• Robin95

    ADHD Medicinering

    Hej jag hoppas få lite råd kring min situation. Jag medicineras med Concerta den fungerar utmärkt inga stora biverkningar endast mindre aptit och trötthet, däremot blir det jobbigt för mig när den går ur kroppen då jag oftast upplever ångest, lättirriterad och andra jobbiga känslor. Äter voxra för antidepressiv effekt men har hört att Strattera har samma möjliga verkan. 

    Jag fungerar inte utan medicin tack på förhand. 

  • Svar på tråden ADHD Medicinering
  • Freddie K

    Jag äter Elvanse. Det funkar för mig, men jag får sån ångest bara. Jag kan inte heller fungera utan min medicin. 


    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Robin95

    Jag tog Elvanse förut men kunde inte fortsätta då biverkningarna var större än fördelarna för min del. Vet inte om det skulle passa bättre nu när jag är äldre var 20 när jag tog Elvanse men vågar inte ta chansen efter min erfarenhet 

  • Freddie K
    Robin95 skrev 2023-09-24 16:45:14 följande:

    Jag tog Elvanse förut men kunde inte fortsätta då biverkningarna var större än fördelarna för min del. Vet inte om det skulle passa bättre nu när jag är äldre var 20 när jag tog Elvanse men vågar inte ta chansen efter min erfarenhet 


    Ok. Den funkar som sagt på mig. Ritalin funkar rätt bra också.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Robin95

    Okej är det inte samma som Concerta eller samma aktiva substans Menyldifenidat eller vad det heter haha osäker på stavningen 

  • Freddie K
    Robin95 skrev 2023-09-24 16:48:01 följande:

    Okej är det inte samma som Concerta eller samma aktiva substans Menyldifenidat eller vad det heter haha osäker på stavningen 


    Ritalin funkar annorlunda än Concerta och på mig funkade den helt ok.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • chriztalizer

    Voxran kan vara en anledning till aggressivitet. Käkade det för några år sedan och när jag gick upp på 300 mg fick jag utbrott flera ggr per dag. Är bipolär typ två och har alltid haft ett rätt hetsigt temperament men när jag fick lithium löste sig allt sånt. Har precis börjat med Concerta. Står på 72 mg - funkar ok men jag ska begära Elvanse nästa vecka. Det är ju ganska vanligt att man blir lite grinig när medicinen går ur. Elvanse ska vara mjukare än Concerta - kanske värt att testa?

    Mvh / chriztalizer 

Svar på tråden ADHD Medicinering