• Pappa Daniel

    Vad är lämpligast att göra?

    Hej! 
    Jag är ny här på forumet!
    Men jag har en fråga som mitt ex (som jag har barn med) ställde till mig eller snarare krävde av mig som pappa..

    Det är nämligen så att vi har två pojkar tillsammans.
    10 och 12 år. 
    Nu vill deras Mamma dvs mitt ex ta dom till fjällen 2024 under sportlovet och åka skidor. 
    -Kul sa jag! Men sedan frågade hon om jag ville vara med och betala för ena barnets vistelse där ca 5000kr för den veckan..
    Och jag sa -nä det är jag inte villig att göra för jag har inte råd med den summan. Hitta något billigare att göra med dom istället var typ mitt svar.. 
    men nu börjar hon att kasta skuld och försöker få mig att gå med på att betal 5000kr för ena barnet. Typ.. -ta ett lån!! 
    Det är hennes vecka och hennes/nya mans beslut att resa till fjälls.

    Ska jag gå med och betala för ena barnet?

  • Svar på tråden Vad är lämpligast att göra?
  • Friger

    Nej.

    Har hon inte råd att resa med barnen får hon stanna hemma eller hitta på något hon har råd med. Inget konstigt med det.

    Jag är också skild med barn. Tar jag med ungarna någonstans så betalar jag. När mitt ex tar med dem någonstans betalar hon. Svårare än så är det inte.

  • Agda90

    Alltså en semesterresa får hon ju betala själv. Skulle det vara en fritidsaktivitet som barnet vill börja på eller en ny cykel som barnet behöver så är det en annan femma. Då får man dela på kostnaderna. Men semester??? Icke!

  • Anonym (Beatrice)

    Absolut inte.

    Om hon vill åka på skidsemester med dem får hon betala och så betalar du när du tar dem på semester. Man får rätta mun efter matsäcken och hon verkar ha bokat något som dom egentligen inte har råd med. Du ska inte behöva sätta dig i skuld för att dom ska få åka iväg och ha kul. Säg bara nej. 

    De får korta av sin resa, åka till något billigare ställe eller åka ett annat år. 

  • Anonym (L)

    Haha men va? Ska DU vara med och betala DERAS fjällsemester? Jag hade skrattat och slängt på luren. Om du skulle åkt med dem så ja, då kanske. Men det är ju helt orimligt att du ska betala hälften när DE har valt att åka på en resa. Nej nej och åter nej. Det ska du absolut inte. Ska du betala halva deras hyra för att de har flyttat till en större lägenhet också, eller barnens mat på hennes veckor? Hahahah

  • Anonym (L)
    Friger skrev 2023-09-29 09:54:48 följande:

    Nej.

    Har hon inte råd att resa med barnen får hon stanna hemma eller hitta på något hon har råd med. Inget konstigt med det.

    Jag är också skild med barn. Tar jag med ungarna någonstans så betalar jag. När mitt ex tar med dem någonstans betalar hon. Svårare än så är det inte.


    Precis! Skulle aldrig kräva att mitt ex skulle betala för vårt barn när han inte ens är med. Det är ju MITT val var vi åker på semester, inte hans. Herregud, vissa människor borde få en high-five i ansiktet med en stol.
  • Anonym (K)

    Betala inte. Jag hade gapskrattat rakt ut om jag hade fått första frågan om att vara med och betala för resan.

Svar på tråden Vad är lämpligast att göra?