• Tripptrapptrullsan

    5-åring svalde pyssel

    Min 5-åring satt för 4 dagar sedan & åt sin frukost varpå hon sa ?OJ!?. Vi frågade henne vad som hänt & hon berättade då att hon råkat svälja en kedjelänk i plast (19x15mm) som används för pyssel. Hon sa att hon svalt den med mjölk.

    Vi ringde självfallet 1177 i samma minut det inträffat. Dom sa efter ?intervju? att sålänge  fortsatt mår bra ska vi kolla bajset för att se så den passerar den vanliga vägen. Vi skulle ge detta 5 dagar & återkomma om det inte kommit ut. 


    Imorgon är det dygn 5 & ännu har ingen plastlänk kommit ut. Hon mår bra. Äter som vanligt, bajsar & har inget ont I magen. Har klämt på magen dagligen men hon säger att vi tjatar & att hon mår bra. 


    Jag är stressad som gud vet vad över att den inte verkar komma ut. Ska ringa upp imorgon igen om inget hänt. 


    Hit me med erfarenheter! Hur lång tid kan det ta för saker att ta sig igenom systemet egentligen?

  • Svar på tråden 5-åring svalde pyssel
  • Anonym (Hm)

    Kan det varit så att den kommit ut men att ni inte har sett den? Att den varit inbäddad på något vis? 


    En 5-åring är förövrigt ett stort barn, vilket innebär att det troligtvis var en medveten handling om hon svalde den med mjölk. Nu är det redan gjort, men kanske inte låta barnet pyssla ensam i framtiden eller ha tillgång till små föremål. Nu var det en platslänk som antagligen har kommit ut, men hade barnet svalt ett batteri hade det här varit en helt annan tråd. 


    Följ 1177s instruktioner och hör av er eftersom ni ändå inte sett något med ögonen. För säkerhetsskull. Better safe than sorry 

  • Anonym (L)

    Den är nog som ovan säger ute för länge sen. 

  • RaYzLeR

    En kedjelänk i plast kommer ut den naturliga vägen. Ts har missat bajset med kedjelänken. Varför skulle kedjelänken stanna kvar i tarmen?

  • Anonym (S)

    Jag tror hon ljög faktiskt. Kände lite brist på uppmärksamhet och ville ställa till en liten scen i sann 5-årings dramaqueen-anda. Hon är nog grymt besviken att det inte blev fullt blås med uppmärksamhet från släkt, grannar, ambulans etc. Kolla i hennes rum, länken finns garanterat där nånstans!

  • Anonym (Poopy)

    Ring imorgon om ni inte har hittat den. Har ni letat noga, alltså lagt bajset i en burk eller så och finfördelat det (bläk, stackars er!)? Det räcker inte att bara titta på korvarna. 


    Mår hon bra så har ju inget alarmerade hänt i alla fall. Jag vet en som svalt en nål och det gick bra. 


    (Förstår fö inte de som tror att hon ljög eller gjorde det med mening. Klart att ett barn kan göra vrickade saker av misstag. Vuxna med för den delen - som den med nålen.)

  • RaYzLeR
    (19x15mm) det är ju inte ens en stor länk. Att ringa 1177 för en sån struntsak gör att telefonkön till 1177 blir så lång.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Poopy) skrev 2023-09-25 23:21:03 följande:

    Ring imorgon om ni inte har hittat den. Har ni letat noga, alltså lagt bajset i en burk eller så och finfördelat det (bläk, stackars er!)? Det räcker inte att bara titta på korvarna. 


    Mår hon bra så har ju inget alarmerade hänt i alla fall. Jag vet en som svalt en nål och det gick bra. 


    (Förstår fö inte de som tror att hon ljög eller gjorde det med mening. Klart att ett barn kan göra vrickade saker av misstag. Vuxna med för den delen - som den med nålen.)


    hon är 5 år gammal! Du tror inte det kan vara spännande att se vad som händer om man bara sväljer den här lilla lilla länken? Som när man ska testa att svälja tuggummi första gången eller se vad som händer om man sväljer kärnorna från ett äpple. Det är väl inget konstigt om hon gjorde det med flit. Du får det att låta som att jag satt och shameade henne. 
  • Jemp
    RaYzLeR skrev 2023-09-25 23:29:32 följande:
    (19x15mm) det är ju inte ens en stor länk. Att ringa 1177 för en sån struntsak gör att telefonkön till 1177 blir så lång.
    Det är precis sånt 1177 är till för. Jag hade gjort samma sak.
  • Tripptrapptrullsan

    Uppföljning:

    vi vaknade tidigt imårse av att hon kräktes. Kräkningar samt magomt eskalerade fort. Nu är hon för tillfället på närakuten. plast är svårt att se på röntgen, ja. Men dom överväger det ändå. storleken är inte alarmerande på så vis men hon mår så pass dåligt. Vi får se vart det slutar. Var jag orolig när hon svalde denna länk, samt varje dag den ej bajsats ut är det ingenting mot vad jag är nu. 


    ps. Hon brukar inte normalt stopp saker i munnen nej. Aldrig varit en sån. Detta skulle snarare ha kunnat hänt hennes bror. Hon hade fått nytt pyssel som hon älskade. Stoppade uppenbarligen den i munnen under frukost & den råkade enligt henne slinka ner då hon glömde av sig & drack sin mjölk. hon blev skärrad, sa till direkt & skrek att hon inte ville till sjukhus. Så att hon ljög trodde jag aldrig. Det hade jag nog märkt. Ställde ändå frågan om hon var SÄKER på att den svaldes. 


    Vi får se kontentan av detta. Oavsett sin nätta storlek & att det ej var vasst kan det iblnd ändå gå galet. Nu vill jag bara få hem mitt barn, utan länk i magen, välmående.

  • Anonym (Poopy)

    Ojoj. :( Hoppas att ni får bra hjälp nu och att den kommer ut ena eller andra vägen. Eller i värsta fall den tredje (operation) om det är det som behövs. Stackars liten. Och stackars dig. Man blir ju så vansinnigt orolig när något är på tok med barnen. Glöm inte att du behöver äta och dricka. Det är lätt att missa när man är med barn på sjukhus. 

Svar på tråden 5-åring svalde pyssel