• Åss

    Blodklump från tarm en gång

    För cirka tre månader sedan kom det en tumnagel-stor blodklump i toaletten när jag gjorde nummer två.


    Jag har nu fått tid för Koloskopi men är orolig efter att ha läs att en på 10 000 dör av undersökningen i en läkartidning och att det inte beror på patientens kön, ålder eller hälsa utan snarare på hur väl genomförd undersökningen är/ läkarens erfarenhet. 

    Jag tänker nu att det kanske är onödigt att genomföra undersökningen eftersom att det var en engångsgrej och jag hade då varit trög i magen några dagar tidigare och stressad under längre tid.

    Någon som är läkare här eller har erfarenhet och kan komma med goda råd? 😀


    Tarmproblem
  • Svar på tråden Blodklump från tarm en gång
  • Anonym (Ziggy stardust)

    I vilket land genomfördes studien? Vilket år? Vilka människor studerades? Har du pratat med din läkare? Om det värsta skulle hända och du har tarmcancer, hur många av 10000 med den cancerformen dör?

    Jag pratade med min mamma om det här idag, att så många är mer rädda för mediciner och vaccin och som nu då en helt vanlig undersökning än för själva sjukdomen i sig. Vilket är intressant. Det är ju helt ologiskt egentligen. Man är mer rädd för att äta hjärtmediciner än för att få en hjärtinfarkt etc. 

    Du vet själv att de genomför den här undersökningen på folk flera gånger varje dag på alla landets sjukhus och det är inte farligt att göra den. De som dör har säkert saker gemensamt som t ex hög ålder, underliggande sjukdomar, defekta tarmar eller vad som helst. 

    Om du verkligen skulle vara sjuk kommer detta inte vara sista gången du gör en koloskopi, då kommer du säkert göra minst en per år livet ut samt många andra typer av undersökningar. Det är definitivt inte värt att hoppa över undersökningar som kan rädda liv nu när du har haft något avvikande från tarmen. 

     

Svar på tråden Blodklump från tarm en gång