• Yngwie81

    Hälsa på kollegor av annat kön

    Hej
    Jag har en fundering angående att hälsa på kollegor utanför arb tid. Och speciellt ni kvinnor.
    Upplever själv att kvinnliga kollegor har svårare att säga hej eller hälsa överhuvudtaget om man passerar varandra typ på fritiden. Jag är man då. 
    Tycker att om man ses i arb. och kan prata o så där så hör det till folkvett att bara säga hej. Har definitivt inga andra krav mer än det. Typ: vi känner varandra så hej. Och det är ju inte att blanda ihop jobb o fritid direkt. Själv har jag kanske inte heller lust o prata med jobbfolk alltid på fritiden men ett hej kan man haspla ur sig iallafall.
    Solig

  • Svar på tråden Hälsa på kollegor av annat kön
  • Mortiscia80

    Om de inte ens kan säga hej när ni möts och detta är ett mönster så beror det ju på något som inte har med kvinnorna att göra utan mer med dig själv. De kanske känner sig obekväma och inte vill ha kontakt utanför jobbet.

  • Yngwie81

    Ja frågan vad jag gjort i sådanna fall? Högst ordinär man med fam.

  • Mortiscia80
    Yngwie81 skrev 2023-08-29 15:54:18 följande:

    Ja frågan vad jag gjort i sådanna fall? Högst ordinär man med fam.


    Ja det kan ingen här svara på tyvärr, men en del kan uppfattas som jobbiga utan att veta om det. Hur beter sig de här kvinnorna på jobbet när ni pratar? Glada och skrattar, är vänskapliga osv? Eller är det mer artiga samtal, just som man gör med någon som bara är en kollega? Oavsett skulle jag säga att det är oartigt att inte hälsa om man ses ute.
  • Magical

    Man hälsar väl på kollegor och andra man känner? Låter skumt. 

  • Yngwie81

    Nog bara jag som funderar för mycket i vanlig ordning och ältar det i mitt huvud som vanligt.

  • Guldnovan

    Låter ju väldigt märkligt och oförskämd att inte säga hej till en manlig kollega. Självklart hälsar jag på alla jag känner, oavsett kollega eller kön. 

  • Themis

    Jag hälsar givetvis om jag känner igen personen.

    Problemet är att jag är ansiktsblind, har svårt att känna igen folk nbäre de dyker upp i "fel" sammanhang  och hade 800 kollegor på förra jobbet.

    Det blev aningen för svårt ibland. Och sen går jag ofta djupt försjunken i egna tankar om jag går ute själv och ser knappt en lastbil på väg mot mig heller.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • kaleldenn

    Klart man ska säga hej och hälsa även som kvinna! Vet dock inte om jag riktigt upplevt att det är många kvinnor som inte gör det, snarare tvärtom! 

  • Hjelm

    Låter otroligt märkligt att inte hälsa på folk man känner när man träffas i andra sammanhang än där man vanligtvis ses. Själv hälsar jag ju till och med på främlingar om man får ögonkontakt.

  • Billie38

    Ja det är klart att man säger hej till folk man känner, man kanske inte stannar och pratar med alla dock. Ibland kanske man är tankspridd och inte ser, men ser man någon man känner så säger man hej.
    Låter konstigt om det händer dig ofta. Är det olika personer eller i en situation där de kanske inte vill "kännas igen" eller samtala?

  • gråfågel

    Jag tycker också man hälsar. När en kollega (manlig) inte hälsade häromveckan så gick jag närmre och sa hej så han säkert såg mig. Jag tror han undvek mig för det var på systembolaget och han hade handlat enorma mängder sprit.

  • AndyPandyLandy
    Mortiscia80 skrev 2023-08-29 15:46:05 följande:

    Om de inte ens kan säga hej när ni möts och detta är ett mönster så beror det ju på något som inte har med kvinnorna att göra utan mer med dig själv. De kanske känner sig obekväma och inte vill ha kontakt utanför jobbet.


    Själv tycker jag det är hyfs att hälsa på alla. Även personer som är lite jobbiga. De kanske inte ens vet om att de är jobbiga. 
Svar på tråden Hälsa på kollegor av annat kön