• Emilia18

    Umgänge 60mil bort

    Hej  är det någon som har sitt barns förälder som bor långt bort ca 3-6 timmar och om de har tvingats av tingsrätten att köra sitt barn flera gånger i månaden för umgänge med pappan? 
    Min dotters pappa bor ca 6 timmar bort (4 timmar med tåg) och han vill att vi ska ha varannan vecka, det kommer kosta ca 4000kr i månaden med tågbiljetter om han får igenom detta, plus att min dotter bara är 3 år och kan inte ha 2 förskolor så långt ifrån varandra.  Tacksam för svar
  • Svar på tråden Umgänge 60mil bort
  • Magical

    Låter orimligt och inte speciellt sannolikt att man skulle döma att ett så litet barn ska resa på det viset. 

  • Mortiscia80

    Det kan han inte kräva. Ni får gå via Familjerätten och se om ni kan komma överens om något som är rimligare.

  • Mortiscia80

    Och, det kommer aldrig bli varannan vecka med det avståndet utan umgänge kan bli vissa helger och sedan delar av lov.

  • Emilia18
    Mortiscia80 skrev 2023-10-02 18:19:07 följande:

    Och, det kommer aldrig bli varannan vecka med det avståndet utan umgänge kan bli vissa helger och sedan delar av lov.


    Åh jag hoppas verkligen du har rätt❤️
  • Emilia18
    felicityporter skrev 2023-10-02 19:57:28 följande:

    Vem var det som flyttade från vem i början?


    Han flyttade från min dotter när hon var ca 6 månader.
  • felicityporter
    Emilia18 skrev 2023-10-02 20:41:46 följande:
    Han flyttade från min dotter när hon var ca 6 månader.
    Okej, då sätter det saker i ett annat ljus åtminstone för mig. Tycker då att han bör betala minst halva resekostnaden själv, men är hon är så liten borde det egentligen vara bättre att han har henne på helgerna och att ni delar på kostnaden.
  • Mortiscia80
    felicityporter skrev 2023-10-02 20:49:45 följande:
    Okej, då sätter det saker i ett annat ljus åtminstone för mig. Tycker då att han bör betala minst halva resekostnaden själv, men är hon är så liten borde det egentligen vara bättre att han har henne på helgerna och att ni delar på kostnaden.
    Apropå det, bra info för ts att ha:

    Av 6 kap. 15 b § 1 stycket föräldrabalken framgår att om barnet bor med endast en förälder ska den föräldern ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.


    Det innebär att det primära ansvaret för resor i samband med umgänge i första hand läggs på den förälder som inte bor tillsammans med barnet. En förälder som saknar förmåga att bidra till resekostnaderna är inte skyldig att göra det.


    www.mfof.se/vanliga-fragor-och-svar/2020-01-10-vem-ska-betala-for-resekostnader-vid-umgange.html
  • Emilia18
    Mortiscia80 skrev 2023-10-02 20:54:21 följande:
    Apropå det, bra info för ts att ha:

    Av 6 kap. 15 b § 1 stycket föräldrabalken framgår att om barnet bor med endast en förälder ska den föräldern ta del i kostnaderna efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.


    Det innebär att det primära ansvaret för resor i samband med umgänge i första hand läggs på den förälder som inte bor tillsammans med barnet. En förälder som saknar förmåga att bidra till resekostnaderna är inte skyldig att göra det.


    www.mfof.se/vanliga-fragor-och-svar/2020-01-10-vem-ska-betala-for-resekostnader-vid-umgange.html
    Sparar detta, tusen tack för råd!
Svar på tråden Umgänge 60mil bort