• Um Hamza

    Tecknar ni fast eller rörligt elavtal i vinter?

    Vi ska tecka om nu. Tydligen erbjuds det både halvår, år och tre år hos vår leverantör. Eller rörligt. Halvår och år är ungefär samma kostnad, ungefär det dubbla mot rörligt men antar att det rörliga bara är exempel från augusti, som ju är en av de billigaste månaderna. Jag misstänker att vi redan har betalat för mycket året som gått med fast, säkert 70000 på ett år, så sjukt mycket. Så nu vill jag hellre lägga undan lite extra att ta av om det blir några dyra månader. Men min sambo är orolig att det ska sticka iväg, det har jag också full förståelse för. Hur gör ni? 

  • Svar på tråden Tecknar ni fast eller rörligt elavtal i vinter?
  • Aniiee

    Står fast vid mitt rörliga timmavtal. Men vi bor i lägenhet och betalar inte för uppvärmning. 

    Förra vintern var vårt snitt-timpris för November 1.69 kr/kWh, December 3.57 kr/kWh och Januari 1.19 kr/kWh. Plus skatt och moms osv. Vi kunde binda det på typ 4.50 kr/kWh men eftersom priserna inte ens var där uppe året innan förutom enstaka timmar kom vi fram till att det i längden är billigast att ha rörligt. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee

    Fel av mig, de var inklusive moms men inte skatt och övriga avgifter. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • linani

    Rörligt avtal, men så har vi rätt goda inkomster och annan uppvärmning än el. 

    Just nu pekar det åt lägre elpriser denna vinter än förra, men ingen kan sia om framtiden. Kan alltid komma någon ny krigshandling (eller global pandemi för den delen) som ställer prognoserna på ändå.

    Ni kan bara svara själva för hur priskänsliga ni är, om ni har rörelseutrymme eller vill ha en förutbestämd månadskostnad att budgetera efter. Att din partner slipper oroa sig kan ju vara lika viktigt för er tillvaro som sparade tusenlappar. 

  • Um Hamza
    Postman skrev 2023-09-23 12:47:24 följande:

    Kör med timpris. 


    Det fanns också som alternativ. Vad innebär det? Är det att man tvättar och diskar på natten för att det är lite billigare då? 
  • Aniiee
    Um Hamza skrev 2023-09-23 12:52:45 följande:
    Det fanns också som alternativ. Vad innebär det? Är det att man tvättar och diskar på natten för att det är lite billigare då? 
    Om man vill, men det är det så klart inget tvång på. Men ja, det är klara toppar i priset oftast mellan 06 och 08 och mellan 17 och 20, dvs när folk gör frukost och middag, och ofta bottennotationer mellan midnatt och 06, men det är ofta billigt även mitt på dagen på vardagar. Idag ill exempel går priset mellan -0.1 öre vid midnatt för att sedan gå uppåt hela dagen fram till kl 18 då spotpriset toppar på 8,21 öre för att sedan sjunka till 3 öre vid 23, medan imorgon börjar det vid 2,41 ööre vid midnat, vandrar neråt till 1.1 öre vid kl 04, sen upp igen til 3.26 öre vid kl 9, neråt igen till -3,1 öre kl 13, upp igen till 9.78 öre vid 18 för att sen vandra neråt igen till 1,74  öre vid 23.

    Geller område 3. 

    Hett tips till alla som har timpris: kör tvättmaskin och gör en gryta eller något mellan 11 och 16 om ni är hemma eller kan ställa in timer på tvättmaskinen.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Dexter dot com

    Jag har bundit på 1,3 kr i elområde 3 nov-april. Kan inte styra min uppvärmning utan elementa och luftvärmepump kommer behöva vara på även under dom dyra timmarna så timpris är inte aktuellt. Jag kommer kanske betala mer än det rörliga men jag slipper oroa mig för 3-4 kr/kwh som förra vintern.

  • Um Hamza
    Dexter dot com skrev 2023-09-23 14:54:29 följande:

    Jag har bundit på 1,3 kr i elområde 3 nov-april. Kan inte styra min uppvärmning utan elementa och luftvärmepump kommer behöva vara på även under dom dyra timmarna så timpris är inte aktuellt. Jag kommer kanske betala mer än det rörliga men jag slipper oroa mig för 3-4 kr/kwh som förra vintern.


    Det verkar bli billigare i år. 
  • Dexter dot com
    Um Hamza skrev 2023-09-23 16:36:44 följande:
    Det verkar bli billigare i år. 
    Ja, förhoppningsvis men inget vet om det blir billigare och isf hur mycket. Jag betalar hellre lite extra för att slippa oroa mig.
  • Um Hamza

    Låter jobbigt att anpassa sig efter timpristoppen med en småbarnsfamilj. Vid 17 måste man ju nästan använda spisen vissa dagar. Vi har ju jordvärme som drar el hela tiden, det borde väl varken bli dyrare eller billigare med spotpris då 

  • Aniiee
    Um Hamza skrev 2023-09-23 16:41:11 följande:

    Låter jobbigt att anpassa sig efter timpristoppen med en småbarnsfamilj. Vid 17 måste man ju nästan använda spisen vissa dagar. Vi har ju jordvärme som drar el hela tiden, det borde väl varken bli dyrare eller billigare med spotpris då 


    Som sagt, det är så klart inget tvång på att anpassa sig bara för att man har timpris.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Postman
    Aniiee skrev 2023-09-23 13:22:09 följande:
    Om man vill, men det är det så klart inget tvång på. Men ja, det är klara toppar i priset oftast mellan 06 och 08 och mellan 17 och 20, dvs när folk gör frukost och middag, och ofta bottennotationer mellan midnatt och 06, men det är ofta billigt även mitt på dagen på vardagar. Idag ill exempel går priset mellan -0.1 öre vid midnatt för att sedan gå uppåt hela dagen fram till kl 18 då spotpriset toppar på 8,21 öre för att sedan sjunka till 3 öre vid 23, medan imorgon börjar det vid 2,41 ööre vid midnat, vandrar neråt till 1.1 öre vid kl 04, sen upp igen til 3.26 öre vid kl 9, neråt igen till -3,1 öre kl 13, upp igen till 9.78 öre vid 18 för att sen vandra neråt igen till 1,74  öre vid 23.

    Geller område 3. 

    Hett tips till alla som har timpris: kör tvättmaskin och gör en gryta eller något mellan 11 och 16 om ni är hemma eller kan ställa in timer på tvättmaskinen.
    Exakt så 👍🏻
  • Fliselisan

    Har Tibbler, timpris. Bor i hus. Tycker det är väldigt skönt att se exakt hur mycket el kostar, vad allt kommer landa på, och möjligheten att påverka kostnaderna själv.

Svar på tråden Tecknar ni fast eller rörligt elavtal i vinter?