• Anonym (Undran om samtycke)

    Berusad kvinna stöter på nykter man, vart går gränsen?

    Jag vill inte ha något könskrig eller jämförelse med hur det hade vart omvänt, så vänd inte på könen tack! 

    En berusad kvinna försöker ha sex med en nykter man. Hon är väldigt på. Hur berusad behöver hon vara för att det skall bli fel av honom att ha sex med henne? 

    Tex. Hon pratar sluddrigt, har svårt att hålla balansen ordentligt men är ändå väldigt pigg/speedad/uppåt och försöker få honom att vilja ha sex med henne. Han är helt nykter. Är det ok för honom att ha sex med henne eller har han ett ansvar att säga nej?

    Vi kan ta ett exempel till. En killes tjejkompis bultar på hans dörr mitt i natten. Hon är full, ledsen men vill ändå ha sex med honom. Det är därför hon tagit sig dit. Han vet att hon inte hade gjort det här om hon inte var full och ledsen. Kan han då tacka ja eller är det ett sexuellt utnyttjande?

  • Svar på tråden Berusad kvinna stöter på nykter man, vart går gränsen?
  • Anonym (Peppe)

    Om han vet att hon inte vill nykter, så är väl svaret ganska enkelt, eller? Eller menar du endast juridiskt? Moral är inget som kommer in i frågan?

  • Anonym (r)

    Vem vore så korkad att denne utsätter för risken att hon känner sig utnyttjad? Rejält nedsatt motorik och sluddrig är inte direkt salongsberusad.

  • Anonym (L)

    Rent juridiskt är det nog inte våldtäkt. Rent moraliskt och medmänskligt är det helt förkastligt att ha sex med person i ett sånt tillstånd om man själv va spiknykter. Varför blir man som nykter tänd på en person som inte ens kan gå rakt av berusning och uppenbart inte är vid sina sinnes fulla bruk? Erbjud ett glas vatten och ring en taxi.  

  • Anonym (Kenneth)

    Väldigt många har hamnat i den situationen av olika anledningar och resulterat i anmälan om våldtäkt...  I många fall har det verkligen varit våldtäkt också ... 

    Det tycker jag sätter punkt för vidare spekulationer om moral och etik... 

    Ingen vill hamna i den situationen dagen efter... 

    Så ge henne pengar till taxi, ring polis, betala ett hotellrum och åk själv hem eller what ever. Men peta inte ens på kvinnan. Andas inte på henne. Tänk inte.  Spela död. 

  • Anonym (Undran om samtycke)
    Anonym (Peppe) skrev 2023-09-28 19:53:18 följande:

    Om han vet att hon inte vill nykter, så är väl svaret ganska enkelt, eller? Eller menar du endast juridiskt? Moral är inget som kommer in i frågan?


    Moraliskt givetvis. Det går ju knappt att få till straff på uppenbara våldtäkter, så vad lagen anser kan vi lägga åt sidan. 
  • Anonym (B)
    Anonym (Undran om samtycke) skrev 2023-09-28 20:17:39 följande:
    Moraliskt givetvis. Det går ju knappt att få till straff på uppenbara våldtäkter, så vad lagen anser kan vi lägga åt sidan. 
    Allas moral är olika, vad säger din moral?
  • Anonym (Undran om samtycke)
    Martinnains skrev 2023-09-28 19:55:33 följande:

    Gränsen går vid exakt 1,4 promille!
    Det är sen gammalt.


    Är ju ändå rätt högt 1,4. 
  • Anonym (Undran om samtycke)
    Anonym (B) skrev 2023-09-28 20:19:30 följande:
    Allas moral är olika, vad säger din moral?
    Min sparar jag lite på, jag är intresserad av att läsa era åsikter ffa. Inte att diskutera min.
  • Anonym (B)
    Anonym (Undran om samtycke) skrev 2023-09-28 20:24:05 följande:
    Min sparar jag lite på, jag är intresserad av att läsa era åsikter ffa. Inte att diskutera min.
    Är inte intresserad av att delge min åsikt till en person som inte är beredd att delge sin egen.
Svar på tråden Berusad kvinna stöter på nykter man, vart går gränsen?