• Eveline87

    Tecken på tidig förlossning

    Vilka tecken hade ni på att er förlossning startade tidigare än förväntat? Tänker liksom veckan/veckorna innan?

    Är i vecka 30 nu och känner spänningar/sammandragningar varje dag. 

  • Svar på tråden Tecken på tidig förlossning
  • Anonym (Inga)

    Inga tecken alls började få värkar i vecka 22 med alla 3 barn. Endast ett kom tidigare men då i vecka 36. Blev igångsatt med dom andra i vecka 38-39 och va redan öppen 6 cm då. Finns ofta inga "tecken" men om du har sammandragningar och det gör ont och du känner dig rejält bajsnödig så bör du åka in för då är förlossningen igång

  • Eveline87
    Anonym (Inga) skrev 2023-10-08 18:20:21 följande:

    Inga tecken alls började få värkar i vecka 22 med alla 3 barn. Endast ett kom tidigare men då i vecka 36. Blev igångsatt med dom andra i vecka 38-39 och va redan öppen 6 cm då. Finns ofta inga "tecken" men om du har sammandragningar och det gör ont och du känner dig rejält bajsnödig så bör du åka in för då är förlossningen igång


    Fast sammandragningarna kommer ej efter varandra, tex varje timme. Kommer någon gång under dagen.

    Förstår att det inte finns tecken på det, men det är intressant att höra andras historia. 
  • Anonym (I)

    Har alltid haft mycket sammandragningar som gravid(minst 10/timme) och de har börjat tidigt. Från vecka ~16 med första barnet och tidigare med mina andra barn. Sedan har mina barn inte fötts tidigt ändå, en på bf och de tre andra 5-8 dagar efter bf. Den som föddes bf+8 hade jag också så starka förvärkar med så jag fick åka in till fl i vecka 27 och tappen hade blivit påverkad men det blev ändå min längsta graviditet.

  • Eveline87
    Anonym (I) skrev 2023-10-10 22:18:43 följande:

    Har alltid haft mycket sammandragningar som gravid(minst 10/timme) och de har börjat tidigt. Från vecka ~16 med första barnet och tidigare med mina andra barn. Sedan har mina barn inte fötts tidigt ändå, en på bf och de tre andra 5-8 dagar efter bf. Den som föddes bf+8 hade jag också så starka förvärkar med så jag fick åka in till fl i vecka 27 och tappen hade blivit påverkad men det blev ändå min längsta graviditet.


    Ah men lugnande att veta att andra också haft mycket sammandragningar innan utan tidig födsel. På vilket sätt hade tappen blivit påverkad och blev det någon åtgärd?
  • Anonym (I)
    Eveline87 skrev 2023-10-10 22:30:46 följande:
    Ah men lugnande att veta att andra också haft mycket sammandragningar innan utan tidig födsel. På vilket sätt hade tappen blivit påverkad och blev det någon åtgärd?
    Tappen blev mjuk och förkortad, förvärkarna slutade strax innan vi kom till förlossningen så jag fick åka hem med rekommendation om att ta alvedon varje kväll, dricka mycket vatten och vila. 
  • Anonym (M)

    Min son kom 3v innan BF, första barnet. Jag hade en väldigt lätt graviditet, inga sammandragningar (som jag kände av i varje fall), ingen foglossning osv. Rörde mycket på mig.


    slemproppen lossade successivt 1 vecka innan han kom. vaknade en morgon och hann knappt resa mig ur sängen innan vattnet gick, hade aldrig trott att han skulle komma så tidigt 

Svar på tråden Tecken på tidig förlossning