• Värdshuset

    Hög puls

    Lite orolig här hemma, hoppas på lite lugnande svar :)

    Jag är i V. 6, har senaste dygnen märkt av att min vilopuls ökat. Ligger i soffan/sängen och känner hjärtklappning. Kollat pulsen som ligger mellan 105-112 i vila, 125 vid lite rörelse. Är det normalt med hög puls i början av graviditeten? Blodtrycket är bra, kollades idag på sjukhus under en kontroll (även då var pulsen 112).

    Vad har ni haft i vilopuls i början på graviditeten? Glad

  • Svar på tråden Hög puls
  • cutepenguin

    Har också högre vilopuls (och hade vid förra graviditeten också) såhär i början. Men inte så pass hög som du 😅 Har i o för sig normalt sätt väldigt låg vilopuls (45-50) och nu har jag runt 55-60 vilket är högt för mig. Däremot märks det VÄL så fort jag anstränger mig då den ökar mycket snabbare än tidigare 😂

  • svansmamman

    Jag fick superhög puls i min förra graviditet, dock inte så tidigt utan snarare omkring vecka 25. För mig berodde det på att blodtrycket sjönk, vilket gjorde att pulsen skenade. Jag låg sånär som aldrig på under 115, och gick jag en kort promenad från bussen till kontoret var den snabbt uppe i 160. Det var hemskt verkligen. 


    Jag är gravid igen, nu i vecka 23, och min puls är förhöjd, men inte så extremt som sist - iallafall inte än. Även nu är mitt blodtryck lågt, vilket vården förklarat är bakgrunden till min höga puls.

  • yny

    Jag har också jättehög puls, den går aldrig under 100/minut. Minns inte exakt när det började men inte så tidigt som v6. Innan graviditeten hade jag runt 60-70/minut så det är en rejäl ökning. Mitt blodtryck är normalt.

    Jag fick förklarat att det beror på att kroppen är lite mer ansträngd och det ger ökad hjärtfrekvens, och att blodvolymen ökar och därför måste hjärtat arbeta hårdare för att pumpa runt allt blod. 

Svar på tråden Hög puls