Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

    Vad säger skolledningen? De måste backa upp dig och andra lärare. Det måste finnas en plan och rutiner för hur elever som yttrar extrema uppfattningar ska hanteras, oavsett om det handlar om högerextremism, islamism eller något annat. De har rätt till sina åsikter som alla andra, men de ska inte få störa eller förstöra undervisningen.

  • fornminne

    Om skolledningen inte tar detta på allvar, gå högre upp. Till chefens chef, Skolinspektionen om du måste. 


    Man kan inte hindra elever från att ha extrema åsikter, men man kan bemöta det, inte backa, samt om möjligt förhindra att tråkiga normer sprids. Men då måste lärarna ha rätt stöd och uppbackning.

    Ingen skulle acceptera att det gick en massa svenska rasister på en skola, som öppet uttryckte detta. Det är precis lika illa om förtrycket kommer från något annat håll. 

    Sen upplever inte jag att alla ska vara konservativa. Kvinnofientliga värderingar sprids främst i vissa miljöer, men det är illa nog. Och det leder ju till ett ännu mer splittrat samhälle.

  • fornminne

    Om dessa personer stör eller förstör för andra, måste det få konsekvenser. Oavsett om de är barn eller vuxna.

    Om de ?bara? uttrycker extrema åsikter, får man hantera det mer diplomatiskt, men inte backa.

    Dessa problem har antagligen förvärrats för att vi idag har många fler områden och skolor som majoritetssamhället har backat från. Där andra grupper har tagit över, helt eller delvis. De håller efter landsmän, hotar myndighetspersoner eller styr och ställer på andra sätt. Samma lagar och regler gäller inte där som i övriga samhället.

    Detta är resultatet av 20 - 30 års politik. Hade en mindre naiv och mer långsiktigt hållbar politik förts de senaste decennierna, hade dessa problem varit betydligt mindre omfattande.

  • fornminne

    Hade Sverige haft en mer hållbar invandring, hade dessa grupper varit mindre och levt mer spridda, omgivna av majoritetssamhället, hade de varit tvungna att anpassa sig. Inte nödvändigtvis ändra uppfattning eller ge upp sitt ursprung, men anpassa sig. De hade inte ostraffat kunnat hålla på så här.

    Tillåter vi enklaver och parallellsamhällen att växa fram, blir det så här. 

  • fornminne
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-02 15:45:05 följande:

    Det är en svår balansgång. Sexual undervisning är speciellt svårt inte bara för muslimer utan även för tex konservativa kristna i USA. 

    Jag såg en video där en svensk lärare attackerar en muslimsk tjej och försöker tvinga henne att säga "kuk". Mycket obehagligt. Det är inte så en svensk undervisning ska vara.


    Sexualundervisning ingår i den svenska läroplanen. Det betyder inte att man ska kränka eleverna eller tvinga dem att använda ord de inte vill använda. Men det ingår att lära sig om sex och samlevnad.

    Tråden handlar dock inte om detta, utan om en oskyldig film.
  • fornminne
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-02 16:28:56 följande:
    Muslimska flickor har dock ofta blivit befriade från sexualundervisningen, eller alternativt att man från skolans sida inte låtsats märka att de inte är närvarande på de lektionerna. Men det intressanta är, att när det någon gång har varit djupt troende kristna från Sverige, typ frireligiösa, eller något annat europeiskt land, t.ex. katoliker från Syderuopa, som har velat få sina döttrar befriade från sexualkunskapen - så har det ansetts helt omöjligt. 
    Vad har du för belägg för att muslimska flickor inte deltar i sexualundervisning?

    Jag vet att det har förekommit sådana undantag tidigare, men det har rivits upp, eftersom det strider mot skollagen.

    När media har uppmärksammat sådana fall, har det inte blivit roligt för beslutsfattarna.

    Eller menar du att alla formellt deltar, men man ser genom fingrarna när vissa elever uteblir? Får de godkända betyg då?

    Och varför bara döttrarna? Sådana föräldrar borde inte vilja att sönerna deltar heller.
  • fornminne
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-02 16:35:14 följande:
    Ja men vad spelar det för roll, kontentan är det samma, hon vill tvinga folk att titta på något man inte vill, och säga saker som man inte känner sig bekväm med. Det är extremt obehagligt. Men bara för att det handlar om en muslimsk tjej så är det ok att bete sig så mot henne. 
    Tycker du att lärare här gör rätt?
    Det ingår inte i läroplanen att eleverna ska säga kuk, men det ingår att undervisa i sex och samlevnad. Bland annat.

