• m1n4x

    IVF - hur många dagar ledig

    Hej

    Jag ska göra min första IVF-behandling i oktober månad.

    Min fråga är till er som utfört IVF-behandling - behövde ni vara lediga i samband med ägguttag och återföring?

    Har läst att ägguttaget är smärtsamt, så den dagen kommer jag att vara hemma från jobbet men behöver man vara ledig fler dagar?

    Meddelade ni er chef i förväg om planerad IVF? 

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden IVF - hur många dagar ledig
  • Cottis

    Hej! Återföringen tar jättekort tid och är absolut inget du behöver ta ledigt för (bortsett från tiden för själva läkarbesöket). 


    Angående äggplocket vill jag först och främst säga en sak - tro inte på allt du läser. Visst, det KAN säkert vara smärtsamt, men du får både lugnande och smärtstillande så det kommer gå hur bra som helst. Jag har gjort tre uttag och de har alla gått smidigt. Många går till jobbet redan dagen efter, så det är individuellt. Jag har ofta behövt stanna hemma någon dag extra då jag haft lite väl många ägg att plocka och därför mått lite sämre när bedövningen släpper. Ingen större fara dock, men det har varit skönt att ta det lugnt.

    Om du berättar för chefen eller inte är såklart individuellt. Har du en bra relation med chefen skulle jag absolut berätta. En IVF-process kan, om man har otur, pågå LÄNGE (för mig tog det över två och ett halvt år och oräkneliga läkarbesök) och då är det skönt att slippa ljuga ihop varför du behöver gå till läkaren stup i kvarten.

    Lycka till med allt!

  • m1n4x
    Cottis skrev 2023-09-11 10:10:32 följande:

    Hej! Återföringen tar jättekort tid och är absolut inget du behöver ta ledigt för (bortsett från tiden för själva läkarbesöket). 


    Angående äggplocket vill jag först och främst säga en sak - tro inte på allt du läser. Visst, det KAN säkert vara smärtsamt, men du får både lugnande och smärtstillande så det kommer gå hur bra som helst. Jag har gjort tre uttag och de har alla gått smidigt. Många går till jobbet redan dagen efter, så det är individuellt. Jag har ofta behövt stanna hemma någon dag extra då jag haft lite väl många ägg att plocka och därför mått lite sämre när bedövningen släpper. Ingen större fara dock, men det har varit skönt att ta det lugnt.

    Om du berättar för chefen eller inte är såklart individuellt. Har du en bra relation med chefen skulle jag absolut berätta. En IVF-process kan, om man har otur, pågå LÄNGE (för mig tog det över två och ett halvt år och oräkneliga läkarbesök) och då är det skönt att slippa ljuga ihop varför du behöver gå till läkaren stup i kvarten.

    Lycka till med allt!


    Stort tack för ditt utförliga svar!
  • Awesomeginger

    Hej hej 

    Har inte gjort en återförening än, har ett planerat FET i höst.

    Jag är tyvärr en av dom som äggplocket blev riktigt smärtsamt. Visade sig att de smärtlindrande jag fick inte fungerade på mig och kände allt och det var rent ut fruktansvärt. Hade både ont och var i chock efteråt. Var hemma från jobbet samma dag och dagen efter. Mådde bättre och gick till jobbet men fick ett bakslag och besökte kliniken där de visade sig att jag fått en inflammation så åt antibiotika och jobbade hemifrån hela veckan efter. 
    Jag prata med mitt jobb och berättade allt vad som pågick.

    Men som jag förstått de är det ytterst få som upplever samma sak som jag. Hoppas verkligen inte du behöver gå igenom det.

  • BuoBä

    Jag har gjort 8 äggplock. Visst, det kändes lite obehagligt, men det gjorde inte direkt ont. Så man kan dra slutsatsen att det är olika för alla. 

    Jag var på gränsen till överstimulering ett par gånger. Då var jag hemma och tog det lugnt i 2-3 dagar, på läkarens inrådan. De andra gångerna var jag hemma ut dagen, men gick till jobbet dagen efter. 

    Efter insättning gick jag tillbaka till jobbet direkt några gånger, och dagen efter de resterande, men mest beroende på att besöket var på eftermiddagen så det inte var lönt att gå till jobbet efter. 

Svar på tråden IVF - hur många dagar ledig