• OroligTjej100

    Spädbarn ramlade ur sängen! Hjälp

    Känner mig helt jävla hopplös och riktigt jävla dum i huvudet.


    Min 4v bebis rullade ur sängen på 30-40cm höjd till golvet när jag sprang på toa snabbt för 30min sedan.


    Hörde en liten dunst och hon börja gråta men slutade inom 5sek när jag tog upp henne.


    Inga skador och verkar helt normal men är så jävla orolig och känner mig fruktansvärt korkad.


    Vågar inte berätta för mannen heller?


    Behöver vi söka vård eller avvakta och se hur hon mår?
    Vad ska man tänka på efteråt?


  • Svar på tråden Spädbarn ramlade ur sängen! Hjälp
  • Anonym (Mina är nu tonåringar)

    Jag kommer ihåg känslan när barnet första gången föll, satte i halsen, brände sig, klämde sig.
    Det är ok att berätta för den andra föräldern, ni kan ju inte linda in ungen i bubbelplast 20 år framöver, dessutom är det farligt med bubbelplast.
    Lägg en kudde på var sida babyn så det inte händer igen.
    Ha lite koll på den lille men att rusa till akuten brukar inte behövas.

  • Anonym (Klara)

    Kanske låter hemskt att säga men bebisar är rätt tåliga. Det som är bra är när de skriker på en gång vid fallet. Om barnet inte verkar reagera att den har ont någonstans är det nog ingen fara. Dra försiktigt armar och ben in och ut och se om barnet reagerar med gråt. Är säkert ingen fara 

  • Anonym (,)

    1177 för att lugna dina nerver

    Olyckor händer. Barn ramlar men hur kunde hon ta sig ur sängen?

  • Anonym (piff)
    Wildcard skrev 2023-09-24 17:03:59 följande:
    Ring doktorn iaf. Speciellt när den är så ung som din är. 
    Hur ringer man en doktor? Man ringer vårdcentralen och får prata med medicinsk sekreterare eller en sköterska. Men efter 17 är det nog svårt att ens komma i kontakt med VCom man inte bor i en storstad. 

    Man kan liksom inte bara ringa en doktor hur som helst. 
  • Anonym (Hm)

    Din 4 veckors gamla bebis rullade? Du menar månader va? Varför är det ingen som reagerar på hur en 1 månad gammal bebis ska lyckas rulla flera varv för att ta sig ur en säng och falla?

  • Anonym (,)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-24 21:00:26 följande:

    Din 4 veckors gamla bebis rullade? Du menar månader va? Varför är det ingen som reagerar på hur en 1 månad gammal bebis ska lyckas rulla flera varv för att ta sig ur en säng och falla?


    Jo, jag. Det hela låter så märkligt. Att barn ramlar ner från skötbord har man hört många gånger men ett litet barn som borde sovit om det lämnades?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (,) skrev 2023-09-24 21:13:23 följande:
    Jo, jag. Det hela låter så märkligt. Att barn ramlar ner från skötbord har man hört många gånger men ett litet barn som borde sovit om det lämnades?
    visst! Något går inte ihop alls. visst kan det vara jobbigt om ett barn råkar rulla ner från sängen. Sånt händer och de flesta barn klarar sig bra, men en så liten bebis kan inte ta sig ut från sängen på egen hand. Det får mig att tro att  bebisen lämnats precis vid kanten av sängen eller att, ja jag säger det högt, en annan form av olycka har skett och TS nu är orolig för att bebisen kan ha blivit skadad. 
    Anonym (,) skrev 2023-09-24 21:13:23 följande:
    Jo, jag. Det hela låter så märkligt. Att barn ramlar ner från skötbord har man hört många gånger men ett litet barn som borde sovit om det lämnades 
  • OroligTjej100

    4v precis som jag skriver tyvärr?mår skit över det, riktigt usel mamma som lyckas med detta.
    Barnet låg på ett ihopvikt täcke som jag i efterhand såg låg i en lutning,  sov när jag gick på toa.
    Antagligen vaknat eller viftat till i sömnen med ben/armar och måste då börjat rulla pga lutningen.
    Finns inget annat förklarligt skäl då bara jag va hemma och hörde svagt dunst och kort gråt innan jag fick tagit upp.

    Hur är det med huvudet, är inte det jätte jätte känsligt när dem är såpas små? Barnet är precis som vanligt men är jätteorolig att något kommer i efterhand? Samt känner mig helt jävla misslyckad och kommer aldrig kunna släppa det. Borde man få ha barn när detta händer en 4veckors?.fyfan alltså.

    Läst om flera månaders barn som detta hänt, ingen som vart med om i tidigare ålder och kan berätta hur det gick?

