• beme

    Ägglossningstest

    Jag gjorde en abort i mitten av augusti, (i v.6) vilken var klar 25/8, dvs blödningen slutade då.

    För att ha koll på när ägglossningen/mensen kommer tillbaka så har jag tagit ägglossningstester, något jag inte gjort tidigare så nu är förvirringen stor 🙈😅

    Det första ÄL testet tog jag den 26 augusti vilket visade positivt (båda strecken iprincip lika starka). Graviditetstest med samma urin visade pyttepyttesvagt positivt den dagen och någon dag senare helt negativt.

    Trodde då att min ägglossning kom direkt efter aborten, men nu har jag läst mig till att testet kanske reagerade på graviditeten? 🤷🏼?♀️

    Därefter har jag tagit ÄL tester den 1/9, 3/9, 4/9 vid samma tidpunkt på kvällen och alla tester har visat ett väldigt svagt resultat varje gång. Men aldrig med endast 1 streck.

    Igår, den 10/9 så ÄL testade jag igen och väntade mig ett resultat med endast ett streck, men får istället upp två nästan lika tydliga streck på stickan. Så funderingen ännu är om min ägglossning börjar närma sig nu och inte min mens, som jag tänkte mig.

    Hur funkar det egentligen med ägglossningstesterna? 🤷🏼?♀️ Jag har kört med graviditetskollen om det spelar någon roll.



    Lägger in bilder för lite mer tydlighet i vad tusan jag snackar om 😅 Hur skulle ni tyda det här med den info jag delat ovan? Är ägglossningen på G nu, i så fall när då tror ni, eller reagerar testet på att mensen är på ingång om några dagar som jag tänkte utifrån första testet jag gjorde?! 🤷🏼?♀️


    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Svar på tråden Ägglossningstest
  • beme

    Har absolut ingen av er 1 700 människor som läst, någon som helst koll på ägglossningstest, eller har någon erfarenhet av abort/missfall och när ägglossning och mens kan tänkas komma tillbaka därefter? 🙈 Spekulera lite med mig 😅🙏🏼


    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • Nässelfjärilen

    När jag var gravid senast så upptäckte jag det tack vare ägglossningstest. Körde med Clearblues ägglossningstest (lila) och trodde det var något fel på testet då jag fick blinkande gubbe varje dag som aldrig övergick till fast gubbe. 

    Visste ju med mig att ägglossningstest kan påvisa graviditet och testade med ett graviditetstest och det visade klart positivt. 

    Med allt det sagt så skulle jag tro att ditt första ägglossningstest visade positivt på grund av att du fortfarande hade graviditetshormon kvar i kroppen efter aborten (eftersom att du även hade positivt på graviditetstest). 

    Jag skulle se det som att din ägglossning kan ske inom ett par dagar. Jag har nämligen aldrig hört talats om att testen skulle reagera på att mensen är på G. 

  • beme
    Nässelfjärilen skrev 2023-09-14 12:03:09 följande:

    När jag var gravid senast så upptäckte jag det tack vare ägglossningstest. Körde med Clearblues ägglossningstest (lila) och trodde det var något fel på testet då jag fick blinkande gubbe varje dag som aldrig övergick till fast gubbe. 

    Visste ju med mig att ägglossningstest kan påvisa graviditet och testade med ett graviditetstest och det visade klart positivt. 

    Med allt det sagt så skulle jag tro att ditt första ägglossningstest visade positivt på grund av att du fortfarande hade graviditetshormon kvar i kroppen efter aborten (eftersom att du även hade positivt på graviditetstest). 

    Jag skulle se det som att din ägglossning kan ske inom ett par dagar. Jag har nämligen aldrig hört talats om att testen skulle reagera på att mensen är på G. 


    Tack för att du delade din erfarenhet 🥰🙏🏼 Det låter logiskt att testet visade positivt pga graviditeten där i början och att det var det som sedan "svalnade" där vid 3-4 september.

    Jag får fortsätta testa vidare då alltså. Jisses, en helt ny värld det här 😅
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • cutepenguin

    Ägglossningstest KAN påvisa en graviditet, men i ditt fall skulle jag inte säga att du fått mer än ett positivt ägglossningstest. LH-hormon ökar och sjunker under hela cykeln därav får du olika styrkor på testen. Även om testet du tog den 10/9 är starkt är det inte positivt. 


    De personer jag läst om som märkt av graviditet via ägglossningstest har verkligen fått positivt på testen, inte bara starka streck. 🥰 Skulle testen vara positiva trots att du inte har ägglossning finns däremot chansen att du är gravid, men då ska ju även ett graviditetstest visa positivt som enbart mäter hCG. Ägglossningstest gör ingen skillnad mellan hormoner, utan de kan bli positiva både pga LH-hormon och hCG därför finns det de som upptäcker en graviditet med ägglossningstest.

  • beme
    cutepenguin skrev 2023-09-14 13:56:07 följande:

    Ägglossningstest KAN påvisa en graviditet, men i ditt fall skulle jag inte säga att du fått mer än ett positivt ägglossningstest. LH-hormon ökar och sjunker under hela cykeln därav får du olika styrkor på testen. Även om testet du tog den 10/9 är starkt är det inte positivt. 


    De personer jag läst om som märkt av graviditet via ägglossningstest har verkligen fått positivt på testen, inte bara starka streck. 🥰 Skulle testen vara positiva trots att du inte har ägglossning finns däremot chansen att du är gravid, men då ska ju även ett graviditetstest visa positivt som enbart mäter hCG. Ägglossningstest gör ingen skillnad mellan hormoner, utan de kan bli positiva både pga LH-hormon och hCG därför finns det de som upptäcker en graviditet med ägglossningstest.


    Ja jag har förstått att ÄL tester behöver ha starka streck för att räknas som positivt, men tänker att det senaste då var/är på väg åt det hållet och att det första då mest troligt indikerade på hcg som var kvar.

    Man lär sig nytt varje dag 😅
    "Once you become fearless, life becomes limitless"
  • cutepenguin
    beme skrev 2023-09-14 15:09:40 följande:
    Ja jag har förstått att ÄL tester behöver ha starka streck för att räknas som positivt, men tänker att det senaste då var/är på väg åt det hållet och att det första då mest troligt indikerade på hcg som var kvar.

    Man lär sig nytt varje dag 😅

     


    Ja, det är ju möjligt! Du får fortsätta testa nu och se om du får något mer positivt ÄL-test helt enkelt 😅 Inte helt lätt efter abort eller missfall att veta när nästa ÄL är så det kan variera. För vissa går det snabbt för kroppen att återställa sig och för vissa tar det lite längre tid. 

  • beme

    Testade i ytterligare 2 dagar efter det som verkade vara på väg mot en stegring. Dock har det snarare varit tvärtom, svagare streck, men ingen märkbar nedgång. När är det tänkt att testen ska bli så som det blev vid den 3-4 september för mig, dvs supersvagt teststreck igen?! 🙈😅

    Tycker teststrecken sett typ exakt lika staka ut i flera dagar nu.. 🧐



    Tycker ni att det minskar något?
    Varför är det kvar på den här nivån men sänktes innan höjningen den 10:e, dvs 3-4 september?


    "Once you become fearless, life becomes limitless"
Svar på tråden Ägglossningstest