• nyckelpigan711

    Graviditetstester visar fortfarande starkt positivt efter missfall

    Hej! Jag plussade med graviditetstest 2/9 och clearblue veckoindikator visade 2-3 veckor. Den 7/9 började jag blöda och blödningen höll i sig ca en vecka. Vi är övertygade om att det är missfall och har bearbetat det. Sedan dess har jag testat för att se om/när hcg nivån sjunker/försvinner från testen. Men de visar fortfarande starkt positivt oavsett tid på dygnet. Snart har en månad gått sedan missfallet och idag tog jag clearblue v.i test igen. Det visar 2-3 veckor. 


    Borde inte nivåerna ha sjunkit mer? Borde jag boka någon kontroll i fall det finns rester kvar? 


    Jag misstänkte att jag hade eventuellt ägglossning i förra helgen med start torsdag, vi passade då på att ha sex i helgen men jag vill ju veta om en ny graviditet ens är möjlig i detta fall! 


    Finns det någon klok där ute med erfarenhet eller råd? Tacksam för hjälp ????🏻

  • Svar på tråden Graviditetstester visar fortfarande starkt positivt efter missfall
  • Alexa1986

    I min förra graviditet hade jag en del blödningar i v.6-7. Sen från v.8-9 började jag blöda mer med klumpar, fick då bekräftat via telefon av gynmottagningen att det var ett missfall. Skulle göra graviditetstest efter 4 veckor. 
    Detta visade fortfarande starkt positivt och då ville dom ha in mig på kontroll. Då visade det sig att jag inte alls haft missfall, utan var fortsatt gravid men min moderkaka satt lågt därav mina blödningar. Jag blödde dagligen fram till v.22-23 nånting. Så du bör nog be om undersökning om graviditetstesten fortfarande visar starkt positivt efter en månad för att vara på säkra sidan. Blödningar behöver inte betyda missfall, och det är alltid bra att kolla upp, detta är ju dock bara min erfarenhet av det. Men ring och prata med gynmottagningen/barnmorskan och se vad dom säger.

  • Anonym (Hanna)

    Eftersom testerna fortfarande visar starkt positiv så bör du boka en kontroll. Du kan som tidigare skrev blöda ganska mycket utan att det är ett missfall. Vad gör att ni misstänker att det är ett missfall mer än att du blödde? Hade du ont? Såg du fosterstruktur? 


    Om dina graviditetstester är så pass starka att du får 2-3 på ett Clearblue kan du inte ha ägglossning. Kroppen ägglossar inte förens dina gravidtetshormoner sjunkit betydligt mer. Så även OM du haft missfall kan du inte haft ägglossning ännu. OM du haft missfall är det förmodligen rester kvar annars skulle du med stor säkerhet fått ett negativt test vid det här laget.


    Oavsett vad det är bör du ta kontakt med gyn och göra en undersökning! 🥰 

Svar på tråden Graviditetstester visar fortfarande starkt positivt efter missfall