• vcent

    Störiga grannar?

    Jag har nyligen fått en ny granne i lägenheten ovanför. Det bör ju inte vara något problem eller hur? 


    men han spelar ?musik? på hög volym dagarna i ända? hela min lägenhet skakar och man kan tro att högtalaren står i mitt vardagsrum. Än så länge har det inte hänt efter 21 på kvällen? men är man hemma under dagen så får man höra denna ?musik? hela j*vla dagen. 


    Har ringt ut störningsjouren/hyresvärden en gång, men självklart så stängde han ju av under den stunden dem var här och satte sedan igång igen? det kostade mig 1000kr. 


    Och nej? detta är inte något normalt man får stå ut med i en lägenhet? jag har bott i lägenheter hela livet och aldrig upplevt något liknande? och då har jag bott i VÄLDIGT lyhörda lägenheter. 


    Detta är ett väldigt modernt hyreshus med så bra ljudisolering att man ibland tror att man bor ensam 100mil ut i skogen. 


    Grejen är att för att det öht ska höras i andra lägenheter eller i trapphuset så måste man ha så hög volym att man blir döv? och det verkar han ha? han öppnar iaf inte dörren när man försöker få kontakt med honom. Har lämnat en lapp i hans brevlåda för ett par veckor sedan? ingen förbättring. 


    Den förra grannen var jag nära vän med, och han spelade hög musik och hade fester osv? men inte ett knyst hördes hos mig? så jag vet hur hög musik man kan spela utan att något hörs. 


    Eftersom det händer främst på dagtid så är det ju inte direkt någon mer i huset som klagar hos hyresvärde? och det dom hör är ju inte lika frekvent som för mig som ofta sitter hemma. 


    Någon som varit med om nått liknande? Hur gick det? Vad gjorde ni för att bli av med störandet? 

  • Svar på tråden Störiga grannar?
  • Drottningen1970

    Spela in och skicka till värden. Du ska inte få räkning fråga n störningsjouren när störning konstaterats, det är grannen som ska få den.

  • vcent
    Drottningen1970 skrev 2023-09-15 19:52:32 följande:

    Spela in och skicka till värden. Du ska inte få räkning fråga n störningsjouren när störning konstaterats, det är grannen som ska få den.


    Eftersom störning inte kunde konstateras är det ju jag som får räkningen men den skyldige går fri
  • Nattviol

    Ladda ner en decibelmätare på mobilen och stäng av alla ljud du kan i din lägenhet samt fönster och se om du får utslag. 

    Men som någon skrev - försök bevisa med film, vänner eller liknande. Notera i ett block varje gång du blir störd. Be fastighetsskötaren komma förbi och lyssna. 

    Hade också en sådan granne en gång, en ren plåga. Till och med grannen OVANFÖR mig klagade! Det låg en lägenhet emllan. Tyvärr hade föräldrarna nåt toppjobb inom komunen och de klappade grannen medhårs. 

    Jo! Prata med grannar! Prata med grannen under störiga grannen, grannarna brevid störiga grannen och kanske till och med grannar på ditt våningsplan. Ibland finns det fler som stör sig på det än man tror, då är ni flera. 

    Till sist finns det även "ge igen myntet". Låna ett par feta högtalare. Sätt på någon jobbigt enerverande musik. Rikta högtalarna mot grannes lägenhet. Kan rekommendera opera, joddel eller liknande. Gå ut ett par timmar. Kan funka. Skrattande

  • RaYzLeR
    vcent skrev 2023-09-15 18:59:06 följande:
    Störiga grannar?

    Jag har nyligen fått en ny granne i lägenheten ovanför. Det bör ju inte vara något problem eller hur? 


    men han spelar ?musik? på hög volym dagarna i ända? hela min lägenhet skakar och man kan tro att högtalaren står i mitt vardagsrum. Än så länge har det inte hänt efter 21 på kvällen? men är man hemma under dagen så får man höra denna ?musik? hela j*vla dagen. 


    Har ringt ut störningsjouren/hyresvärden en gång, men självklart så stängde han ju av under den stunden dem var här och satte sedan igång igen? det kostade mig 1000kr. 


    Och nej? detta är inte något normalt man får stå ut med i en lägenhet? jag har bott i lägenheter hela livet och aldrig upplevt något liknande? och då har jag bott i VÄLDIGT lyhörda lägenheter. 


    Detta är ett väldigt modernt hyreshus med så bra ljudisolering att man ibland tror att man bor ensam 100mil ut i skogen. 


    Grejen är att för att det öht ska höras i andra lägenheter eller i trapphuset så måste man ha så hög volym att man blir döv? och det verkar han ha? han öppnar iaf inte dörren när man försöker få kontakt med honom. Har lämnat en lapp i hans brevlåda för ett par veckor sedan? ingen förbättring. 


    Den förra grannen var jag nära vän med, och han spelade hög musik och hade fester osv? men inte ett knyst hördes hos mig? så jag vet hur hög musik man kan spela utan att något hörs. 


    Eftersom det händer främst på dagtid så är det ju inte direkt någon mer i huset som klagar hos hyresvärde? och det dom hör är ju inte lika frekvent som för mig som ofta sitter hemma. 


    Någon som varit med om nått liknande? Hur gick det? Vad gjorde ni för att bli av med störandet? 


    Vad var det som kostade dig 1000 kr?
  • Minimalen
    RaYzLeR skrev 2023-09-16 01:02:47 följande:
    Vad var det som kostade dig 1000 kr?
    Störningsjouren brukar ta det för utryckningen. Men det är den som stör som ska betala det med de påstår väl att grannen  inte stört. Om störningsjouren är seriös så ska de först lyssna utan att visa att de är där så att grannen inte ska kunna neka till att han har hållit på mer än ett par minuter. 
Svar på tråden Störiga grannar?