• Aaliyaah00

    Nageltrångs op

    de här är till alla er som opererat tån för nageltrång behöver ett svar tack, ska operera mig nästa vecka och de verkar som att ALLA är enade om att sprutan är HEMSK nu vet jag ej om alla överdriver men jag vill ha ett ärligt svar är jätte jätte nål rädd även ett blodprov på fingret är en mardröm för mig och jag har bokstavligen pluggat in hur hela operationen eventuellt kan se ut och så dum som jag är har jag utsatt mig själv och kollat videor på hur sprutan och op ser ut o jag är inte ens redo för smärtan. för er som tagit sprutan beskriv smärtan så bra som möjligt fattar att det tydligen spänner och strålar ut i hela tån men hur långvarig är smärtan, hur många sprutor behövs jag har nageltrång på båda sidorna av nagelbädden den ena kom nyligen den andra sidan är galen som jag gått runt med i månader pga skräck för sprutan. jag skulle op för lite mer än en månad sen helt oförberett och spontant medan en läkare gjorde en vanlig kontroll och bedömning om infektion eller antibiotika behövs så hämtar hon en annan som ber mig följa me för op dom märkte hur jag kom med ursäkter och jag fråga efter narkos dom skicka en remiss till ett sjukhus och ska få medicin tydligen men jag vet inte om de e medicin som kommer minska smärtan, jag kommer vara vaken iallafall, jag är orolig att denna medicin bara är för att göra mig lite lugn, VC prata om att jag kanske blir halvsovande. tillbaks till saken behöver svar om sprutan vill va förberedd

  • Svar på tråden Nageltrångs op
  • Starka

    Har opererat nageltrång 4 gånger. Sprutan gör ont, det spänner rejält men det går snabbt över
    sista gången jag operera så var det en gammal läkare, han sa åt mig att hosta när han stack och helt otroligt nog så kändes det inte då
    Har även testat detta när jag skulle sy ett finger, kändes inte alls 😊
    han förklarade det med att hostningen avbryter smärtsignalen 
    Om det är placebo eller inte tja strunt samma det fungerar verkligen
    lycka till

  • Aaliyaah00

    hade aldrig klarat 4 op, från 1 till 10 hur illa va sprutan, är typ jätte redo på att äntligen få bort mitt problem efter att undvikt vården så pass länge men blir illamående bara av att tänka på sprutan och är rädd att göra bort mig på plats framför läkaren. har en sista fråga sen e detta nageltrångsförhör klart lovar haha. hur många sekunder ungefär behöver jag brösta smärtan. har kommit fram att sprutan är kvar längre och att det sprängs med medel men att det inte känns efter dom första 3-5 sekunderna. kan jag förvänta mig det eller håller smärtan i längre.

  • Starka
    Aaliyaah00 skrev 2023-08-29 05:20:23 följande:

    hade aldrig klarat 4 op, från 1 till 10 hur illa va sprutan, är typ jätte redo på att äntligen få bort mitt problem efter att undvikt vården så pass länge men blir illamående bara av att tänka på sprutan och är rädd att göra bort mig på plats framför läkaren. har en sista fråga sen e detta nageltrångsförhör klart lovar haha. hur många sekunder ungefär behöver jag brösta smärtan. har kommit fram att sprutan är kvar längre och att det sprängs med medel men att det inte känns efter dom första 3-5 sekunderna. kan jag förvänta mig det eller håller smärtan i längre.


    skulle nog säga att det är inte mycket längre än kanske 10 sek som det är värsta smärtan. Sen börjar medlet verka rätt snabbt också. Jag fick ett spray först sista gången för det var så fruktansvärt inflammerat att jag höll på att svimma när dom bara snuddade tån. Jag har lite svårt med smärtskalor för jag har varit med om väldigt smärtsamma skador/ sjukdomar så för mig skulle jag lägga det nånstans runt 3-4. Det gör ont inget snack om det men inte värre än att man står ut och som sagt det går snabbt
    Prova hostmetoden om inte annat så distraherar det dig önskar dig lycka till det kommer säkert gå hur fint som helst
    Det är en dröm när det väl är klart, har inte haft minsta lilla problem efter jag äntligen fick det gjort ordentligt 
  • Aaliyaah00

