• Anonym (Knäckt?)

    Hur mkt studielån har ni?

    Jag har pluggat i omgångar på högskola för mer kompetens O för att jobba med andra saker! När jag är färdig kommer jag ha ca 380 000kr totalt när jag är 47 år! Kommer inte vara högavlönad utan runt 43-45tusen i lön! Är detta galet? Skall man Deppa Ihop?

  • Svar på tråden Hur mkt studielån har ni?
  • EnAnonumius
    Anonym (Knäckt?) skrev 2023-09-15 12:50:20 följande:
    Hur mkt studielån har ni?

    Jag har pluggat i omgångar på högskola för mer kompetens O för att jobba med andra saker! När jag är färdig kommer jag ha ca 380 000kr totalt när jag är 47 år! Kommer inte vara högavlönad utan runt 43-45tusen i lön! Är detta galet? Skall man Deppa Ihop?


    Deppa ihop? Varför?

    Det är ju ditt val att plugga på Högskolan och skaffa studielån.
    Så varför fråga andra om du skall "deppa ihop".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Knäckt?)
    EnAnonumius skrev 2023-09-15 12:53:26 följande:
    Deppa ihop? Varför?

    Det är ju ditt val att plugga på Högskolan och skaffa studielån.
    Så varför fråga andra om du skall "deppa ihop".
    Tänkte väl mer ifall fler än jag har mkt i studielån utan att bli höginkomsttagare?
  • Jemp

    Det finns ju två aspekter av det. Det är inte alla utbildningar som lönar sig ekonomiskt, men som kan ge andra värden. Jag har en sån. Det är väl tråkigt men klarar mig fint. Så länge man har en inkomst är ju inte återbetalning av csn så betungande.

  • EnAnonumius
    Anonym (Knäckt?) skrev 2023-09-15 12:56:18 följande:
    Tänkte väl mer ifall fler än jag har mkt i studielån utan att bli höginkomsttagare?
    Men 43-45kkr är ju inte illa alls.. En lön man kan klara sig bra på och kanske eventuellt spara undan lite pengar när räkningar, mat etc  är betalt.

    Att studier på Högskolan har aldrig och kommer aldrig att vara garantier för att bli en höginkomsttagare.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • BuoBä

    1) 43-45k med ny examen är verkligen ingen dålig lön.
    2) Du ska jobba i minst 20 år till, då är det bättre att det är med något du trivs med?
    3) Studielån är fortfarande väldigt förmånliga.

    Jag har noll kronor kvar i lån. Betalade in det sista  här om året, ca 17 år efter studiernas slut. Jag tjänade mindre än 43k fram tills för ca 5 år sedan.

  • LFF

    Har strax under 110 000 kvar. Betalar strax under 1400 i månaden. Tjänar 35000. Jobbar inte med det jag utbildade mig till. Är 47 år (snart)

  • Anonym (Knäckt?)
    Anonym (U) skrev 2023-09-15 13:12:22 följande:

    Hur gammal är du ts?


    46 nu o lär vara 48 som klar
  • Anonym (Loo)

    Läste 3 år på högskola, har en kandidat. Har 50 000 i studielån. Så ja, TS har mycket studielån men det är självförvållat. Skulle dock inte vilja vara i den sitsen. 

  • Anonym (Knäckt?)
    Anonym (Loo) skrev 2023-09-15 14:54:03 följande:

    Läste 3 år på högskola, har en kandidat. Har 50 000 i studielån. Så ja, TS har mycket studielån men det är självförvållat. Skulle dock inte vilja vara i den sitsen. 


    Oj bara 50 tusen 🙈
Svar på tråden Hur mkt studielån har ni?