• Pangkaka

    Vätska i hjärnan på ul!!

    Idag vecka 16 (15+5)

    Det visade sig på ultraljudet i fredags att vår lille bebis har lite mer vätska i hjärnan än vad som är normalt. Inte mycket, men ändå att läkarn reagerar på det och vill utreda.
    Vi fick tid för fostervattenprov igår (tisdag) & nu inväntar vi svar. 
    Har någon där ute varit med om samma eller har nån form av erfarenhet av detta? 
    Det finns inte så mycket info & jag håller på att bli tokig. 
    Vill inte höra ?de går säkert bra? utan vill ha ärliga åsikter, reflektioner & erfarenheter från er ❤️
  • Svar på tråden Vätska i hjärnan på ul!!
  • Anonym (B)

    Hej! Har inte varit med om samma, men kanske något liknande pga vätska som hittats på ultraljud. De hittade vätska i buken på vår dotter sent i graviditeten (v 38), och visste inte vad det var eller varför. Vi blev inlagda på neo och man gjorde många tester när hon var född, men hittade ingen orsak. På en uppföljande kontroll när hon var några månader kunde man se att all vätska tillbakabildats och idag är hon en frisk och pigg 3-åring. Önskar er all lycka med positiva besked.

  • Pangkaka

    Uppdatering om någon skulle behöva hjälp inom ämnet i framtiden.
    Det slutade med ett avbrytande i v18, både jag och sambon var överens om detta. Vi fick veta av läkarn att det med hög sannolikhet skulle födas ett barn med svåra funktionshinder. Barnet skulle inte kunna röra sig själv i framtiden. 

    Hela abortprocessen gick bra, jag fick smärtlindring så fort jag behövde det. Från 1a tablett till att fostret var ute tog 12 h. Fantastisk hjälp av sköterskor och barnmorskor som jobbar där. Både jag och sambon var väldigt emot att se fostret men vi bad om att få frågan en gång till innan det var försent och då hade vi båda ändrat oss. Ett starkt, smärtsamt och respektfullt minne att få se sin lilla ligga där. Och vi båda hade ångrat oss om vi inte hade valt att se.


    Fostret skickades iväg för obduktion, och idag har det gått snart 14 v och provsvaret är inte klart ännu. 

    Vi har inte ångrat vårt beslut, det känns fortfarande 100% rätt.

Svar på tråden Vätska i hjärnan på ul!!