• Ssbom

    Barn som svimmar

    Hej
    undrar om någon hört talas om barn som svimmar vid huvudtrauma, små som stora. Vårt barn har nu svimmat en fjärde gång efter att ha slagit huvudet. Vi har givetvis åkt till akuten varje gång men ingen hjärnskakning har dokumenterats. Vi har trott att det affektsvimning men låkaren idag sa att det inte kan vara det i och med att hon inte skriker innan hon svimmar.
    händelseförloppet går som så att hon slår sig, gapar som att hon ska skrika men tuppar snabbt  av och är sedan helt okontaktbar. Idag var hon det extra länge och blev helt vit om läpparna och blå under näsan.
    läkaren trodde det kunde vara någon chockreaktion som utlöser svimningen och därmed vet man inte heller hur länge hon kan bli avsvimmad nästa gång. Vilket ju känns oerhört läskigt, tänk om hon slår sig på förskolan?.

    vill bara höra om någon hört talats om något liknande?

  • Svar på tråden Barn som svimmar
  • Jemp

    Ingen aning, men har ni ingen läkarkontakt mer än akuten?
    Alltså neurolog. Dit fick vi remiss via vc och barnmottagningen, men vet inte om det alltid krävs (helt annan åkomma för mitt barn). 

  • Anonym (Tea)

    Har läkarna spekulerat i om det kan finnas något som ligger bakom inte bara svimmingen utan också olyckan som föregår den? Slår hon sig för att hon ibland blir plötsligt yr/fumlig/ouppmärksam? 

  • Cereal Killer

    Det är nog bra om detta utreds vidare, men det ju låter väldigt typiskt för bleka affektanfall (snarare än de blå anfallen som er läkare pratade om). 

  • Ssbom

    hej
    tack för svar. har Varit i kontakt med både HC och barnläkare på akuten. Ingen tror att det kräver vidare utredning eftersom svimningen alltid sker i samband med att hon slagit sig.
    Vad vi sett så har hon alltid varit pigg innan hon svimningen, alltså inte märkt att hon skulle blivit dåsig innan fallet. Men det känns ju otroligt obehagligt att inte få veta vad det beror på.

  • Cereal Killer

    Läs tex här och se om det stämmer in (för ytterligare information skulle jag rekommendera att söka på de engelska termerna):

    https://www.netdoktor.se/neurologi/sjukdomar/affektkramper/

    Observera att jag inte är barnläkare och inte påstår att detta definitivt är affektkramper, och är ni oroliga så får ni söka igen för att få mer information. Men jag tycker som sagt att det låter ganska typiskt för de bleka anfallen. Det vanliga är de ?blå? anfallen som innebär att barnet ?skriker tills det tappar andan?. De bleka anfallen kommer istället i stort sett omedelbart efter ett fall eller stark rädsla. Det du beskriver, att barnet öppnar munnen och är på väg att börja skrika men istället förlorar medvetandet, är typiskt som jag har uppfattat det. På barnakuten är många underläkare och har koll på dels de farligaste och dels de vanligaste tillstånden. Kanske var det en underläkare ni träffade, som endast kände till den vanligaste formen som föregås av skrikande. 


    Symtom

    Blå affektkramper (breath holding spells) utlöses av ilska, frustration eller smärta. Anfallet börjar med att barnet gråter våldsamt, "skriker tills det blir frånvarande" och får andningsuppehåll som varar i några sekunder under utandningsfasen (upp till 30 sekunder) då huden blir blå (cyanos). Ibland förekommer medvetslöshet och slapphet, eventuellt med kramper som varar i några sekunder. I många fall går anfallet över innan barnet svimmar. Hela anfallet varar kortare än 1 minut. Barnet återupptar vanligtvis full aktivitet inom loppet av några få minuter.


    Bleka affektkramper (pallid infantile syncope, reflex anoxic seizures) ses typiskt efter mindre fallskador, bestörtning, rädsla eller smärta. Startskriket är ofta minimalt innan en nervreflex utlöses som snabbt leder till långsam puls, eventuellt kan några sekunders uppehåll i pulsen förekomma. Barnet blir blekt, medvetslöst, slappt eller stelt. Eventuellt får det kramper som varar några få sekunder och efter anfallet är barnet lite trött. Barnet förlorar lätt medvetandet efter en enkel gäspning eller ett kort skrik; det förekommer inte något långt andningsuppehåll som vid blå affektkramper. Anfallen varar i regel 10?30 sekunder, men för föräldrarna känns det som en evighet.

  • Anonym (Ålder?)

    Sådär har båda mina barn (och även jag och min egen mamma som barn tror jag) gjort. Väldigt läskigt i början. Minns inte exakt, men tror inte det hänt oss efter ca 4 års ålder? 
    våra har reagerat med att tuppa av en stund både vid fall (smärta) och känsloutbrott (ilska/ledsenhet) 
    Inte så att det hänt jätteofta men en handfull gånger per barn eller mer. Såpass att man själv vänjer sig lite och inte blir direkt rädd (åtminstone när de inte har slagit sig samtidigt).

  • Ssbom

    Tack för länken och info om blekt anfall. beskrivningen passar in väldigt bra. det enda som jag kan tycka skiljer är att hon nu sist hade långt andningsuppehåll men det kanske kan variera lite. får nog nöja mig med att det är bleka anfaller och att det försvinner. Men såklart hålla koll På hennes mående i stort.

  • Maskrosungen
    Är ni säkra på att hon var helt klar innan hon slog sig? Dvs är det uteslutet att hon tappade medvetandet och sedan faller/tappar balansen och slår sig? 
Svar på tråden Barn som svimmar