    Lärarna ska följa läroplanen.
  • fornminne
    sportiva skrev 2023-10-05 14:05:40 följande:
    Det är viktigt att komma ihåg att Sverige är ett land med olika kulturer och religioner. Vi strävar efter att vara inkluderande och respektera olika seder och traditioner. I vissa fall kan det finnas en konflikt mellan vissa värderingar, men det är viktigt att hitta en balans och respektera både individens rättigheter och samhällets värderingar. Det är också viktigt att ha en öppen dialog och lära sig mer om varandras kulturer för att främja förståelse och tolerans.
    Vi kan vara inkluderande utan att respektera vilka seder och traditioner som helst.

    De som kommer till Sverige får anpassa sig till vår lagstiftning, inte tvärtom.
  • fornminne
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-05 19:40:04 följande:
    Men lägg av. Ditt argument är "Jag känner en kvinna". Jag känner också en svensk som är nazist och som tycker att alla icke svenska människor, alla som inte är vita, ska utrotas. Och han är svensk, han är född i Sverige, uppfostrad av svenska föräldrar enlig svenska traditioner och kultur. Ska vi därför börja generalisera och tycka att svenskar är sådana hatiska människor med nazistiska åsikter?

    Det är inte alls så många barn som hatar Sverige och svensk kultur. Däremot har vi ett rasistisk parti som idag styr landet och vars främsta uppgift är att sprida hat och desinformation mot just muslimer. Snacka om att känna sig hatad och icke accepterad bara för att man är muslim. 
    Det ena utesluter inte det andra. Två fel gör inte ett rätt. Både högerextremism och religiös extremism, inklusive islamism, är ett stort problem och hot mot det demokratiska samhället.

    Liberala muslimer har i decennier varnat för utvecklingen i förorterna, ofta för döva öron som dina. I tråden finns åtskilliga vittnesmål om hur undervisning om evolution och mänskliga rättigheter ifrågasätts och avfärdas av elever i SVENSKA skolor, där många inte är en del av majoritetssamhället. Självklart gäller det inte alla muslimer, eller ens de flesta. Men det handlar inte bara om enstaka fall. Det är betydligt mer utbrett än så.

    Men du låter mer som pro-muslim än kosmopolit.
  • fornminne
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-05 20:13:08 följande:
    Jag själv är inte muslim, inte troende men tycker inte att evolutionen förklarar allt. Du pratar om barn på högstadiet som skrattar åt det mesta. 
    När det gäller våld och hat mot HBTQ personer är det personer från högerextrema kretsar som är värst. Sedan har vi SD som är ett parti som helt öppet visar sitt hat och intolerans mot HBTQ personer och det är väldigt få muslimer som röstar för SD.
    Det handlar INTE om sunt ifrågasättande eller vanligt tonårstrots. Då hade det varit lika utbrett i alla områden och skolor. Så är det inte.

    Tonåringar testar gränser och är ofta svartvita i sitt tänkande. Men när elever födda på 2000-talet (!) kallar västerländska kvinnor för horor eller tycker att det ska vara förbjudet att lämna en religion, är det dags att bli orolig. Eller för den delen att HBTQ borde förbjudas. Nej, det är inte bara högerextrema som tycker så.

    Detta måste lärare och skolledning bemöta.

    Eller tonårskillar som hånskrattar när vetenskapsbaserad undervisning lärs ut. Hur ska de klara sig i ett modernt sekulärt samhälle, om de inte ens kan ta till sig kunskap? De kanske mognar, men kommer deras inställning hemifrån är oddsen sämre.

    Det finns många religiösa som inte avfärdar vetenskap, så det handlar inte om det.

    Ironiskt att du verka se SD som det största hotet, när du är deras våta dröm. Inlägg som dina spelar SD rakt i händerna. Du borde få betalt av dem.
  • fornminne
    Anonym (Trött) skrev 2023-10-05 20:33:22 följande:
    På tal om detta; de rika oljeländerna i Mellanöstern ger aldrig bort något eller tar emot flyktingar men Sverige gör det trots att vi blir ett fattigare och farligare land i rask takt. 
    De rika gulfstaterna ligger dessutom både geografiskt och kulturellt närmare de flesta flyktinghärdar än Nordeuropa. Betydligt närmare i båda fallen.

    Enda undantaget är flyktingar från Ukraina, som ligger geografiskt och kulturellt nära övriga Östeuropa, som också tar emot dem.
  • fornminne

    Det klart att alla får tro vad de vill, frågan är snarare hur det yttrar sig.

    Den svenska läroplanen vilar på vetenskaplig grund. Det är detta lärarna ska lära ut. Vetenskapen har inte alla svar utan är under ständig utveckling. Elever måste få fråga och ifrågasätta. Det handlar snarare om hur det görs samt vilka uppfattningar som uttrycks.


    Det är ju inte bara evolutionsteorin som vissa elever avfärdar.

  • fornminne

    Liberala muslimer är oroliga för att de vet vad de talar om, till skillnad från många naiva icke-muslimska svenskar.

    Liberala muslimer har upplevt skiten i sina hemländer eller allt oftare i svenska förorter. 

