• Anonym (Ts)

    Hur räknar man värkar??

    Förstår inte helt, De säger ju 3 värkar på 10 min som riktvärde för att man ska åka in till sjukhuset.

    Men om varje värk är 1 min lång, ska man då bara ha ca 3 min mellan värkarna konstant liksom innan man ska bege sig in??

    Eller hur ska man räkna? Det känns kort mellan!

  • Svar på tråden Hur räknar man värkar??
  • Anonym (Jo)

    Man ska räkna antalet värkar inom tio minuter. Du börjar räkna från första värkens start till sista värkens start. Värkarnas längd eller längden mellan dem spelar ingen roll.

    Sedan är det väl fyra värkar på tio minuter? Iaf sa de så till mig för några år sedan. Ingen vits att åka in för tidigt.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-27 09:43:30 följande:

    Man ska räkna antalet värkar inom tio minuter. Du börjar räkna från första värkens start till sista värkens start. Värkarnas längd eller längden mellan dem spelar ingen roll.

    Sedan är det väl fyra värkar på tio minuter? Iaf sa de så till mig för några år sedan. Ingen vits att åka in för tidigt.


    Fast om det är 4 värkar på 10 min och de är 90 sek långa så kan man ju typ bli hemma till man har mer eller mindre konstanta värkar utan någon paus?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-27 12:03:47 följande:
    Fast om det är 4 värkar på 10 min och de är 90 sek långa så kan man ju typ bli hemma till man har mer eller mindre konstanta värkar utan någon paus?
    Naturligtvis inte. Har du fyra värkar på tio minuter så har du. Fattar inte hur du blandar in att man ska vänta tills man har konstant värk. Värkar funkar inte så, de kan inte hålla i sig hur länge som helst och det blir alltid paus emellan.

    Om du har fyra värkar inom tio minuter kan du t ex ha 90 sek värk, 90 sek paus varvat. Den fjärde börjar då inom tio minutersspannet och du vet att det är dags att åka in.
  • Anonym (Post)

    Min kompis fick aldrig mer än tre minuter mellan värkarna. Hon tilläts inte åka in, så barnet föddes hemma. Själv hade jag typ tre värkar med det tidsavståndet, sen blev de extremt täta och tio minuter senare föddes barnet. (Vi hade som tur var åkt in innan dess.) Så gå inte bara efter klockan! Åk in om det känns som att det behövs. 


    Och angående värkar utan paus: jo, så kan det bli. 

  • Anonym (Post)
    Anonym (Post) skrev 2023-08-27 12:20:26 följande:

    Min kompis fick aldrig mer än tre minuter mellan värkarna. Hon tilläts inte åka in, så barnet föddes hemma. Själv hade jag typ tre värkar med det tidsavståndet, sen blev de extremt täta och tio minuter senare föddes barnet. (Vi hade som tur var åkt in innan dess.) Så gå inte bara efter klockan! Åk in om det känns som att det behövs. 


    Och angående värkar utan paus: jo, så kan det bli. 


    mindre än, skulle det ju stå! 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-27 12:10:00 följande:
    Naturligtvis inte. Har du fyra värkar på tio minuter så har du. Fattar inte hur du blandar in att man ska vänta tills man har konstant värk. Värkar funkar inte så, de kan inte hålla i sig hur länge som helst och det blir alltid paus emellan.

    Om du har fyra värkar inom tio minuter kan du t ex ha 90 sek värk, 90 sek paus varvat. Den fjärde börjar då inom tio minutersspannet och du vet att det är dags att åka in.
    Ok! Jag trodde alla värkarna var tvungna att ha klingat av under spannet.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-27 12:22:49 följande:
    Ok! Jag trodde alla värkarna var tvungna att ha klingat av under spannet.
    Nej då, huvudsaken att du märker att du inom tio minuter "får" värkarna. Blir de alltför smärtsamma och paracetamol inte hjälper är det bäst att ringa förlossningen och fråga om du inte borde åka in ändå.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Post) skrev 2023-08-27 12:20:26 följande:

    Och angående värkar utan paus: jo, så kan det bli. 


    Nja, du menar väl snarar att man kan få värkar tätt inpå varandra men jag har aldrig hört talas om någon som fått värk som hållit i sig konstant tills barnet fötts, alltså som nästan en enda sammanhängande värk med "noll" paus emellan.
  • Anonym (Post)
    Anonym (Jo) skrev 2023-08-27 12:37:11 följande:
    Nja, du menar väl snarar att man kan få värkar tätt inpå varandra men jag har aldrig hört talas om någon som fått värk som hållit i sig konstant tills barnet fötts, alltså som nästan en enda sammanhängande värk med "noll" paus emellan.
    Inte hela förlossningen, men delar. Mina sista tio minuter fick jag ingen paus. En sk störtförlossning, tog en timme allt som allt. 
  • Anonym (Post)
    Anonym (Post) skrev 2023-08-27 18:04:34 följande:
    Inte hela förlossningen, men delar. Mina sista tio minuter fick jag ingen paus. En sk störtförlossning, tog en timme allt som allt. 
    Jag krystade heller aldrig medvetet och märkte inte ens att barnet kom ut. Plötsligt höll någon fram en urgullig bebis framför mig och sa att den var min!  
Svar på tråden Hur räknar man värkar??