  • Anonym (Hm)
    OroligTjej100 skrev 2023-09-24 23:01:13 följande:

    4v precis som jag skriver tyvärr?mår skit över det, riktigt usel mamma som lyckas med detta.
    Barnet låg på ett ihopvikt täcke som jag i efterhand såg låg i en lutning,  sov när jag gick på toa.
    Antagligen vaknat eller viftat till i sömnen med ben/armar och måste då börjat rulla pga lutningen.
    Finns inget annat förklarligt skäl då bara jag va hemma och hörde svagt dunst och kort gråt innan jag fick tagit upp.

    Hur är det med huvudet, är inte det jätte jätte känsligt när dem är såpas små? Barnet är precis som vanligt men är jätteorolig att något kommer i efterhand? Samt känner mig helt jävla misslyckad och kommer aldrig kunna släppa det. Borde man få ha barn när detta händer en 4veckors?.fyfan alltså.

    Läst om flera månaders barn som detta hänt, ingen som vart med om i tidigare ålder och kan berätta hur det gick?


    Ah okej! Det förklarar rullandet. 


    jo visst har du rätt i att huvudet är känsligt, men huvudet är alltid känsligt. Hur har bebisen betett sig efteråt? Slö? Vill inte äta? Kräkningar? Bästa är att ringa 1177 eller åka in och kontrollera på akuten, men om bebisen beter sig som vanligt så är det oftast ett gott tecken. 


    Olyckor kan hända. De ska inte, men det gör. Hela tiden, överallt, av alla föräldrar över hela världen. Du är inte ensam, bebisar faller och rullar och krockar och slår i och slår på hela tiden. 


    Extrakolla med läkare, krama den lilla extra mycket ikväll, förlåt dig själv, lär dig av misstaget med täcket. 


    imorgon är en ny dag. 


     

  • FuckGoggleAskMe

    Kan bli hjärnskakning och att barnet börjar kräkas några timmar senare. Jag skulle då inte sovit i natt utan kollat hur barnet mådde. 

  • Anonym (Hm)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-09-24 23:15:21 följande:

    Kan bli hjärnskakning och att barnet börjar kräkas några timmar senare. Jag skulle då inte sovit i natt utan kollat hur barnet mådde. 


    Det har ju gått sju timmar sedan fallet. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-24 23:19:16 följande:
    Det har ju gått sju timmar sedan fallet. 
    Jag vet inte efter hur många timmar kräkningar kan börja, TS borde ringa 1177. 
  • OroligTjej100

    Barnet är helt som vanligt äter, sover, nöjd, ingen svullnad/bula inga kräkningar men oron i mig släpper ändå inte och känslan av att jag lyckats utsätta mitt såpass lilla barn för ett fall.
    Usch?och jag skriver verkligen inte detta för att någon ska tycka synd om mig. Det är synd om barnet!
    Visst olyckor händer men detta är ren brist på uppmärksamhet och övervakning ifrån mitt håll.

    Hur sent efter kan tecken på hjärnskakning visa sig? jag vet ju inte ens hur landningen mot golvet va?men låg på rygg när jag tog upp.
    Min man har pratat mycket tidigare om fontanellen och att den är känslig, kan det skadas i fall eller påverkas?
    Han har liksom varit orolig bara man känt på huvudet, då tänker jag att det är superduper mega känsligt? 

  • FuckGoggleAskMe
    OroligTjej100 skrev 2023-09-24 23:38:06 följande:

    Barnet är helt som vanligt äter, sover, nöjd, ingen svullnad/bula inga kräkningar men oron i mig släpper ändå inte och känslan av att jag lyckats utsätta mitt såpass lilla barn för ett fall.
    Usch?och jag skriver verkligen inte detta för att någon ska tycka synd om mig. Det är synd om barnet!
    Visst olyckor händer men detta är ren brist på uppmärksamhet och övervakning ifrån mitt håll.

    Hur sent efter kan tecken på hjärnskakning visa sig? jag vet ju inte ens hur landningen mot golvet va?men låg på rygg när jag tog upp.
    Min man har pratat mycket tidigare om fontanellen och att den är känslig, kan det skadas i fall eller påverkas?
    Han har liksom varit orolig bara man känt på huvudet, då tänker jag att det är superduper mega känsligt? 


    Jag är inte alls sjukvårdskunnig men vet att kräkningar kan börja efter flera timmar om det blivit hjärnskakning. Ring 1177 och fråga! Det är naturligtvis farligt om ett så litet barn börjar kräkas och inte kan ens röra sig. 
  • Elli2022

    Hade ringt 1177, så får dom ta ställning och råda till vad ni ska göra.
    Är säkert ingen fara men alltid skönt att ha "kollat upp"

Svar på tråden Spädbarn ramlade ur sängen! Hjälp