plan att skaffa mig erfarenhet inom yrket i staden jag bor i eftersom arbetsplatsen endast finns där och sedan se var jag tar vägen, det har aldrig varit en omöjlighet att flytta tillbaka till min hemby i framtiden, blir bara att arbetsmöjligheterna drastiskt minskar och brist på erfarenhet vilket jag anser vara viktigt i början på min karriär. Problemet ligger i att han inte kan tänka sig att flytta och det har han tänkt nu under 2 års tid så liten sannolikhet att det kommer förändras även om han menar på att det kanske förändras i framtiden. Vi har det jättebra just nu när jag är hemma vid ledighet men jag börjar ifrågasätta om relationen är värd det eftersom jag gärna vill stadga mig inom en snar framtid och det känns som att jag ?slösar tid? då framtiden är så oviss. 


    Det enda han säger är att han inte vill flytta pga jobb, familj och sport men att han vill vara med mig, och att vi får se i framtiden hur det blir mellan oss, kanske kan han ändra sig då. Men hur länge ska jag egentligen ge det? 



    Jag hoppas så gärna att det löser sig men vill inte heller kompromissa om min karriär om jag flyttar hem eller om mitt mående om vi fortsätter vår distans om inte han är beredd att finnas där för mig något år. Det sårar mig att jag kan tänka mig att anpassa mig för vår relation och inte han, men hoppas samtidigt på att det kan ändras.

  • Svar på tråden Distansförhållande, han vill inte flytta.
  • Jemp

    Utifrån vad du skriver gissar jag att han inte kommer ändra sig. 
    Givetvis är det tråkigt, men ingen av er gör ju fel. Vad menar du att du anpassar dig mer? 

  • Anonym (Hmm)

    Så du skulle alltså ha gjort slut för ca 1 år och 9 månader sedan. Acceptera och gå vidare med livet. Du har redan slösat två år på den här killen.

  • Anonym (Anna)

    Förstår inte riktigt varför ni blev tillsammans från början. Detta är ju saker som varit kända för er båda från start ungefär, Två år utan att ha pratat framtid låter konstigt. Eller har du trott att han skulle ändra sig?

  • Anonyymisen11
    Jemp skrev 2023-08-23 10:09:36 följande:

    Utifrån vad du skriver gissar jag att han inte kommer ändra sig. 
    Givetvis är det tråkigt, men ingen av er gör ju fel. Vad menar du att du anpassar dig mer? 


    Tack för svar! Det jag menade var att jag kan tänka mig att flytta och därmed anpassa mig i framtiden vilket inte han kan tänka sig att göra! förstår ju dock att det är en ganska stor anpassning för många.
  • Anonyymisen11
    Anonym (Anna) skrev 2023-08-23 10:56:28 följande:

    Förstår inte riktigt varför ni blev tillsammans från början. Detta är ju saker som varit kända för er båda från start ungefär, Två år utan att ha pratat framtid låter konstigt. Eller har du trott att han skulle ändra sig?


    Tack för svar! I början var jag inställd på att flytta hem efter mina studier och därav kändes det värt, men det har under tidens gång förändrats och nu vill jag testa att jobba ett tag med sådant som inte går där han bor! Framtid har vi pratat men han tar det lite som det kommer och upplevs inte vara så brydd om att ?planera? utan somsagt tar det som det kommer. Men ja sedan jag ändrade inställning har jag trott han skulle ändra sig :/ 
  • Anonym (Anna)
    Anonyymisen11 skrev 2023-08-23 20:46:18 följande:
    Tack för svar! I början var jag inställd på att flytta hem efter mina studier och därav kändes det värt, men det har under tidens gång förändrats och nu vill jag testa att jobba ett tag med sådant som inte går där han bor! Framtid har vi pratat men han tar det lite som det kommer och upplevs inte vara så brydd om att ?planera? utan somsagt tar det som det kommer. Men ja sedan jag ändrade inställning har jag trott han skulle ändra sig :/ 
    Då är det kanske dags att prata allvar. Vill du verkligen fortsätta med distansförhållande? 
  • Anonym (Hmm)
    Anonyymisen11 skrev 2023-08-23 20:46:18 följande:
    Tack för svar! I början var jag inställd på att flytta hem efter mina studier och därav kändes det värt, men det har under tidens gång förändrats och nu vill jag testa att jobba ett tag med sådant som inte går där han bor! Framtid har vi pratat men han tar det lite som det kommer och upplevs inte vara så brydd om att ?planera? utan somsagt tar det som det kommer. Men ja sedan jag ändrade inställning har jag trott han skulle ändra sig :/ 
    Njao, fast bara för att du ändrar dig så gör ju inte han det. Du får förhålla dig till verkligheten och det är att han inte kommer att flytta. Du ska inte lägga band på dina drömmar och göra ditt liv mindre för det! Lev ditt liv, utveckla dig, hitta en spännande karriär, bygg ett liv! Men ge aldrig upp det för en mans skull!
  • Anonym (Liknande sits)