    Ja är helt ny på familjeliv startade detta pga ångest för operationen och hoppades på svar i sista minut som sagt så jag vet typ inte ens hur man svarar tillbaka efter att redan svarat på tråden en gång innan men om DU som ser detta är personen som svarade på mina barnsliga frågor och inte va en birgitta 55 som ber mig skärpa mig eller något. du är FÖÖR ÄKTA hostmetoden dina lugnande ord och alla dina 2 lycka till nej nej du är BÄST och den enda som vart ärlig bokstvaligen alla har överdrivit smärtan och lagt den på 400/10, eller sagt att det känns som att slita av köttet på benet. du gav skalan 3-4 på smärtan och jag som är KÄNSLIG och EXTREMT NÅL RÄDD håller med dig, jag var jätte orolig helt i onödan, för nån vecka sen hade jag hällre amputerat tån än att ta sprutan om de it vore för dig, älskar att jag är redo på att ge dig ett nobelpris för host grejen hahaha men ja lovar jag var låst på att vänta tills tån behövde amputeras gick med en tå som består av kött och sår i 10 månader. men det är äntligen klart hoppas bara det läker rätt och snabbt.

  • Skehamn2012

    Hej! Jag har gjort en operation av nageltrång. Jag är extremt nålrädd. Vågade inte ta bedövning. Läkaren skar i mig och det gjorde så ont!. Det var fruktansvärt, Han skar i min tå utan bedövning och jag skrek som en stucken gris. När jag väl fick bedövning var det helt underbart. Visst sprutan kändes rejält men jag skulle mycket hellre ta 18 sprutor än att skäras i utan bedövning igen. Nu går jag till en fotvårdsklinik med jämna mellanrum för att stävja ett nytt nageltrång.

     Lycka till!

  • Starka
    Aaliyaah00 skrev 2023-09-01 12:43:09 följande:

    Ja är helt ny på familjeliv startade detta pga ångest för operationen och hoppades på svar i sista minut som sagt så jag vet typ inte ens hur man svarar tillbaka efter att redan svarat på tråden en gång innan men om DU som ser detta är personen som svarade på mina barnsliga frågor och inte va en birgitta 55 som ber mig skärpa mig eller något. du är FÖÖR ÄKTA hostmetoden dina lugnande ord och alla dina 2 lycka till nej nej du är BÄST och den enda som vart ärlig bokstvaligen alla har överdrivit smärtan och lagt den på 400/10, eller sagt att det känns som att slita av köttet på benet. du gav skalan 3-4 på smärtan och jag som är KÄNSLIG och EXTREMT NÅL RÄDD håller med dig, jag var jätte orolig helt i onödan, för nån vecka sen hade jag hällre amputerat tån än att ta sprutan om de it vore för dig, älskar att jag är redo på att ge dig ett nobelpris för host grejen hahaha men ja lovar jag var låst på att vänta tills tån behövde amputeras gick med en tå som består av kött och sår i 10 månader. men det är äntligen klart hoppas bara det läker rätt och snabbt.


    Haha va glad jag blir! Va lite rädd att du skulle tycka jag underdrev
    Va roligt att allt gick bra! Håller tummarna att det läker snabbt och bra 
  • Aaliyaah00

    jag är tillbaka igen, skulle ta bort allt runt om tån och byta det till en mindre förband dagen efter operationen tydligen men han som fixade nageltrånget sprang iväg och den andra var jätte otydlig, jag fick alltså bara ett sånt finger bandage, är det meningen att jag ska tvätta tån innan eller endast byta ut det och ta på mig finger bandaget på tån som en strumpa, det här är liksom min första gång känns typ väldigt tomt och att det fattas något,kollade även videos på youtube men dom hade på en kompress innan. är så förvirrad? fick dock med ett papper men där står det inget om att tvätta rent tån. vill inte riskera nånting hjälp. 

  • Starka
    Aaliyaah00 skrev 2023-09-02 12:42:55 följande:

    jag är tillbaka igen, skulle ta bort allt runt om tån och byta det till en mindre förband dagen efter operationen tydligen men han som fixade nageltrånget sprang iväg och den andra var jätte otydlig, jag fick alltså bara ett sånt finger bandage, är det meningen att jag ska tvätta tån innan eller endast byta ut det och ta på mig finger bandaget på tån som en strumpa, det här är liksom min första gång känns typ väldigt tomt och att det fattas något,kollade även videos på youtube men dom hade på en kompress innan. är så förvirrad? fick dock med ett papper men där står det inget om att tvätta rent tån. vill inte riskera nånting hjälp. 


    Jag tvättade morgon o kväll med jag tror det var asollösning men visst mitt var extremt infekterat
    kanske tvätta med koksaltlösning i alla fall
    hmm jag hade kompress mellan fingerbandaget o tån så det hade jag kört på 
    blir ju en extra barriär mot smuts
    Fick rådet att låta det lufta lite efter jag hade tvättat så det var helt torrt
Svar på tråden Nageltrångs op