• nyckelpiggelin

    Igångsättning pga stor bebis, var går gränsen? (REGION SKÅNE)

    Hej! 


    Är gravid i vecka 34 med första barnet och är beräknad att få en ?stor? pojk. 


    Jag är rädd för kejsarsnitt och vill inte hamna i en sits där jag går över tiden och att det blir akut snitt pga att han fastnar osv. Läst många skräckhistorier om just det?. 


    vilka omständigheter ?krävs? för att bli  igångsatt pga stor bebis?. Vill verkligen inte ha snitt? 

    Vill ta upp min rädsla med BM men Är så rädd att inte bli tagen på allvar?. 

  • Svar på tråden Igångsättning pga stor bebis, var går gränsen? (REGION SKÅNE)
  • fjanten

    Normalt sett sätter man igång om bebisen beräknas väga mer än 4500 gram +-ett antal 100 gram beroende på om det är magen som är stor eller huvudaxlar. Stora barn med stora magar är sällan några problem att få ut, stora barn med stora huvudenaxlar är värre. Min trea sattes igång i v. 37+6 efter att ha beräknats ligga runt +50 % viktmässigt, kom ut på 4,8 kg.

  • nyckelpiggelin
    fjanten skrev 2023-10-07 21:19:22 följande:

    Normalt sett sätter man igång om bebisen beräknas väga mer än 4500 gram +-ett antal 100 gram beroende på om det är magen som är stor eller huvudaxlar. Stora barn med stora magar är sällan några problem att få ut, stora barn med stora huvudenaxlar är värre. Min trea sattes igång i v. 37+6 efter att ha beräknats ligga runt +50 % viktmässigt, kom ut på 4,8 kg.


    Tack snälla för svar! Känner mig ganska lugn nu, det var något sånt jag hoppades på. 
  • Körsbärsdalen

    Det korta svaret är: det beror på.

    Det är normalt för ett barn att väga mellan 2500 och 4500 gram när det föds fullgånget, och ett barn på +27 % ligger ju då på runt 4400 gram vid BF, och runt 4500 en vecka senare, med andra ord kommer du mest troligt hinna föda innan det är något att oroa sig över.

    Har själv fött två stora barn (4,8 kg resp. 4,7 kg) och det gick bra både med mig och barnen (inga bristningar, inga plexusskador), och då hade mina barn ändå just proportionerna stora huvuden och axlar snarare än stor mage. Har också fött mindre barn, 2,5, 2,5 och 3,6 kg - och det var ingen större skillnad att föda ett barn på 2,5 kg än 4,8 kg, mer än att de större barnen hjälper till mer när man krystar (jämfört med de små - där får man verkligen kämpa och göra hela jobbet själv).

    Oroa dig inte, det kommer nog gå jättebra för dig.

  • nyckelpiggelin
    Körsbärsdalen skrev 2023-10-08 12:06:50 följande:

    Det korta svaret är: det beror på.

    Det är normalt för ett barn att väga mellan 2500 och 4500 gram när det föds fullgånget, och ett barn på +27 % ligger ju då på runt 4400 gram vid BF, och runt 4500 en vecka senare, med andra ord kommer du mest troligt hinna föda innan det är något att oroa sig över.

    Har själv fött två stora barn (4,8 kg resp. 4,7 kg) och det gick bra både med mig och barnen (inga bristningar, inga plexusskador), och då hade mina barn ändå just proportionerna stora huvuden och axlar snarare än stor mage. Har också fött mindre barn, 2,5, 2,5 och 3,6 kg - och det var ingen större skillnad att föda ett barn på 2,5 kg än 4,8 kg, mer än att de större barnen hjälper till mer när man krystar (jämfört med de små - där får man verkligen kämpa och göra hela jobbet själv).

    Oroa dig inte, det kommer nog gå jättebra för dig.


    Tack snälla!
    Det lugnade mig också
Svar på tråden Igångsättning pga stor bebis, var går gränsen? (REGION SKÅNE)