    Jag har varit i samma sits som dig, killen var också 30 och jag var i din ålder då. Trodde nästan för en stund att jag skrivit inlägget, allt var så likt. 


    Jag väntade i 1 års tid innan jag gjorde slut. Att du har väntat 2 år är länge, det måste vara jobbigt att sakna varandra så länge? men det hela beror väl på om du orkar ha distans i några år till eller är villig att offra din karriär och flytta hem igen till honom. För det låter inte som att han vill flytta och kanske hoppas du ska flytta hem snart?

    Du är så ung också, förstår att du vill prova vingarna och karriären i ny stad. Jag var likadan då och nu när jag själv är 30 idag skulle jag inte vilja flytta längre. Vet inte om kärleken skulle få mig att vilja flytta heller. Oftast är man ju mer fri när man är yngre? och byta jobb och flytta känns iallafall för mig jobbigare som äldre. Det är en skön känsla när man skaffat sig stabilt jobb och bostad. Vet inte vad ni båda har för karriärer? Det kan ju också spela en roll att man inte vill jobba med samma sak i annan stad av olika skäl? Det kan vara svårt att hitta en arbetsplats man trivs med.


     

  • Anonym (Betty)

    Förstår inte riktigt. Du är ju lika ovilliga att flytta som han är men ändå är han den dåliga? 

    Jag kan fatta att det är svårt för folk att flytta pga av skäl som jobb, boende, aktiviteter  familj osv.

    Båda ni verkar ju ha skäl till varför det är svårt att flytta. Men hans skäl är ju inte sämre/bättre än dina?

    Däremot bode ni verkligen försöka prata ut om er och framtiden. 

  • Anonym (???)

    Du kan inte förvänta dig att han ska ändra sig för att du har gjort det.
    Jag hade ett distansförhållande när jag var 24, han var villig att flytta medan jag väldigt tveksam.
    Efter ett års distans där vi bara träffades på helgerna, dock inte varje helg då jag jobbade, så hade jag tröttnat o tyckte då att han skulle flytta till mig.
    Men då var han inte villig att flytta längre så det slutade med att jag flyttade till honom.
    Förutom att jag är obeskrivligt tacksam o lycklig över de barnet vi fick, så har jag ångrat flytten hit sen andra året boende här. 
    Räknar ner tills jag o förhoppningsvis mitt barn kan flytta härifrån. 
    Så flytta inte dit du inte är säker på att du vill bo långt tid framöver o skaffa inte barn med någon som inte vill flytta. 

  • Anonym (Lolla)

    Känns som att du måste sätta dig ner och verkligen prata med honom och berätta hur du känner. Är han inte villig att kompromissa kanske det inte är rätt?

  • Anonym (Up and away)

    Dags att tänka på dig själv, din personliga utveckling, din yrkeskarriär. Pröva vingarna som det heter. Helt naturligt när man är klar med en yrkesutbildning.
    Din partner verkar ha landat för gott medan du vill flyga vidare. Säger det dig något om hållfastheten i ert förhållande?

Svar på tråden Distansförhållande, han vill inte flytta.