    Det handlar inte om rasism eller ens islamofobi. Skulle de vara rasister mot sig själva? 

    Det Kosmopolit inte fattar är att både högerextremism och islamism kan vara ett problem samtidigt, samt att det sistnämnda är ett större problem än vad hen vill erkänna. Sen kanske hen inte är pro-muslim, men något är det. Kosmopolit har fastnat i det felaktiga tänket om muslimer som offer och högerextremism som det största hotet.

  • fornminne

    Kosmopolit, det är bara du som tycker att det som sprids här är osanningar och fördomar.

    Ja, de som drar alla muslimer över en kam eller påstår att rasism inte finns bland svenskar, har fel. Men så har nästan ingen skrivit. 

    Det som skrivs är att rasism bland invandrare, samt islamism mm, är ett betydligt större problem än du tror eller vi erkänna, samt ett minst lika stort problem som högerextremism.

    Studier visar dessutom att svenskar inte är mer rasistiska än andra folk, snarare mindre än många. SD:s framgångar finns det andra förklaringar till. 

  • fornminne

    Kosmopolit, jag har också rest mycket och känner människor från olika delar av världen. Kristna, muslimer, judar och ateister. Jag vet att verkligheten inte är så svartvit som du verkar tro.

  • fornminne
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 04:03:58 följande:
    Nej, hon gör samma fel på två ställen. Hur ska hon kunna förklara skillnaderna mellan tysk och svensk grammatik om hon inte behärskar dem själv?

    "Som sagt, det finns ett syfte med att skriva just dem orden på ett glosförhör som man haft i läxa." (Ska vara "de orden".)

    "Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa!" (Ska vara "de orden".)

    Och det märkliga är att det blir ackusativ även på tyska, så jag förstår inte hur hon tänkte där: 

    Es geht darum, dass der Schüler DIE Wörter gelernt haben muss, die er in den Hausaufgaben hatte.

    Dativ skulle ha varit "den Wörtern". "in den Hausaufgaben" är dock dativ, för att "in" är en av de prepositioner som styr dativ. 
    Mitt i natten hänger du upp dig på detta. Eller bor du i ett annat land med andra tider?

    Tycker du verkligen att detta är relevant för tråden?

    Fast med tanke på många av dina andra inlägg, blir man ju inte förvånad. Du skriver att du är högbegåvad och kunskapstörstande, vilket är mycket möjligt, grattis till dig. Men den sociala begåvningen verkar det vara sämre ställt med.

    Är du bara språkpolis, eller snöar du ofta in på oväsentligheter? Har du möjligen autism?
  • fornminne
    AndreaBD skrev 2023-10-08 11:23:37 följande:
    Tyvärr så visar du bara din okunskap här.

    "in" är inte en av de/dem prepositionerna som styr dativ, utan det är en preposition som styr ackusav ELLER dativ, beroende på om det är befintlighet eller riktning. Här är det befintlighet - därför dativ. Men det är ju oväsentligt här när det gäller svenskan.

    prepositionerna som styr dativ är: aus, ausser, gegenüber, nach, mit, seit, von, zu. 

    Ja, i meningen ovan kan man se det som objekt (det finns ju ingen ackusativ i svenska egentligen), men då borde det ju vara DEM - tvärtom till det som du säger. Men meningen fortsätter ju, så att det egentligen kan ses som subjekt ELLER objekt. Det är det som är det knepiga här. Och jag hade i bakhuvudet att man då kan VÄLJA, antigen DE eller DEM.  Och när jag dubbelkollar det nu så hade jag rätt:

    www.iklartext.se/de-som-eller-dem-som/

    XXX: Du har fel, jag har rätt. Invandrare som jag är. Skäms! 
    Bry dig inte om Anonym XXX. Nåt är galet där.

    Självklart måste höga språkkrav och kunskapskrav ställas på lärare, men det beror också på vad man undervisar i.

    Du har rätt i att det idag ofta ställs för låga krav pga lärarbristen. Att även en del med svenska som modersmål skriver usel svenska, inte bara småfel som alla gör.
  • fornminne
    AndreaBD skrev 2023-10-08 11:34:18 följande:
    Det roliga är att han har fel. Man kan använda både "de" och "dem". Och jag vet även att det heter "vanligt språk" med T, men det är lättare att göra slarvfel när det inte är ens eget språk. Det låter inte lika fel då. ;) 

    Förresten så undrar jag vad han ville visa med exemplet på tyska där "de" och "dem" båda blir "sie". Då kan man ju inte se någon skillnad. 
    Personer som Anonym XXX har ofta rätt i sak, men inte alltid, vilket gör det hela värre.

    Numera talas ju även om en dom-reform i det svenska skriftspråket, vilket jag själv ställer mig tveksam till, men det är ingen stor fråga för mig.
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?