• StinaT978

    Swisha halva hyran - problem med banken?

    Hej! Cool


    Jag och min partner ska bli sambos och hyran kommer komma in på min bank som e-faktura. Eftersom el, vatten och värme inte ingår i hyran så kommer hyran troligtvis att variera. Vi har tänkt att han swishar mig halva summan varje månad.


    Jag undrar om det kan bli problem med banken/swish, alltså att man blir spärrad om man tar emot/skickar större summor återkommande varje månad? Har läst om vissa som fått sitt bankkonto spärrat och orkar inte med problem. 


    överanalyserar jag? 

  • Svar på tråden Swisha halva hyran - problem med banken?
  • sextiotalist

    Sambon swishar mig varje månad för räkningarna.
    Tror att det är en massa swish som går mellan olika konton den tiden på månaden 

  • Anonym (S)

    Jag hade kollat med banken först. Jag vet inte var gränsen går för att de ska börja ställa frågor, men någonstans går den eftersom det händer.

  • EnAnonumius
    StinaT978 skrev 2023-10-01 20:54:57 följande:
    Swisha halva hyran - problem med banken?

    Hej! Cool


    Jag och min partner ska bli sambos och hyran kommer komma in på min bank som e-faktura. Eftersom el, vatten och värme inte ingår i hyran så kommer hyran troligtvis att variera. Vi har tänkt att han swishar mig halva summan varje månad.


    Jag undrar om det kan bli problem med banken/swish, alltså att man blir spärrad om man tar emot/skickar större summor återkommande varje månad? Har läst om vissa som fått sitt bankkonto spärrat och orkar inte med problem. 


    överanalyserar jag? 


    Nej det blir knappast några problem..

    Finns inga gränser på hur mycket man få ta emot via Swish.. Så swisha på.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Överföring)

    Varför inte ha en stående överföring hos banken varje månad från hans konto till ditt?

  • Anonym (k)

    Ja.


     


    Blir det några frågor från banken är det knappast svårt att motivera från banken att det är hushållsräkningar när ni bor på samma adress.

  • Anonym (D)

    Swish mellan familjemedlemmar i samma hushåll blir det inga problem med.

    Det är swishar som sticker ut de reagerar på.

  • Anonym (Hej)

    Jag för över en fast avgift varje månad till hans konto. Tänker kan han inte göra det på halva hyran och sen när ni vet hur mycket resten kostar så swishar han det. 
    Skulle mot förmodan banken el någon annan förklara så är det ju lätt förklarat att det är hyra eftersom ni bor ihop.många som gör så

  • Tom Araya
    StinaT978 skrev 2023-10-01 20:54:57 följande:
    Swisha halva hyran - problem med banken?

    Hej! Cool


    Jag och min partner ska bli sambos och hyran kommer komma in på min bank som e-faktura. Eftersom el, vatten och värme inte ingår i hyran så kommer hyran troligtvis att variera. Vi har tänkt att han swishar mig halva summan varje månad.


    Jag undrar om det kan bli problem med banken/swish, alltså att man blir spärrad om man tar emot/skickar större summor återkommande varje månad? Har läst om vissa som fått sitt bankkonto spärrat och orkar inte med problem. 


    överanalyserar jag? 


    Varför krångla till det med Swish när ni väljer att bo ihop?

    Öppna ett gemensamt konto där ni vid varje löning för över vad ni har kommit överens om och varifrån ni betalar era gemensamma utgifter.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2023-10-02 05:24:49 följande:
    Varför krångla till det med Swish när ni väljer att bo ihop?

    Öppna ett gemensamt konto där ni vid varje löning för över vad ni har kommit överens om och varifrån ni betalar era gemensamma utgifter.
    Varför då?
    Vi har inte haft det, trots sambos i nästan 30 år.
    Det fungerar utmärkt att föra över som vi gjorde innan och swisha idag 
  • Anonym (.)

    Vänta nu.. Om du får halva summan, så går det bra?
    Problemet blir om du förväntas att få in mer i swish som inte alls är regelbunden och utöver den, då börjar du få förmycket.

  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2023-10-02 05:36:44 följande:
    Varför då?
    Vi har inte haft det, trots sambos i nästan 30 år.
    Det fungerar utmärkt att föra över som vi gjorde innan och swisha idag 
    På ett gemensamt konto kan båda ha koll och man kan ha regelbundna och automatiska överföringar. Bara fördelar. Swish har inga fördelar för detta ändamål.
  • sextiotalist
    Tom Araya skrev 2023-10-02 05:51:08 följande:
    På ett gemensamt konto kan båda ha koll och man kan ha regelbundna och automatiska överföringar. Bara fördelar. Swish har inga fördelar för detta ändamål.
    Personligen delar jag inte konto med någon.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2023-10-02 05:53:36 följande:
    Personligen delar jag inte konto med någon.
    Det är upp till dig, men det underlättar om man har gemensamma utgifter.

    Står man båda för betalningsskyldigheten så har också båda samma ansvar för kontroll över räkningarna och betalningar, vilket man inte har om man för över pengar till någon annans konto.
  • Anonym (Ewa)

    Gör en banköverföring istället så är ni på den säkra sidan. Jag har själv haft problem med banken pga swish har man otur kan hela ens konto bli fryst.

Svar på tråden Swisha halva hyran - problem med banken?