• karamellprinsessan95

    Försäkringspengar och skuldsanering!

    Hej,

    Ska inom kort ansöka om omprövning då jag fått ett ersättningsbelopp på ca 60.000kr för en olycka som medfört invaliditet och annat och då till mina frågor och funderingar.
    Tar dem allt? Om inte, hur mycket tar dem på ett ungefär? Finns någonting man kan nämna i sin omprövning för att få mer? Har du varit med om något liknande?
  • Svar på tråden Försäkringspengar och skuldsanering!
  • Yllop

    Är skulden på mer än 60 000 kommer kommer allt att gå till avbetalning på dina skulder.
    Om beloppet du är skyldig understiger 60 000 kronor kommer du få betala den summa du är skyldig och behålla överskottet.

  • karamellprinsessan95

    Jag tackar för ditt svar men vänligen läs rubriken :)

  • Yllop
    karamellprinsessan95 skrev 2023-09-27 21:44:07 följande:

    Jag tackar för ditt svar men vänligen läs rubriken :)


    Vad är det du vill veta som inte framgick av mitt svar?
  • Hyllemor

    Om ditt belopp understiger 60.000 kronor, så får du behålla det enligt någon.


    Jag förstår inte. Om man har löneutmätning så får man inte behålla någonting. Men oavsett vilket, så se till att försäkringspengarna går rakt in i statskassan, så se till att andra med ekonomiska problem kan få hjälp. Min man hade löneutmätning. Mer än hälften av lönen gick till kronofogden varje månad, men det som han tjänade in på fritidspolitiska uppdrag blev orört. Han fick ringa in till kronofogden för att de skulle dra rätt månadsinkomst. Efter det blev de så mycket mer tillmötesgående. De kunde pausa, öka, minska inkomster utefter att han ringde dit, eftersom han hade anmält en summa som de inte kunde se. Gör du så med. Kronofogden är inte omöjliga alls. Jag skulle vilja påstå att de är den mest vänliga myndigheten som vi har i Sverige. Min man ville inte alls ringa dem först. men jag hade också haft en skuld till dem tidigare.


    För att sammanfatta det hela: Kronofogden bryr sig enbart om att ALLA ska ha rätt, de som inte har fått sina pengar, men även den som inte kan betala. Kronofogden har höjt månadsbeloppet som vi har fått behålla flertalet gånger så att vi inte ska hamna hos dem igen.


    Ge dem dina försäkringspengar, så räknas din skuldsanering ner och kan sluta upp innan du tror. Om du behöver en del av pengarna till någonting annat, så pata då med dem om VAD du behöver pengarna till. Kronofogden vill aldrig att man ska hamna hos dem igen.

  • RaYzLeR

    När jag hade kronofogden på mig så drog dom av lönen. När jag fick swish-betalningar på mitt konto så rörde dom inte det.

    Kronofogden har inte koll på bankkontot.

Svar på tråden Försäkringspengar och skuldsanering!